• iamyourlove

    Nycklar i samband med uppsägning av lägenhet

    Hej,

    För ett år sedan råkade jag tappa bort två nycklar (en till min port och en annan till min hyresrätt). Då jag hyrde ut min lägenhet i andra hand strax efter önskade min hyresgäst en dubbel uppsättning varpå hon kopierade de två nycklarna jag hade kvar (port och lägenhets nyckel).

    Nu ska min hyresvärd snart besiktiga lägenheten och jag undrar hur jag ska göra med de kopierade nycklarna?

    Jag undrar om jag kan ha gjort ett jätte stort fel som inte frågade hyresvärden huruvida man får kopiera eller inte, dvs inte fått något tillstånd (har idag läst på att man tydligen inte får kopiera hursom helst och nu är jag lite rädd, hade ingen aning).

    Kan jag bli straffad? Anmäld? Skadeståndsskyldig? Vill ju vara ärlig och redovisa alla nycklar och i mitt kontrakt står det att alla nycklar ska redovisas vid utflytt, även de man gjort själv.

  • Svar på tråden Nycklar i samband med uppsägning av lägenhet
  • Långbenopluto

    Ja, det är olagligt. Du kommer få bekosta cylinderbyte.

    JA, du ska vara ärlig så inte det finns nycklar nånstans som hamnar hos nån som vill göra inbrott.

  • CitronTulo

    Det där med nycklar kan vara jätteolika hos olika hyresvärdar har jag fått erfara!
    Jag har haft en hyresvärd där man inte KUNDE göra egna nycklar då de typ var spärrade i något register så bara hyresvärden kunde beställa nya. Har även haft en hyresvärd där jag frågade efter en extra nyckel då vi behövde en till, men fick till svar att det fick jag ordna själv. Vid den lgh lyckades vi även tappa bort en nyckel och gjorde därför ytterligare en. Påtalade det när vi flyttade ut men de brydde sig inte ett dugg.
    Tänker att om man har möjlighet att göra egna nycklar utan hyresvärdens vetskap så har man ju ingen aning om hur många nycklar det finns (oavsett om man tappat bort någon eller bara gjort extranycklar).

  • Anonym (Noname00)
    Salmiakk skrev 2018-08-30 07:27:36 följande:

    Ja, det är olagligt. Du kommer få bekosta cylinderbyte.

    JA, du ska vara ärlig så inte det finns nycklar nånstans som hamnar hos nån som vill göra inbrott.


    Vad är olagligt menar du?
  • Anonym (Noname00)
    CitronTulo skrev 2018-08-30 08:00:33 följande:

    Det där med nycklar kan vara jätteolika hos olika hyresvärdar har jag fått erfara!
    Jag har haft en hyresvärd där man inte KUNDE göra egna nycklar då de typ var spärrade i något register så bara hyresvärden kunde beställa nya. Har även haft en hyresvärd där jag frågade efter en extra nyckel då vi behövde en till, men fick till svar att det fick jag ordna själv. Vid den lgh lyckades vi även tappa bort en nyckel och gjorde därför ytterligare en. Påtalade det när vi flyttade ut men de brydde sig inte ett dugg.
    Tänker att om man har möjlighet att göra egna nycklar utan hyresvärdens vetskap så har man ju ingen aning om hur många nycklar det finns (oavsett om man tappat bort någon eller bara gjort extranycklar).


    Det är så det brukar fungera när man hyr ett förstahandskontrakt.
    Man kvitterar ut 2 nycklar, och hyresvärden har inga reservnycklar tappar man en så är det ibland krav att byta lås, men dom flesta har bra som krav att antalet nycklar ska returneras.

