• Doodi

    Sommarjobb bland MRSA sjuka

    Hej

    Vill bara dela med mig till föräldrar om att kolla upp stället era barn ska sommarjobba på så det inte finns smittsamma sjukdomar som era barn kan drabbas av där. 

    I Solna kommun får barn sommarjobba på ett äldreboende (Skoga äldreboende) där boende bär på MRSA. Ingen informerade ungdomarna om att det fanns sjuka människor där. Undrar om ens de andra boende eller deras anhöriga vet hur det ligger till.

    Även om det finns MRSA ute i samhället så finns det nog ingen förälder som skulle vilja sätta sitt barn på ett sommarjobb där det finns MRSA.

    Katastrof! 

  • Svar på tråden Sommarjobb bland MRSA sjuka
  • Aamon

    Lovar att du möter människor som bär på MRSA när du handlar i affären, skakar hand med människor på något möte eller liknande.

    Vet att det funnits personer med MRSA på vissa av de boenden jag arbetat på. Med de hygienrutier man ska följa är risken för smitta noll.

    Även jobbat på ett boende med personer som haft HIV, Hepatit C etc. Samma där. Är det situationer där risk för smitta föreligger även om man följer de rutiner som finns så informeras man alltid.

  • Långbenopluto
    Aamon skrev 2018-08-29 18:50:55 följande:
    Lovar att du möter människor som bär på MRSA när du handlar i affären, skakar hand med människor på något möte eller liknande.

    Vet att det funnits personer med MRSA på vissa av de boenden jag arbetat på. Med de hygienrutier man ska följa är risken för smitta noll.

    Även jobbat på ett boende med personer som haft HIV, Hepatit C etc. Samma där. Är det situationer där risk för smitta föreligger även om man följer de rutiner som finns så informeras man alltid.
    Precis!
  • sextiotalist
    Doodi skrev 2018-08-29 17:35:33 följande:

    Hej

    Vill bara dela med mig till föräldrar om att kolla upp stället era barn ska sommarjobba på så det inte finns smittsamma sjukdomar som era barn kan drabbas av där. 

    I Solna kommun får barn sommarjobba på ett äldreboende (Skoga äldreboende) där boende bär på MRSA. Ingen informerade ungdomarna om att det fanns sjuka människor där. Undrar om ens de andra boende eller deras anhöriga vet hur det ligger till.

    Även om det finns MRSA ute i samhället så finns det nog ingen förälder som skulle vilja sätta sitt barn på ett sommarjobb där det finns MRSA.

    Katastrof! 


    Som Aamon skriver, så möter man  bärare av MRSA (som är bakterier som utvecklat resistens mot antibiotika) oftare än vad man är medveten om.
    För oss friska är bakterien inte i normala fall farlig, utan det är för de som har nedsatt immunförsvar som den kan ställa till det för.

    Man kan vara bärare av MRSA helt ovetande.
  • sextiotalist

    Och MRSA är inte mer smittsam än någon annan bakterier, däremot är de vanligare inom sjukvården än andra ställen.
    MRSA är inte heller en sjukdom, utan en bakterie (stafylokocker). Man ska inte förringa de problem som dessa multiresistenta bakterier ställer till det, men för oss friska räcker det med vanlig handhygien och för de som arbetar med patienter som är bärare av dessa bakterier, så gäller det att vara extra noga, framför allt för andra patienters skull.

    Jag arbetade en sommar på en långvårdsavdelning för över 30 år sedan, då fanns det flera patienter som hade sk "staffar" som man sa. Då skulle vi använda handskar och speciella skyddskläder som endast fick användas för en patient. Detta var för de andra patienternas skull.

Svar på tråden Sommarjobb bland MRSA sjuka