• Meriall

    Barnet gillar det du ätit...

    Under graviditeten. Stämmer det för er?

    Jag hade hyperemesis så åt mest rå gurka/tomat/morot med salt på. Men mitt barn gillar inte alls grönsaker utan älskar korv och ost... :S Stämde det för er?

  • Svar på tråden Barnet gillar det du ätit...
  • sextiotalist

    Det enda som stämmer är broccoli, det andra gillade han inte.

    Mamma åt lakrits, det har aldrig jag gillat och min väninna gillar inte tidningspapper :)

  • ostpaj
    Physalis skrev 2018-08-30 13:31:45 följande:

    Var kommer det påståendet ifrån?


    Familjeliv.

    Mycket säker forskning bakom.
  • elsi
    Meriall skrev 2018-08-29 17:11:37 följande:

    Under graviditeten. Stämmer det för er?

    Jag hade hyperemesis så åt mest rå gurka/tomat/morot med salt på. Men mitt barn gillar inte alls grönsaker utan älskar korv och ost... :S Stämde det för er?


    Ja faktiskt :)

    Barn 1: jag mådde vidrigt illa nästan hela tiden, kunde inte särskilt mycket, åt mest äpplen, pasta, rostbröd och liknande lättäten och mild mat. Barnet har dålig aptit, gillar pasta och vitt bröd och älskar äpplen. Äter även annat, men detta sticker ut.

    Barn 2: jag var illamående men på ett sätt som stillades av att jag åt. Jag åt som en varg, allt jag kom över... Barnet är idag mycket matglad, gillar mat, äter mycket, provar gärna nytt, äter varierat. 

    Men jag tror att det är mer personlighetsdrag än vad jag åt som gravid, men lite roligt att det stämmer ändå.
  • Physalis
    ostpaj skrev 2018-08-30 13:40:12 följande:

    Familjeliv.

    Mycket säker forskning bakom.


    Haha ja isåfall så
    Korrekturläser som en kratta
  • Meriall
    ostpaj skrev 2018-08-30 13:40:12 följande:

    Familjeliv.

    Mycket säker forskning bakom.


    Nej inte familjeliv. Det kanske är en skröna men tycks minnas att ngn bm sagt det, att smaken går över i fostervattnet så att barnet vänjer sig vid det liksom...
  • LFF
    Physalis skrev 2018-08-30 13:31:45 följande:

    Var kommer det påståendet ifrån?


    Vi (sambon) såg det på en dokumentär när jag var gravid. Då var det en läkare som sa detta och att det låg forskning bakom.

    I vårt fall stämmer det till viss del.
  • annabellelee

    Nej. Jag hade speciella cravings under graviditet, men den maten intresserade inte sonen. Däremot såg han ju vad jag åt när han var runt ett halvår, och ville ha samma. Kanske är det därifrån teorin uppkommit? Gillar man morötter äter man kanske det under barnets första månader också?

  • LFF
    annabellelee skrev 2018-08-31 11:10:42 följande:

    Nej. Jag hade speciella cravings under graviditet, men den maten intresserade inte sonen. Däremot såg han ju vad jag åt när han var runt ett halvår, och ville ha samma. Kanske är det därifrån teorin uppkommit? Gillar man morötter äter man kanske det under barnets första månader också?


    Nej, det handlar om att smakpreferenserna sätts i magen och att det som mamman ätit under graviditetsmånad 6-8 (tror jag det är) har barnet lättare att ta till sig när det är dags för barnet att börja äta mat och smakisar.
Svar på tråden Barnet gillar det du ätit...