• erijon

    Desperat! Han äter inte!

    Min 11-månaders är för tillfället förkyld, troligtvis är det minst en tand påväg och jag har äntligen (YAAY!!) lyckats sluta amma! Detta har krånglat till hans matintag. Har slutat med barnmatsburkar och hemgjorda mixade rätter. Försöker he vanlig mat, eller lagat specifikt till honom och då utan salt, men liksom hela makaroner, osv.

    Han har fått smaka det allra mesta, men ingenting duger ju. Han vill inte bli matad, men verkar knappt vilja äta själv heller just nu. Fattar ingenting. Han visar hunger men sen när magen kommer så tar han någon tugga och kastar mest.

    HAN ÄR HUNGRIG vid lunch då han ätit knappt en macka till frukost och det klockan 07. Lunch vid 11. Brukade ge lite frukt/klämmis vid 9-9.30 men aom det är nu så vägrade han ens smaka lunchen då.

    Mellis ungefär 1/2 macka och en klämmis elelr wn liten skål yoghurt eller liknande. Middag som lunchen, dvs ingenting. En flaska välling till natten, 165-220ml, varierar från dag till dag.

    Helt omöjligt och jag börjar känna mig värdelös nu. Hjälp! Tips! Matförslag!!

    (Han kladdar massor, äter med bestick oh händer. Så han har alla möjligheter)

  • Svar på tråden Desperat! Han äter inte!
  • Kasperina

    Börja med att få upp blodsockernivån (är det tips jag fick från BVC när barnen varit sjuka och varit dåliga på att komma igång med ätandet igen).
    När dottern var runt året stötte jag sirapskakor i mortel och lät henne leka med.
    Glass kan man också prova, det är gott att äta om det gör ont i munnen.
    Prova gröt med kaksmulor eller ngt annat sött och fett, men har han ont i munnen kanske du ska fokusera på riktigt kall mat. Gurkstavar som legat i kylskåpet? Frysta bananbitar? Blanda med små bitar av skinka eller annan mat som kan ätas kall.

  • erijon
    Kasperina skrev 2018-09-02 11:42:25 följande:

    Börja med att få upp blodsockernivån (är det tips jag fick från BVC när barnen varit sjuka och varit dåliga på att komma igång med ätandet igen).

    När dottern var runt året stötte jag sirapskakor i mortel och lät henne leka med.

    Glass kan man också prova, det är gott att äta om det gör ont i munnen.

    Prova gröt med kaksmulor eller ngt annat sött och fett, men har han ont i munnen kanske du ska fokusera på riktigt kall mat. Gurkstavar som legat i kylskåpet? Frysta bananbitar? Blanda med små bitar av skinka eller annan mat som kan ätas kall.


    Tack för tipset. Klämmis med frukt eller yoghurtsmoothie går ofta ner. Men det är ku också rätt lite kalorier och durt aom attans i längden. Han har liksom vart såhär i ungefär två veckor, varken bättre eller sämre. Ibte sjuk i bemärkelsen feber eller särskilt hängig, bara magvägrat i princip. Äter riktigt dåligt vid varje mål.

    Frustrerande i längden, och blir wn ond cirkel att man vid varje måltid blir ledsen för att inget duger eller funkar.
  • Meriall

    Har du provat krydda ordentligt? Det är inte så gott när man nästan inte har salt så det behövs mer av andra kryddor. Jag fick krydda upp all mat (även burkar etc) till min dotter i den åldern. Lite salt kan också vara bra bara inte för mycket. Men inte helt utan.

  • milli79

    Sådär var vår i en period vid 1 års åldern. Hon levde på bara bröstmjölk.

    Så tips att amma el ge ersättning

  • Norbottensfia

    Ge yoghurt, frukt av alla dess slag, ägg, äggröra, välling, gröt, glass för att få igång aptiten...

  • Kasperina
    erijon skrev 2018-09-02 12:10:35 följande:
    Tack för tipset. Klämmis med frukt eller yoghurtsmoothie går ofta ner. Men det är ku också rätt lite kalorier och durt aom attans i längden. Han har liksom vart såhär i ungefär två veckor, varken bättre eller sämre. Ibte sjuk i bemärkelsen feber eller särskilt hängig, bara magvägrat i princip. Äter riktigt dåligt vid varje mål.

