• Äldre 30 Aug 17:20
    824 visningar
    2 svar
    2
    824

    Bråkar med tjejkompisen

    Hej!

    Min tjejkompis har precis blivit tillsammans med en kille i vår klass och är väldigt svartsjuk och överbeskyddande av sig. Jag själv tycker att han och och hans gäng är väldigt roliga och snackar därför ganska mycket med de. Jag har tusen gånger förklarat för min tjejkompis att vi BARA är vänner + så ses vi inte ens utanför skolan.

    Hon blir dock lätt sur och lite trumpen när jag pratar med honom, ställer mig bredvid honom osv. Idag hade vi ett litet gräl där hon sa att jag inte borde umgås så mycket med honom. Jag förklarade än en gång att vi bara var vänner men sa att jag tyckte att det var för mycket begärt. Jag gillar verkligen han och hans gäng och tycker att jag har rätt att få prata och vara vänner med de.

    Några av mina andra tjejkompisar tog hennes parti och sa att jag nog inte borde prata med honom tills han och min tjejkompis har blivit lite säkrare på varandra. Vill verkligen inte hamna i fler gräl med min tjejkompis och hade tyckt att det var fruktansvärt om vi inte kunde vara vänner. Tycker dock fortfarande att jag bör få umgås med alla i klassen som VÄNNER.

    Vad ska jag göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-30 17:43
    Tycker ni att det är okej att vara vän med sin kompis kille?

  • Svar på tråden Bråkar med tjejkompisen
  • Anonym (Wida)
    Äldre 30 Aug 17:50
    #1

    Du var alltså kompis med killen och hans gäng långt innan din kompis blev tillsammans med honom? Isåfall ska du självklart fortsätta vara vän i samma stil, din kompis får helt enkelt leva med det.

    Det du däremot kan göra är ju att visa din kompis att du är hennes vän också. När du ska umgås med killen och hans gäng, dra med henne också, visa att du respekterar deras förhållande, att du är glad för deras skull. Om ni står och pratar, låt henne stå närmast killen så att du inte tränger dig emellan.

    Jag vet inte hur du brukar vara, men om du är en kramig tjej kanske du ska tänka på när och hur du kramar killen - alltså jag tycker det är helt ok att krama sina vänner så du ska inte sluta med det - men tänka på det iallafall. I alla stunder kanske det inte riktigt passar? Nu skrev du inget om kramar men jag la till det som en liten parentes.

  • Äldre 30 Aug 18:31
    #2

    Tack så himla mycket för svar!

    Själva grejen är att vi inte ens är så värst tajta. Killen och hans gäng är mer som några sköna människor i skolan att prata och hänga lite med. Men när jag tänker efter har jag nog börjat umgås mer med de dem senaste månaderna. Jag menar man blir ju tajtare hela tiden!

    Det stora problemet är dock att vi inte umgås tillräckligt mycket för att skapa avundsjuka enligt mig. Då han inte är så närgående av sig så är jag inte klängig på honom. Men bara jag ställer mig bredvid honom så att vi kanske nuddar varandras axlar lite grann blir min tjejkompis sur. Till skillnad från henne umgås jag närmligen mycket med killarna i klassen. Står han med hans gäng blir hon blyg medan jag kan gå fram. Det gör att jag och killen umgås mer med varandra än vad hon och han gör i skolan vilket är det som gör henne mest irriterad. Hon säger att jag stjäl honom från henne.

    Och när jag säger att vi faktiskt måste få vara vänner håller hon inte med helt. Hon tycker att jag får svara när han pratar med mig men liksom inte gå fram och prata eller ställa mig bredvid honom. Det skapar mycket konflikter! Precis som du sa måste jag ju få gå fram och snacka med en kompis liksom...

    Dock jättebra tips att tydligt visa att min tjejkompis gärna får hänga på när vi går ihop eller pratar med varandra. ;) Tack igen!

Svar på tråden Bråkar med tjejkompisen