• spacegrey

    Kan vi krångla oss ur kontraktet?

    Hej!

    Har nyligen flyttat in i ett hus som jag och min sambo hyr av en privatperson. Vi var så glada och trodde att det skulle bli perfekt, men när det vi hade skrivit på kontraktet berättade ägaren att det var något fel på vattnet(egen brunn). I början sa han att det skulle ta runt 1 vecka, men sedan gick tiden(ca 1 månad)och nu när vi har flyttat in berättar han att det kommer gå på runt 70 tusen, vilket han inte har just nu. Vi har fått duscha i trädgården med en sportflaska, åka till affärer för att gå på toa och äta mikromat på engångstallrikar för att spara på disk. Har gråtit hela kvällen av frustration(jag vet, löjligt) och letat som en tok efter nytt boende, men vi har ju 3 månaders uppsägningstid enligt kontraktet. Kan man häva det med tanke på att boendet inte lever upp till den standarden vi blev lovade, eller något? Och hur tusan ska jag få sambon att inse att detta inte håller? Han fattar inte att det kommer ta väldigt lång tid innan vi får vatten och tycker vi ska hålla ut eftersom huset är så fint i övrigt..

  • Svar på tråden Kan vi krångla oss ur kontraktet?
  • Anonym (oggy)

    Ni borde kunna få hyresreduktion medan ni bor där, så kolla upp det genast. Jag vet inte om man kan räkna bakåt i tiden men det bör man ju kunna göra tycker jag. Ni ska ju absolut inte betala full hyra när ni inte har vatten!

    Lusläs kontraktet och se om det står något om ev standard/skick på huset, om ni kan säga upp det tidigare.

    Är ni med i hyresgästföreningen så kontakta dem för hjälp.

  • Anonym (S)

    Nu är jag ingen jurist, vilket du säkert helst vill ha svar av, med en sånt stor problem borde man kunna häva kontraktet. Bara genom att googla hävning av kontrakt kommer avtalslagen upp och där står redan uppradade punktet till er fördel. Jag tror ni har lagen på er sida.

  • Anonym (Annabus)

    Att ha vatten är ett grundläggande behov.

    Tala om för hyresvärden att ni häver kontraktet med omedelbar verkan om han inte inom 1 mån fixar vattnet. Har han inte 70 000 kr får han låna. Kan han inte få fram de pengarna hade jag valt att inte bo kvar ändå. Fixar han inte något så grundläggande som vatten kommer han troligen inte att fixa annat i framtiden.

    Se till att få era krav dokumenterade. De behövs om han skulle göra rättslig tvist utav det hela.

  • Anonym (Bengt)

    Ni kan deponera hyran hos länstyrelsen och kräva total hyresreduyktion tills problemet är fixat.

    Annars säger ni upp avtalet, deponerar hyran hos länsstyrelsen och flyttar direkt.

  • Anonym (Noname00)

    Prata med grannara och försöka ta reda på om detta problem har funnits en längre tid, kan ju vara så att det har pågått ett år eller längre.
    Då har ju hyresvärden vetat om det och blåst er genom att påstå att att det ska fixas när han hyr ut.

Svar på tråden Kan vi krångla oss ur kontraktet?