• anonymhejhehj

    Dottern behöver hjälp

    Hejsan! Jag är enbarnsmamma till en tjej!

    Jag vet inte om hon är på något sett påverkad av skolan eller så

    Men hon fick i förrgår reda på att hon ska bli storasyster,

    Vilket måste ha tagit hårt på henne

    Hon slår mig i magen jätte ofta, hon

    Säger att lillebror kommer att bli hemsk

    Och ibland tar hon vagnen och rullar iväg den så jag får springa

    Efter den vilket är så sjukt jobbigt,

    Vad ska jag göra? Hjälp ;(

  • Svar på tråden Dottern behöver hjälp
  • Anonym (.)

    Hur gammal är hon? Det låter väldigt sannolikt att det är en reaktion på bebis. 

  • Anonym (anonym pizza)

    Hon är väll deprimerad

    Hon tror säkert lillen ska ta hennes plats

  • anonymhejhehj
    Anonym (.) skrev 2018-08-29 08:32:15 följande:

    Hur gammal är hon? Det låter väldigt sannolikt att det är en reaktion på bebis. 


    Hon är åtta år, antar att hon är väldigt avundsjuk!
  • anonymhejhehj
    Anonym (anonym pizza) skrev 2018-08-29 08:43:29 följande:

    Hon är väll deprimerad

    Hon tror säkert lillen ska ta hennes plats


    Hon är inte deprimerad! Jag har förklarat för henne

    Att lillen inte kommer få mer uppmärksamhet

    Än henne bara lite mer, inget hjälper!
  • Anonym (Lugnar sig)

    Har en vän som hamnade i samma situation som er. Benet var dock bara 3 år. Ju längre tiden gick desto mer sjönk barnet in i tanken på ett småsyskon och idag älskar hen sitt syskon.

    Jag kan tänka mig att det är lite jobbigt för din dotter för även om ni säger att ni ska ge lika mycket tid till henne kanske hon ändå förstår att hennes tid med er blir mindre hur ni än gör. Troligen kommer hon att landa i tankarna på ett småsyskon och det kan förstås bli jättebra när syskonet väl kommer. Kanske du kan lyfta frågan hos mvc när du är där nästa gång?

  • Anna60

    Hur kan hon ta vagnen så du får springa? Det där förstod jag inte. 

    Och prata inte för mycket om din graviditet. Om babyn redan nu "tar plats" och fokus från flickan, så bäddar det verkligen för svartsjuka. Sluta prata om babyn. 

  • Tonkeryd

    Hon tror att hon kommer förlora en del av din uppmärksamhet och är därför svartsjuk. Detta är en vanlig orsak till frekventa syskonbråk efter födseln (inte minst då ena barnet beter sig mer eller mindre illa mot det andra).

    Är tyvärr ingen psykolog, men som jag ser det vore det bästa helt enkelt att försöka få din dotter att förstå att du alltid kommer älska henne lika mycket som din kommande son, och att hon inte blir ett dugg mindre speciell enbart för att hon får en lillebror.

    Sedan kan det alltid vara bra att fostra dottern på förhand till att lära sig att dela med sig av saker. Är återigen inget vidare kunnig kring tillvägagångssättet för detta, men det är ett problem hos många barn.

  • Tonkeryd
    anonymhejhehj skrev 2018-08-29 08:45:21 följande:
    Hon är inte deprimerad! Jag har förklarat för henne

    Att lillen inte kommer få mer uppmärksamhet

    Än henne bara lite mer, inget hjälper!
    Bara att avvakta i så fall, och efter födseln visa att du menar det du sagt, och behandla båda barnen jämlikt.

    Naturligtvis ska du inte tolerera dåligt beteende från någon av dem (då menar jag även längre fram i tiden). Skulle det i med åren bli så att de utvecklar vitt skilda personligheter och p.g.a. detta blir fundamentalt inkompatibla, då får du lära dem att likväl behandla varandra med respekt utan att för den delen påtvinga dem mer umgänge än nödvändigt. Naturligtvis hoppas man att de ska bilda sig en god relation, men detta säger jag utifall att det inte blir så.
Svar på tråden Dottern behöver hjälp