    Frustrerande i längden, och blir wn ond cirkel att man vid varje måltid blir ledsen för att inget duger eller funkar.
    Det de sa till mig var att det kan bli en ond cirkel, att de inte äter tillräckligt för att orka äta, därför är något med fett och socker bra, tex kakor, eller glass och sedan mata på med riktig mat.
    Å andra sidan kan det ju vara enbart tänderna, då är det bättre med kall mat som är lättuggad.
  • erijon

    Ingenting fungerar! Kan inte låta honom leva på kakor? Där går min gräns. Han har precis börjat ära välling på kvällen och jag hqr slutat amma nyss. Vägrar börja igen för det var psykiskt påfrestande för mig.

    Mår tillräckligt dåligt av att han inte äter vanlig mat.

    Han får frukt oxh yoghurt (som han plötsligt inte heller äter) mackor och erbjuds mat två gångee om dagen.

    Idag fick han lasagne. Lagar alltid med massa kryddor, alltid gjort. Smakar alltid av själv, även när jag lagade helt utan salt. Der känns helt lönlöst allting. Blir så ledsen och frustrerad.

  • Kasperina

    Tanken är inte att låta honom leva på kakor utan att ge honom det så att han orkar äta mat. Om du tror att han vägrar för att han inte vill så kommer kakor inte att hjälpa. Om det är för att han inte orkar eller inte kan, så kan det hjälpa.
    Är det för att han har ont i munnen borde glass och sedan kall mat fungera.

  • Fru Ve

    Ge av er vanliga mat med salt. Han är 11 månader, det är helt ok. Ofta smakar det bättre än speciell osaltad barnmat.

  • erijon
    Fru Ve skrev 2018-09-03 09:52:59 följande:

    Ge av er vanliga mat med salt. Han är 11 månader, det är helt ok. Ofta smakar det bättre än speciell osaltad barnmat.


    Han äter av vår mat, förutom när det vi äter äe direkt olämpligt/svårt att äta, tex rött kött eller exempelvis thaimat osv. Men då gör jah tex makaroner och köttbullar eller aå får han rester av annan mat vi ätit.
  • cosinus

    Äter han bara välling på kvällen så kan du ju med gott samvete ge en flaska på morgonen också. Eller gröt med frukt om det ev går ner.

    Annars lägg fram mycket och låt honom hållas, Köttbullar, majs, pasta, potatis, ärtor, bröd, ostbitar, korvbitar o s v. Det han inte äter upp (och inte har slängt bort) är ju bara att värma på till nästa måltid. 

    Vissa barn påverkas mycket av att vara halvrisiga. Har ett barn där aptiten är det första som försvinner och det sista som kommer tillbaka. Han tappade alltid på kurvorna när han var sjuk som liten. Lillasyster är helt annorlunda, hon äter alltid, även med 40 graders feber.

  • erijon
    cosinus skrev 2018-09-03 13:52:45 följande:

    Äter han bara välling på kvällen så kan du ju med gott samvete ge en flaska på morgonen också. Eller gröt med frukt om det ev går ner.

    Annars lägg fram mycket och låt honom hållas, Köttbullar, majs, pasta, potatis, ärtor, bröd, ostbitar, korvbitar o s v. Det han inte äter upp (och inte har slängt bort) är ju bara att värma på till nästa måltid. 

    Vissa barn påverkas mycket av att vara halvrisiga. Har ett barn där aptiten är det första som försvinner och det sista som kommer tillbaka. Han tappade alltid på kurvorna när han var sjuk som liten. Lillasyster är helt annorlunda, hon äter alltid, även med 40 graders feber.


    Ja, bara till nattningen får han välling. Dock precis lyckats börja så vågar inte RIKTIGT experimentera och ge för ofta så han tröttnat. Men täbkt att ge det om han vaknar inna 6 på morgonen och verkar hungrig, förut ammade jag då. Inte sugen på att gå upp och bra smörgås och ta fram yoghurt då. Normalt hade han kanske hållt sig till frukost kl 7, men som han är nu behöver vi ta alla möjligheter att sleva i lite mat.

