• MARIA KLANG

    Gemensam vårdmad

    Vi separerade och jag var den som flyttade ca 1,5mil. Fanns ingen möjlighet för mig att bo närmare. Barnen har aktiviteter nära pappan. Jag undrar är det inte bådas ansvar att skjutsa till och från aktiviteter. Han vägrar när det är min vecka. De bor varannan vecka .Han behöver aldrig hämta lämna till aktiviteter eftersom de ligger i närheten. Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Gemensam vårdmad
  • Anonym (C)

    Jag vet inte hur andra gör men jag anser att på din vecka bör du lösa det. Visst är det kanske orättvist att han inte behöver hämta och lämna men det kanske finns andra omständigheter som är lättare för dig och som han måste lösa.

    Gemensam vårdnad betyder inte att han måste underlätta för dig. En flytt innebär vissa saker som kanske är jobbiga, jag har själv flyttat och det blir jobbigare men jag biter i det sura äpplet. Mitt val, mitt ansvar.

  • Anonym (Nope)

    Du löser det när det är din vecka. Så nej du kan såklart inte kräva att han ska sitta och köra barn när det är din vecka.

  • viseversa

    Är det din vecka löser du det såklart. Han ska inte behöva underlätta för dig nej. Livet är inte rättvist.

  • Anonym (???)

    Hm, jag vet inte om jag förstår dig rätt - du anser att han ska hämta och lämna barnen hos dig när det är din vecka? Vad jag vet finns det kanske någon som gör så, men då beror det på att den andra föräldern verkligen inte kan, rent fysiskt (sjukdom och annat) eller att man ställer upp någon enstaka gång när det kör ihop sig, för att man har ett gott samarbete. 

    Du verkar tycka att man ska dela upp resorna alltid? Varför? Du har bara flyttat 1,5 mil, det är ju inget avstånd. Låter mer som att du är missunnsam på att pappan slipper hämta/lämna. Du är inget offer för att du behövde flytta 1,5 mil. Det blir fler saker praktiskt att lösa när man inte lever tillsammans, och det får man väl ändå räkna in när man skiljer sig, kan jag tycka. 

    När barnen blir tillräckligt stora kanske de kan åka buss ibland till aktiviteterna? 

  • Brumma

    Nej, det är inte bådas ansvar att köra till och från aktiviteterna. Du sköter logistiken på din vecka, pappan på sin.

    Alternativet är ju att barnen bor hos pappan de dagar det är aktiviteter även på din ve ja, och att du betalar underhåll. Eller att de inte går på aktiviteterna din vecka alls.

    Förmodligen inga bra alternativ men som sagt, pappan har inget ansvar att lösa logistiken på din vecka.

  • Anonym (Kent)

    Du valde att flytta så du får fixa med att skjutsa barnen till sina aktiviteter. Du kan väl stanna där under tiden så att du inte behöver köra 3 mil extra varje gång för att du vill hem istället.

  • Anonym (G)
    Brumma skrev 2018-09-06 14:18:03 följande:
    Nej, det är inte bådas ansvar att köra till och från aktiviteterna. Du sköter logistiken på din vecka, pappan på sin.
    Alternativet är ju att barnen bor hos pappan de dagar det är aktiviteter även på din ve ja, och att du betalar underhåll. Eller att de inte går på aktiviteterna din vecka alls.
    Förmodligen inga bra alternativ men som sagt, pappan har inget ansvar att lösa logistiken på din vecka.
    Håller med
  • Fiona M

    Jag förstår inte riktigt vad du menar att han ska göra på din vecka?

    (Förstår inte heller rubriken.)

  • Anonym (Nope)
    Fiona M skrev 2018-09-06 17:20:33 följande:

    Jag förstår inte riktigt vad du menar att han ska göra på din vecka?

    (Förstår inte heller rubriken.)


    Vadå förstår inte? Ts tycker pappan ska hjälpa till att köra till barnens träningar även på hennes vecka bara för att ts valt att flytta längre bort så ska han hämta och då kanske även lämna barnen när dom har träning. Ja eller det tycker ts är rimligt. Vilket det såklart inte är.
Svar på tråden Gemensam vårdmad