• Äldre 30 Aug 17:42
    1738 visningar
    8 svar
    8
    1738

    Hur väljer jag kattmat? Hur tänker ni?

    Hej!


     


    Jag har precis köpt katt och känner mig lite lost bland alla kattmatsvarumärken - hur tänker ni när ni väljer kattmat? Vad ska jag köpa?

  • Svar på tråden Hur väljer jag kattmat? Hur tänker ni?
  • Äldre 30 Aug 17:53
    #1
    Fe99je90fl skrev 2018-08-30 17:42:51 följande:

    Hej!

     

    Jag har precis köpt katt och känner mig lite lost bland alla kattmatsvarumärken - hur tänker ni när ni väljer kattmat? Vad ska jag köpa?


    En bra början kan vara att fråga uppfödaren och köpa den sort som kissen är van vid. Gäller även kattsand.
  • Äldre 30 Aug 17:59
    #3

    Precis köpt katt och ska köpa en hund.... Hoppas de inte hamnar i luven på varandra.


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Äldre 30 Aug 18:24
    #4

    Så hög proteinhalt som möjligt!

    Min katt åt applaws torrfoder och mjau blötmat.

    Bästa enligt mig :)

  • Äldre 30 Aug 18:39
    #5
    Aniiee skrev 2018-08-30 17:59:32 följande:

    Precis köpt katt och ska köpa en hund.... Hoppas de inte hamnar i luven på varandra.


    Klart de kommer att hamna i luven på varandra. Det hände när jag var barn och en klasskompis familj först tog hennes brors hund och senare också hennes systers katt. Hunden jagade upp katten i träden många gånger innan de till slut efter lång tid till och med sov ihop i samma korg. Så det brukar nog oftast sluta bra.
  • Äldre 30 Aug 19:02
    #6

    Har en hankatt på 15 år. Han fick Royal Canin som liten och Hills från ca 3 års ålder. Idag är han trots sin ålder oförskämt pigg och busig fortfarande. Köp kattmat i djuraffär så blir det nog bra.

  • Äldre 30 Aug 19:32
    #7

    Låt katten fortsätta med samma mat den ätit hos uppfödaren och fasa sakta in det nya när katten boat in sig hos dig. Katter är ökendjur och dricker ofta för lite så burkmat är det bästa men torrfoder är ju smidigast att låta stå framme när man inte är hemma. Mjaus burkmat är riktigt bra och jag tycker Porta 21 och Applaws torrfoder är bra med hög kötthalt. Billigast köper du på Bitiba. Jag ger burkmat 3-4g/dag + fri tillgång på torrfoder.

  • Äldre 2 Sep 01:24
    #8

    Jag ger Mjau torrfoder för kattungar under ett år (köper nog liknande när min kisse blir äldre)

    Hon får även blötmat 2 gånger om dagen. Här har jag haft det lite svårt att bestämma mej, det handlar ju även om att maten ska kunna vara lättillgänglig-alltså helst finnas i min förort (med 2 matbutiker i centrum, båda med dåligt utbud) där jag kan gå till affären (bilfri).

    Har endast haft henne i 2 månader och från början köpte jag samma som uppfödaren hade gett Mjau med smak av aborre, men min kisse åt aldrig upp allt utan slickade mest runt bitarna så jag tänkte att hon tycker bitarna är för stora, men blev inte mycket skillnad när jag försökte mosa så gott jag kunde.
    Därefter köpte jag upp mej på en massa "ren tonfisk" för katter från ÖB. Det är vad jag vill ge henne och vad hon verkar föredra (men finns inte där jag bor). Sist jag var på ÖB hade de inte ren tonfisk så det fick bli Purina gourmet i små portionsburkar. Första dagen var avföringen något mjukare, men som vanligt sedan. Hon äter det med god aptit.
    Min mor var på besök för några dagar sen och hade då handlat med sej Pussi junior i enportionsförpackningar, har ännu inte gett några av dem.

    Någon som vet om det är ett big no-no att byta blötfoder då och då?

Svar på tråden Hur väljer jag kattmat? Hur tänker ni?