• JennieMichelle

    Separation

    Jag blev lämnad för ett år sedan av mina barns pappa. Då var jag gravid och vi har idag en son på 5 år och en dotter på 9 månader.

    Vi bor isär och sonen bor hos oss båda dock fler dagar hos mig. Dottern helt hos mig. Pappa. Betalar underhållsbidrag till mig för barnen men anser nu att om han ska göra det så ska jag stå för förskoleavgiften (jag har sonen 15h veckan han är hos mig=Gratis) men att jag även ska skicka med en ryggsäck med kläder för dem dagar han är hos sin pappa. Vad stämmer?

    Hur gör ni andra som är separerade och har små barn och kanske till och med är föräldralediga?

  • Svar på tråden Separation
  • sextiotalist
    JennieMichelle skrev 2018-08-29 20:31:25 följande:

    Jag blev lämnad för ett år sedan av mina barns pappa. Då var jag gravid och vi har idag en son på 5 år och en dotter på 9 månader.

    Vi bor isär och sonen bor hos oss båda dock fler dagar hos mig. Dottern helt hos mig. Pappa. Betalar underhållsbidrag till mig för barnen men anser nu att om han ska göra det så ska jag stå för förskoleavgiften (jag har sonen 15h veckan han är hos mig=Gratis) men att jag även ska skicka med en ryggsäck med kläder för dem dagar han är hos sin pappa. Vad stämmer?

    Hur gör ni andra som är separerade och har små barn och kanske till och med är föräldralediga?


    Om han betalar underhåll så ska du även stå för barnomsorgsavgiften. Kläder, tja, det finns inget ska där, så länge kläderna kommer hem igen, så finns det ingen anledning att, om det inte behövs, dubbel uppsättning.
    Hade han inte betalt underhåll för sonen då hade han fått stå för barnomsorgsavgiften för sin tid.
  • sextiotalist
    JennieMichelle skrev 2018-08-30 08:24:22 följande:

    Fast det är inte jag som vill ha honom på förskola mer än 15h utan pappa.


    Men fortfarande så får du fullt underhåll eller hur?
    Hade han haft barnet lika mycket som du har, så hade inget underhåll betalats ut och då hade han fått betala avgiften. Jag misstänker att underhållet är högre än själv avgiften.

    Är du inte nöjd med upplägget så kan du äska på ett högre underhåll från pappan, där du kan räkna på de faktiska kostnaderna.

    Min sambos ex försökte få till detta (regelverket ser likadant ut) när hon drev frågan, men fick inte igenom detta i domstol, trots att hon var den som hade ombud (sambo hade bara lämnat in sina ekonomiska uppgifterna)
  • sextiotalist
    JennieMichelle skrev 2018-08-30 11:32:05 följande:

    Nej, jag få underhåll för dem dagarna han är hos mig. Alltså har vi räknat av för dem dagarna han är hos sin pappa.


    Då kanske det är läge att sätta er hos en jurist och räkna ut det igen. Det rör sig om fem dagar med barnomsorg?
    Är det inte bättre att han är hemma hos dig under de dagarna så slipper ni hela avgiften?
  • JennieMichelle

    Enligt pappa så ska ha vara på dagis dem dagarna och han får i dagsläget betala för dem timmarna han är där. Jag tyckte han kunde vara hemma och bara va där 15 timmar.

  • LFF

    Han ska betala för den tiden då han utnyttjar förskolan. Inte mer med det.

    Det är väl klart att du skickar med kläder om pojken inte har några kläder hos pappan?

Svar på tråden Separation