• KittyCatGirl

    Vem äger hunden, den som betalar eller den som skrev på köpavtalet?

    Så vi har köpt en valp i familjen, där jag är 20 som bor hemma, för en vecka sedan så köpte vi valpen och då så hade min far sagt att han skulle "låna" 8000 kronor för att köpa henne. Så han säger att det är jag som ska betala, men sedan så skrev han på köpavtalet.

    Jag har bevis via Swish att jag betalade till hundsäljaren för hunden.

    Anledningen till att jag vill veta är för att jag tar mestadels hand om den då jag är osäker på om min far är lämplig till att göra det på grund av hans tålamod och temperament. Jag vill kunna om "push comes to shove" kunna "få" ägarskapet genom att vara den som betalat för valpen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-30 00:49
    Om det var oklart så ville min far låna pengar av mig men jag betalade direkt till säljaren. dessutom så sa han inte när han skulle betala tillbaka och hur.

  • Svar på tråden Vem äger hunden, den som betalar eller den som skrev på köpavtalet?
  • KittyCatGirl
    KittyCatGirl skrev 2018-08-30 00:22:06 följande:

    Så vi har köpt en valp i familjen, där jag är 20 som bor hemma, för en vecka sedan så köpte vi valpen och då så hade min far sagt att han ville "låna" 8000 kronor för att köpa henne. Så han säger till säljaren att det är jag som ska betala, men sedan så skrev han på köpavtalet.

    Jag har bevis via Swish att jag betalade till hundsäljaren för hunden.

    Anledningen till att jag vill veta är för att jag tar mestadels hand om den då jag är osäker på om min far är lämplig till att göra det på grund av hans tålamod och temperament. Jag vill kunna om "push comes to shove" kunna "få" ägarskapet genom att vara den som betalat för valpen.


  • pipon

    Du får väl köpa din egen valp. Har du och din pappa kommit överens om att du ska låna honom pengar så att han kan köpa en hund så är det ju hans hund.

    Om du hade lånat honom pengar till att köpa en tröja, hade du velat ta tillbaka den om ni bråkade?

    Låt din pappa ha sin hund och skaffa en egen när du flyttar hemifrån.

  • KittyCatGirl

    anledning till att jag vill kunna ha ägandet på valpen är för att min far har inget tålamod och om det inte går som han vill är han väldigt sträng och lätt höjer rösten, anledningen är att jag är lite orolig för hunden, jag tar hand om den 99% av tiden just nu

  • Kjell2
    KittyCatGirl skrev 2018-08-30 11:26:38 följande:

    anledning till att jag vill kunna ha ägandet på valpen är för att min far har inget tålamod och om det inte går som han vill är han väldigt sträng och lätt höjer rösten, anledningen är att jag är lite orolig för hunden, jag tar hand om den 99% av tiden just nu


    Så länge du bor hemma kommer inte ägandet förändra din fars hanterande av hunden.

    Vill du vara säker på att kunna få med dig hunden vi en flytt bör du nog skriva ett överlåtandeavtal med din far och sen registrera hunden på dig samt ta föräkringar mm i ditt namn.


  • Jamesdio

    När det gäller hund är det den som kan uppvisa ett köpeavtal eller innehar hunden och hundens stamtavla som är ägare. Det spelar ingen roll vem den står registrerad på hos Jordbuksverket eller vem som står för försäkringen, eller vem som betalade.

  • Freijah
    KittyCatGirl skrev 2018-08-30 11:26:38 följande:

    anledning till att jag vill kunna ha ägandet på valpen är för att min far har inget tålamod och om det inte går som han vill är han väldigt sträng och lätt höjer rösten, anledningen är att jag är lite orolig för hunden, jag tar hand om den 99% av tiden just nu


    Men varför lånade du han pengar då om du visste att han skulle bli en dålig ägare?
  • Moderno
    KittyCatGirl skrev 2018-08-30 00:22:06 följande:

    Så vi har köpt en valp i familjen, där jag är 20 som bor hemma, för en vecka sedan så köpte vi valpen och då så hade min far sagt att han skulle "låna" 8000 kronor för att köpa henne. Så han säger att det är jag som ska betala, men sedan så skrev han på köpavtalet.

    Jag har bevis via Swish att jag betalade till hundsäljaren för hunden.

    Anledningen till att jag vill veta är för att jag tar mestadels hand om den då jag är osäker på om min far är lämplig till att göra det på grund av hans tålamod och temperament. Jag vill kunna om "push comes to shove" kunna "få" ägarskapet genom att vara den som betalat för valpen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-30 00:49
    Om det var oklart så ville min far låna pengar av mig men jag betalade direkt till säljaren. dessutom så sa han inte när han skulle betala tillbaka och hur.


    Har pappa köpt hunden i sitt namn men för din räkning anses det sannolikt vara fråga om kommission. Du blir då civilrättslig ägare till hunden (som ju är lös egendom/lösöre i rättslig mening). 

    Bäst är dock att så snabbt som möjligt reda ut vem som ska äga hunden för att undvika framtida tvister. Om du har betalat för hunden och är den som huvudsakligen sköter om den är väl saken ganska klar.

    Ett sätt att skaffa en slags bevisning är att - via ett beständigt och identifierbart medium (t.ex. mail) - få en bekräftelse på huruvida pappa vill köpa in sig på en andel på hunden någon gång i framtiden och hur mycket han i så fall skulle vara beredd att betala (med hänsyn till att du betalade hela köpeskillingen). - Lägg även till att om han är intresserad av att bli delägare kommer ni att skriva ett separat skriftligt avtal om detta för att undvika tvister.  

    (Samt se till att spara svaret). 

    I så fall kan du hävda att ni kom överens om att träffa ett skriftligt avtal innan pappa förvärvar någon andel. Och vill du inte låta honom köpa in sig skriver du inte på något sådant avtal. 
Svar på tråden Vem äger hunden, den som betalar eller den som skrev på köpavtalet?