• Ancarolina

    2-åring som dricker vatten och kissar MÄNGDER under natten

    Min son som ör 2 år och 2 månader dricker kopiösa mängder vatten under natten. Närmare bestämt upp till 1 liter från nattning till morgon...

    Vi har dubbla baby-dry-blöjor på honom + ?skall öka? (sån som är för tygblöjor) och ändå kissar han igenom. Största problemet ligger nog i att innersta blöjan blir så full att den blir ?rund? ochvdå börjar det till slut att rinna bredvid. Under honom har vi lakan, kisslakan, handduk, skyddsmadrass och sen ett kisslakan till för att skydda bäddmadrassen. Ändå går det igenom de värsta nätterna pga av mängden... han dricker mycket även på dagen och han säger till när han behöver gå och kissa så han är delvis blöjfri på dagarna om vi bara är hemma.

    Lite bakgrund är att han från 6 mån till 1,5 år hade problem med sömnen. Han vaknade 1-3 gånger VARJE TIMME under hela 2017.. jag menar inte vakna som i att ligga och gny utan mer i stil med att vara väldigt ledsen, skitarg eller med nattskräck... jag och min man har sovit i separata gästrum sen dess för att en av oss ska få sova en hel natt igenom ibland.

    Sonen har alltid vägrat välling men varit besatt av ersättning. När han har vaknat så har det enda som fått honom lugn varit att ge honom flaskan med ersättning även om vi vet att det inte varit optimalt men med den extrema sömnbristen vi har haft så har vi gjort vad som helst för att han ska somna.

    Hur som helst så sa BVC att vi skulle vänja av honom från ersättningen vilket vi har lyckats med men då dricker han istället vatten...

    Han är i övrigt en frisk och glad kille, lite sen med talet men förstår mer än de flesta i hans ålder enligt förskolan. Läkaren ser inga tendenser till något fysiskt problem eller diagnos. Han är även kollad för diabetes pga hans vätskeintag.

    Sedan årsskiftet får han Theralen för att få ro under natten och det har varit vår räddning och även hans. Förskolan sa att det var som att han var ett helt annat barn sen vi började med det. Han blev glad och aktiv, bättre i magen och inte gnällig som tidigare. Vi försökte sluta med dropparna nu under sommaren men det var som att kastas tillbaka till förra året igen så läkaren sa att vi fick fortsätta året ut och testa igen.

    (Bespara mig predikningar om Theralen tack, vi har tack vare det fått en glad och pigg kille om dagarna för att han äntligen får lite ro under natten.)

    Problemet är dock det här med drickandet och kissandet. Jag har ett par frågor:

    - Någon med samma erfarenhet som har tips hur man vänjer av honom från flaskan och vattnet?

    Han har napp men det verkar vara flaskan som har huvudrollen här.

    - Bästa kissblöjorna på marknaden? Jag har nog testat alla och konstaterat att Pampers Baby Dry funkar bäst men kanske har jag missat något där ute?

    - Någon med samma erfarenhet av både sömnstörningen och flaskberoendet?

    Tackar till tusen på förhand! ????????

    /Trött tvåbarnsmamma med söndertvättade händer

  • Svar på tråden 2-åring som dricker vatten och kissar MÄNGDER under natten
  • Anonym (Reflux?)

    Kan han lida av reflux/tyst reflux? Det blir mycket värre på natten för att man ligger ner och det som lindrar är att dricka... som en kraftig halsbränna som ju ger väldiga sömnproblem förstås. (Kan också ge frätskador på strupen) Kan vara värt att undersöka om det inte är gjort. Det finns dessutom effektiv medicin (ett par olika sorter). Bvc brukar inte kunna något om detta så ta det med en riktig barnläkare.

  • Anonym (Ojdå)

    Förstår att medicinen räddar er men har du läst FASS, inga roliga biverkningar o b.la muntorrhet. Kanske därför han dricker mycket?!

    Vi har har själv ett barn som aldrig sov om nätterna men det finns annan hjälp. Tex kalcium o magnesium. Det är lugnande o tas på kvällen. Helhetshälsas kal/mag är i kapslar o kan lätt öppnas o strös på mat. Ni kan även ge örtteeer för sömnen.