    Imorse vid 5 Fick hqn en halv portion välling, slank ner snabbt. Han åt frukost!!! Vid 7. Lite dåligt med lunch, men fick en hqlc macka och klämmis som komplement, åt upp. Mellis en halv macka och en skål yoghurt. Middag, åt riktigt bra med korvstroganoff och pasta, majs. Och en klämmis!!! Såhär bra har han inte ätit på.. jag minns inte när! Men.. jag ska inte ropa hej än. Kanske vänt till imorgon igen
  • Tangent

    Har Inga bra tips, men mitt barn vägrade också äta. Det vände när han började på förskolan.
    Jag ammade sonen I flera år. När han inte mådde bra (t ex sjuk eller tänder) ville han bara amma, gick inte att få I honom vanlig mat.
    OBS! Om du inte vill amma ska du inte göra det. Det löser sig med maten, du har fått flera bra tips ovan. 

  • Dementoria

    Jag säger tvärtom andra att du inte ska ge mer välling än du gör nu. Det innehåller inget speciellt men är mättande så en flaska på kvällen är helt klart tillräckligt (Kanske till och med byta ut den mot ersättning som innehåller mer nyttigheter?).

    Fortsätt servera mat och sitt ner tillsammans med ditt barn och ät. 

  • LFF
    erijon skrev 2018-09-03 18:52:06 följande:
    Ja, bara till nattningen får han välling. Dock precis lyckats börja så vågar inte RIKTIGT experimentera och ge för ofta så han tröttnat. Men täbkt att ge det om han vaknar inna 6 på morgonen och verkar hungrig, förut ammade jag då. Inte sugen på att gå upp och bra smörgås och ta fram yoghurt då. Normalt hade han kanske hållt sig till frukost kl 7, men som han är nu behöver vi ta alla möjligheter att sleva i lite mat.

    Imorse vid 5 Fick hqn en halv portion välling, slank ner snabbt. Han åt frukost!!! Vid 7. Lite dåligt med lunch, men fick en hqlc macka och klämmis som komplement, åt upp. Mellis en halv macka och en skål yoghurt. Middag, åt riktigt bra med korvstroganoff och pasta, majs. Och en klämmis!!! Såhär bra har han inte ätit på.. jag minns inte när! Men.. jag ska inte ropa hej än. Kanske vänt till imorgon igen
    Mat föder aptit när de är så där små. Det är därför det är så enormt viktigt för många barn att ha regelbundna tider för mat och mellis. Det var även därför en läkare sa till oss när killarna var magsjuka att "strunta i VAD de får i sig, huvudsaken är ATT de äter!" Matvanorna kan man justera sen när man fått tillbaks aptiten.

    Mina killar är nu 5 år och de har varit hopplösa när det kommer till att få igång aptiten efter sjukdom. Det enda som fungerat för oss är att skicka dem till förskolan när övriga symtom är över även om aptiten inte riktigt är tillbaks. Positivt grupptryck när kompisarna äter ;) Hemma kan de ta upp emot en vecka innan aptiten är tillbaks annars.
  • Fia 28

    Min unge äter alltid dåligt när han är förkyld. Dock går gröt alltid ner, så om inget annat funkar så får han det flera gånger om dagen när han är sjuk. 

  • erijon
    LFF skrev 2018-09-04 09:52:20 följande:

    Mat föder aptit när de är så där små. Det är därför det är så enormt viktigt för många barn att ha regelbundna tider för mat och mellis. Det var även därför en läkare sa till oss när killarna var magsjuka att "strunta i VAD de får i sig, huvudsaken är ATT de äter!" Matvanorna kan man justera sen när man fått tillbaks aptiten.

    Mina killar är nu 5 år och de har varit hopplösa när det kommer till att få igång aptiten efter sjukdom. Det enda som fungerat för oss är att skicka dem till förskolan när övriga symtom är över även om aptiten inte riktigt är tillbaks. Positivt grupptryck när kompisarna äter ;) Hemma kan de ta upp emot en vecka innan aptiten är tillbaks annars.


    Ja, så är det! Vi har fasta mattider och har haft sedan ser var möjligt, dvs från va 4- 5 mån ungefär.

    Ja, min sjuåring är likadan som dina.
Svar på tråden Desperat! Han äter inte!