• lodjuret10

    Köpa en till katt?

    Vi har en hona som snart blir tre år och går i tankarna på att köpa en till katt, främst för hennes skull såklart men också för att det skulle vara mysigt med en till i familjen =)

    Det som får oss att tveka är hur hon kommer reagera.. vi vill ju ge henne en kompis att busa och trivas med men är rädda för att hon kommer bli undvikande, tappa sin personlighet och kanske till och med börja kissa inne. Vet egentligen inte vad som är bäst för henne då det känns som (när hon träffat andra katter) som hon inte riktigt pratar katt, om ni förstår. Hon har egentligen bara träffat tre andra katter varav två fräst på henne (hon satt i sin bur vid ena tillfället och vid det andra hade vi den andra katten kopplad) och den tredje (superlugn katt som inte bryr sig om det mesta) var hon nära att ryka ihop med. Med oss (och andra) är hon supersocial, pratig, busig och gosig! 

    Är det någon som har en katt med liknande personlighet som ni sedan skaffat en kompis till? Vi ska isåfall ha en liten hane, då vi hört att det går bäst ihop med en vuxen honkatt. 

  • Svar på tråden Köpa en till katt?
  • Anonym (Kattunge)

    Hej! Jag har inte själv erfarenheten. Men har sett det så många gånger så skriver utifrån min erfarenhet. Katter som växer upp tillsammans trivs bättre ihop än när det tillkommer en ny katt på kattens revir. Ni är kattens familj/flock/undersåtar och det är inte säkert konkurrensen gör katten gladare. Jag hör alltid samma argument att det är för kattens skull. Men om katten mår bra med er så som du beskriver så varför skaffa en till? I slutändan tror jag det är för egen skull för man har en bild av hur det skulle kunna bli.

    Vi har en snart 6 månaders kattunge hona hemma och har tänkt liknande tankar fast kring om hon ska få kattungar nån gång eller kastreras snart. Förr trodde man att honor mådde bäst av att ha fått en kull kattungar och sen kastreras. Den rekommendationen är inte kvar. Eftersom flyttar in i hus snart och vill att hon ska bli utekatt så ligger valet mellan att vänta med kastrering och ge p-piller tills vi bestämt oss eller kastrera i höst. Känns inte så rimligt att ens överväga det förstnämnda. Egentligen handlar det bara om att vi kanske nån gång vill ha små fluffbollar som ser ut som henne bara för att det skulle vara så mysigt... och tycker väl att valet ska vara för hennes bästa.

    Men tillbaka till din fråga. Några exempel nedan:

    -När en familj som redan hade hankatt skaffade en honkattunge jagade hon bort honom och han kom sällan hem igen. Idag bor han nästan heltid hos grannen. Utekatter.

    -En annan familj som gjorde samma sak med hankatt och ny honkattunge har resulterat i att katterna undviker varandra, och äter en i taget. Den ena katten väntar runt hörnet utan synhåll för att kunna gå fram till maten efter den andre. Utekatter.

    -En familj har två katter, en avlider och senare skaffar de en kattunge för sällskap. Den vuxna katten höll sig konstant undan och uppvisade andra stressymptom. Den vuxna katten fick flytta till en annan familj eftersom det inte fungerade. Mestadels innekatt.

    Det sista tycker jag är så viktigt. Vilka val är man beredd att göra om det inte fungerar? Ska er treåring lämnas bort? Är någon annan beredd att ta kattungen ifall det inte fungerar?

    Jag tycker inte man kan tänka att man löser det när det väl kommer dit. Allt detta måste man ha övervägt innan och ha fått klara besked från sin omgivning ifall de t.ex. gärna vill ha kattungen ifall det inte fungerar. Att ge bort den första katten för att den inte trivs i nya situationen tycker jag är mycket sorgligt. Och behålla den nya bara för den katten/kattungen är bättre/gulligare/mysigare

    Det finns säkert exempel som talar emot det jag skriver men det finns inga garantier.

Svar på tråden Köpa en till katt?