  • Ancarolina

    Tro mig att vi har provat ALLT.... alltifrån diverse sömnmetoder till att ändra rutinerna innan sovdags, vi har uteslutit olika typer av mat, lagt till, gått promenader, läst bok, tittat på tv, inte tittat på tv, sjungit, pratat, lekt, busat, stått på händerna, you name it. Vi gick en ordentlig sömnutredning innan vi theralen, där vi fick noggrant dokumentera hur en vanlig månad såg ut alltifrån morgon till nattning, skrivit ner matvanor, aktiviteter, till och med väder... det var inte sånatt beställde det på nätet vind för våg utan det var sista utvägen. Han har ingen brist på något utan är som sagt helt frisk.

    Däremot är det intressant det där med muntorrheten som kan vara en biverkning...! Om så är fallet så är det ju antingen att ha ett barn som inte får ro på nätterna och därmed har det jobbigt på dagarna pga trötthet (han alltså, även om så klart också påverkas) eller drickandet på natten och vi får tvätta lakan och kläder varje dag... ????

  • Ancarolina

    Tro mig att vi har provat ALLT.... alltifrån diverse sömnmetoder till att ändra rutinerna innan sovdags, vi har uteslutit olika typer av mat, lagt till, gått promenader, läst bok, tittat på tv, inte tittat på tv, sjungit, pratat, lekt, busat, stått på händerna, you name it. Vi gick en ordentlig sömnutredning innan vi theralen, där vi fick noggrant dokumentera hur en vanlig månad såg ut alltifrån morgon till nattning, skrivit ner matvanor, aktiviteter, till och med väder... det var inte sånatt beställde det på nätet vind för våg utan det var sista utvägen. Han har ingen brist på något utan är som sagt helt frisk.

    Däremot är det intressant det där med muntorrheten som kan vara en biverkning...! Om så är fallet så är det ju antingen att ha ett barn som inte får ro på nätterna och därmed har det jobbigt på dagarna pga trötthet (han alltså, även om så klart också påverkas) eller drickandet på natten och vi får tvätta lakan och kläder varje dag... ????

  • Ancarolina

    Tro mig att vi har provat ALLT.... alltifrån diverse sömnmetoder till att ändra rutinerna innan sovdags, vi har uteslutit olika typer av mat, lagt till, gått promenader, läst bok, tittat på tv, inte tittat på tv, sjungit, pratat, lekt, busat, stått på händerna, you name it. Vi gick en ordentlig sömnutredning innan vi theralen, där vi fick noggrant dokumentera hur en vanlig månad såg ut alltifrån morgon till nattning, skrivit ner matvanor, aktiviteter, till och med väder... det var inte sånatt beställde det på nätet vind för våg utan det var sista utvägen. Han har ingen brist på något utan är som sagt helt frisk.

    Däremot är det intressant det där med muntorrheten som kan vara en biverkning...! Om så är fallet så är det ju antingen att ha ett barn som inte får ro på nätterna och därmed har det jobbigt på dagarna pga trötthet (han alltså, även om så klart också påverkas) eller drickandet på natten och vi får tvätta lakan och kläder varje dag... ????

  • Ancarolina

    Det där med reflux är också intressant. Jag har det själv men för mig hjälper det inte att dricka, bara medicin typ Gaviscon. Jag ska prata med läkaren om det för det skulle förklara när han är ledsen och otröstlig och ingenting är bra.

  • Anonym (Reflux?)

    Ja, har du det själv så är det väl mycket troligt att det är det... konstigt att de inte utrett det redan, och efter så lång tid av jobbiga nätter. Stackars liten och stackars er! Zantac tycker jag har fungerat bra men det finns även andra behandlingar. Ni borde åtminstone få testa en period med de indikationer som finns! (Sov han bättre sittande upprätt som liten?, ville han amma konstant och bäras upprätt? Har du sett honom sova med nacken böjd bakåt, lite som en banan i kroppen? Kräktes han lätt som baby? (Det är bara indikationer som tyder på reflux. ))


    Ancarolina skrev 2018-09-02 17:07:42 följande:

    Det där med reflux är också intressant. Jag har det själv men för mig hjälper det inte att dricka, bara medicin typ Gaviscon. Jag ska prata med läkaren om det för det skulle förklara när han är ledsen och otröstlig och ingenting är bra.


  • Ancarolina

    Svaret är nej på samtliga frågor... han var inte heller en kräkis. Jag kunde inte amma så han är enbart flaskmatad och nej han ville inte äta konstant.

  • möjligt

    Kan ni inte bara börja köra ETT nattligt blöjbyte? En kissblöja kan man ju byta lite försiktigt i sängen utan att störa direkt och om han ändå vaknar för att dricka så borde det väl inte förstöra nåt?

