• Äldre 1 Sep 23:05
    9969 visningar
    9 svar
    9
    9969

    Vägrar täcke/filt??

    Min/våran dotter (16 månader) skakar alltid av sig filt/täcke när hon sover, oavsett hur tunn filt vi ön lägger på... nu ligger jag å fryser under ett påslakan och hon sover i bara pyjamas...

    Varför vill hon inte ha filt eller täcke på sig? Någon som kännernigen beteendet??

    Är det verkligen så att hon inte fryser? Tips?

  • Svar på tråden Vägrar täcke/filt??
  • Äldre 1 Sep 23:10
    #1

    Mitt barnbarn har aldrig velat ha på sig täcke, han har alltid sparkat av sig det under natten, han är helt enkelt varm av sig.

  • Baraja­ggg
    Äldre 1 Sep 23:11
    #2
    Liii91 skrev 2018-09-01 23:05:54 följande:

    Min/våran dotter (16 månader) skakar alltid av sig filt/täcke när hon sover, oavsett hur tunn filt vi ön lägger på... nu ligger jag å fryser under ett påslakan och hon sover i bara pyjamas...

    Varför vill hon inte ha filt eller täcke på sig? Någon som kännernigen beteendet??

    Är det verkligen så att hon inte fryser? Tips?


    Småbarn ska aldrig ligga eller sova för varmt..
  • Äldre 1 Sep 23:23
    #3

    Varför skulle det inte kunna vara så att hon helt enkelt är för varm? Folk är olika gällande värme.

    Jag sover med det tunnaste möjliga sommartäcket och fönstret öppet mitt i vintern. Annars vaknar jag genomsvettig.

    På sommaren har jag ett lakan eller inget alls.

    When you hear hoofbeats, think of horses not zebras..

  • Äldre 1 Sep 23:31
    #4

    Det är öht inget konstigt att barn inte vill ha täcke eller filt på sig. Vi har Inte ens något täcke i spjälsängen för han använder inte det.

    Se till att barnet har en lagom varm pyjamas så är problemet löst.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 1 Sep 23:35
    #5

    Min yngsta har aldrig haft pyjamas. Det har blivit för varmt. Hon sov i bara blöjan som liten och sedan i bara trosor. Täcke var för varmt och lakan var för lätt, så hon hade ett mjukt badlakan i frotté över sig. Funkade fint!

  • Äldre 1 Sep 23:59
    #6

    Min son sparkar alltid av sig täcket, men jag tror nog att han fryser. Han kan vara kall om fötterna tex.

    Han är idag 2.5 år men har skytt täcken och kuddar sedan födseln. Det vi gjort är att klä honom varmt. På vintern i tunn fleeceoverall. Till lillasyster har vi skaffat en "sovpåse" som är som just som en påse med ärmar på, som ett täcke alltså.

  • Äldre 8 Sep 23:35
    #7
    Barajaggg skrev 2018-09-01 23:11:19 följande:

    Småbarn ska aldrig ligga eller sova för varmt..


    Nej det är jag väl medveten om, har själv bråkat med vår gammal modiga bvc sköterska (som snart går i pension) och min man från början men nu ha rgan iaf lärt sig att hon är väldigt varm av sig. Hon ligger aldrig med varmare kläder etc än vad jag gör... men när jag ligger och fryser kan jag inte förstå att hon kan vara varm nog att bara ligga i blöja eller pyjamas... jag är extremt varm av mig å speciellt när jag ska sova...
  • Äldre 8 Sep 23:37
    #8
    -1

    [quote=79015416][quote-nick]lövet2 skrev 2018-09-01 23:35:46 följande:[/quote-nick]

    Min yngsta har aldrig haft pyjamas. Det har blivit för varmt. Hon sov i bara blöjan som liten och sedan i bara trosor. Täcke var för varmt och lakan var för lätt, så hon hade ett mjukt badlakan i frotté över sig. Funkade fint!

    [/

    Även på vintern? Vi bor i en gammal lägenhet som är kall på vintermorgon varm på sommaren ^^

  • Äldre 8 Sep 23:46
    #9
    Liii91 skrev 2018-09-08 23:37:01 följande:
    Även på vintern? Vi bor i en gammal lägenhet som är kall på vintermorgon varm på sommaren ^^
    Javisst! 17-18 grader i sovrummet, men hon sov ju bredvid mig, så hon fick väl lite värme från mig också. När hon flyttade i eget rum, så hade hon ett täcke i fotänden av sängen, i fall hon skulle behöva, men det gjorde hon aldrig. Täcke började hon ha först när hon kom i puberteten. Då blev hon frusen av sig.
Svar på tråden Vägrar täcke/filt??