    Kopieringsskyddade nycklar ska ingen låssmed kopiera rakt av, i våran Bostadsrättsförening har vi sådana och då måste man visa upp köpeavtal för att kunna göra en nyckel.
  • Anonym (Noname00)
    Salmiakk skrev 2018-09-01 14:27:27 följande:
    Att kopiera nycklar utan hyresvärdens tillåtelse.
    Vilken lag bryter man mot?
  • Anonym (Noname00)
    Salmiakk skrev 2018-09-02 10:03:15 följande:
    Det står i kontraktet.
    Jasså gör det?
    När jag bodde i hyresrätt så fick man 2 nycklar och det var hyresgästen ansvar, Ville man ha fler nycklar fick man ordna en själv, hyresvärden hade inga reserv eller extranycklar.
  • Långbenopluto
    Anonym (Noname00) skrev 2018-09-02 10:30:39 följande:
    Jasså gör det?
    När jag bodde i hyresrätt så fick man 2 nycklar och det var hyresgästen ansvar, Ville man ha fler nycklar fick man ordna en själv, hyresvärden hade inga reserv eller extranycklar.
    Det står i vårt kontrakt och i dom senaste tre kontrakt vi har haft.
  • Anonym (Noname00)
    Salmiakk skrev 2018-09-02 11:55:54 följande:
    Det står i vårt kontrakt och i dom senaste tre kontrakt vi har haft.
    Det står att ni bryter mot en lag i 4 av era kontrakt, men du kan inet nämna dem här?
  • Anonym (Kostnad)

    Om du inte lämnar tillbaka samtliga originalnycklar som följde med lägenheten kommer du att få bekosta låsbyte.

  • Långbenopluto
    Anonym (Noname00) skrev 2018-09-02 12:26:56 följande:
    Det står att ni bryter mot en lag i 4 av era kontrakt, men du kan inet nämna dem här?
    Jag orkar inte ta fram kontraktet för din skull.
  • Anonym (Noname00)
    Salmiakk skrev 2018-09-02 12:59:44 följande:
    Jag orkar inte ta fram kontraktet för din skull.
    Ok då tolkar jag det som att man inte bryter mot några lagar.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Noname00) skrev 2018-09-02 14:05:42 följande:
    Ok då tolkar jag det som att man inte bryter mot några lagar.
    Det är enkelt, finns det ett hyresavtal och det står i det att du inte får kopiera nycklar så har du brutit mot detta avtal, och de lagar som det gäller är avtalslagen och hyreslagen i viss mån
  • Anonym (Noname00)
    Anonym (jur) skrev 2018-09-02 14:23:00 följande:
    Det är enkelt, finns det ett hyresavtal och det står i det att du inte får kopiera nycklar så har du brutit mot detta avtal, och de lagar som det gäller är avtalslagen och hyreslagen i viss mån
    Anonym (jur) skrev 2018-09-02 14:23:00 följande:
    Det är enkelt, finns det ett hyresavtal och det står i det att du inte får kopiera nycklar så har du brutit mot detta avtal, och de lagar som det gäller är avtalslagen och hyreslagen i viss mån

    Du menar nog "om det står i avtalet"
  • Anonym (jur)
    Anonym (Noname00) skrev 2018-09-02 14:45:05 följande:
    Anonym (jur) skrev 2018-09-02 14:23:00 följande:
    Det är enkelt, finns det ett hyresavtal och det står i det att du inte får kopiera nycklar så har du brutit mot detta avtal, och de lagar som det gäller är avtalslagen och hyreslagen i viss mån

    Du menar nog "om det står i avtalet"
    Riktigt det bör stå i avtalet eller vara hänvisat till i avtalet, dock så är det inte per automatik ok att göra allt som inte specifikt står i avtalet. Man skulle också kunna formulera det som så att står det uttryckligen att det är ok att göra nyckelkopior så är det ok i annat fall inte.

    Men även om så inte skulle vara fallet så kan hyresgästen bli skyldig att betala för cylinderbyten om det råder tveksamhet huruvida samtliga till bostaden existerande nycklar har återlämnats till hyresvärden efter avslutat hyresförhållande.

    Efter det att hyresförhållandet upphört så är det ett brott att i egen person eller genom att ge annan person tillträde till tidigare hyrda utrymmen.
Svar på tråden Nycklar i samband med uppsägning av lägenhet