  • Meriall

    Min dotter är liknande, 22 mån. Hon kräktes mkt som liten men inte reflux enligt läkarna.

    Hon dricker dock ersättning el välling på nätterna och lite mindre; 5-800 ml ungefär (vill inte ha vatten). Så oftast klarar hon sig med en blöja - vi använder up&go libero touch. Hon kissar igenom den kanske en gång i veckan.

    Kan också tipsa om drynites blöjor för större barn - kanske minsta varianten kan funka för er eller utanpå den inre blöjan? De finns från 3 år.

    Hon vaknade också konstant var 20e minut när hon var mindre precis som ert barn men nu när hon är äldre så kanske 5-7 ggr per natt. Hon somnar dock om i 90% av fallen så fort hon får flaskan. Ratar napp. Hon spiller dock en del i sängen så jag byter sängkläder varje eller varannan dag även om hon inte kissat igenom. Hon gnyr först när hon vaknar så blir inte jätteledsen men får hon inte flaskan blir hon jätteledsen till slut. Den har blivit som en snutte tror jag för det är oavsett om hon ätit bra under dagen. Hon ammades inte heller och verkar inte ha några besvär under dagen.

  • Anonym (A)

    Kan man trappa ner nattvattnet gradvis? Det kan vara så att kroppen vant sig vid fel nivå. (Tex när vi hade fjällvandrat i värmebölja var kroppen van vid kopiösa mängder vatten, så fast jag var åter i skolbänken drack jag till en början massor, tills jag hann ställa om)

  • Gryntroll

    Vår son har inte haft sömnproblem eller liknande, men han var väldigt törstig ffa på kvällarna men även under nätterna i ca 2-4 års åldern. Och kissade i sängen när han inte vaknade i tid. 

    Vi började bli noggrannare med att han drack under dagtid, dvs till middagen ville vi att han skulle dricka hela sitt glas (brukade kunna bli någon mun annars) och likaså till alla andra måltider. Så han fick i sig den vätskan som han behövde under dagen istället och är nu inte alls lika törstig på kvällar och nätter. Han kompenserade mao vätskebalansen på kvällen och natten istället för att känna efter på dagen när det är full fart med lek och annat.

    Kan det vara "enkelt" även för er?

  • elin1989

    Hur många gånger vaknar han på natten om han hinner dricka så mycket? Jag skulle låta honom dricka en klunk varje gång han vaknar typ, men inte mer.

  • Ancarolina

    Elin1989: han vaknar x antal gånger i timmen.... är flaskan slut eller att han inte får den så blir det ett utbrott och med vår bakgrund hur vi har haft det nattetid så har vi valt att göra allt för att han ska få ro och somna om annars blir det en timme uppe och försöka lugna honom. Nu har det blivit vattenflaskan. Vi har bytt titten till en med litet hål så att han inte ska få insåg så mycket men han drar i sig ändå.

    Till nattning dricker han 300ml och vi har precis lyckats byta ersättningen mot vatten istället enl ordination från BVC. Sen under natten dricker han mellan 300 och 600ml till.

    Jag har helt talas om barn i den här åldern som blir fixerade vid att dricka därför jag undrar om fler känner igen sig och har tips hur man tar sig ur det.

    Jag är inte en imbecill så jag har provat det mesta men det resulterar alltid i utbrott och med tanke på vår historia så orkar vi helt enkelt inte bråka under natten... och vår kille behöver dessutom sin sömn.

    Gryntroll: han dricker massvis även dagtid

  • Meriall

    Dricker han sig till sömns eller dricker han klart och somnar sedan?

    Hur går det på förskolan att sova?

  • Anonym (Mamman)

    Hej TS

    Vi har det likadant som er och jag skulle gärna vilja veta hur det gick för er. Har problemet bestått? Kopplade du in läkaren osv?

  • Vandraren89

    OMG, att läsa din text är fick mig dubbel kolla att det inte var jag som skrivit den.

    Känner igen mig i vart enda ord. Jag förstår vad du/ni går igenom. Det är ett rent helvete.

    Har tyvärr inga tips på hur ni ska ta er ur detta mönster.

    Vi sitter själva där och kliar oss i huvudet.

    Vår grabb blev opererad för någon månad sen. Han opererade polyperna. Snarkat som en galning vilket kan ha varit varför han drack. Tänkte jag.

    Nu har det gått över 1 månad och inget har förändrats. Samma mängd vatten.

    Hur har det gått för er?

    Styrke kramar

Svar på tråden 2-åring som dricker vatten och kissar MÄNGDER under natten