• Äldre 2 Sep 17:05
    4307 visningar
    11 svar
    11
    4307

    Slö två veckors bebis med pulverersättning

    Hej!

    Jag har en tvåveckors bebis som jag flaskmata. Vi har till en början enbart matat med Nan pro på tetra (färdigblandad). Vi har nu köpt en BabyBrezza där vi använder Nan Pro pulver. Jag har idag märkt att bebis är mycket slöare/tröttare än vad han varit de senaste dagarna, kan det bero på att vi börjat mata med pulver? Tycker också att den smakar lite mer än den färdigblandade... Kan det vara så att han blir proppmätt och därför däckar eller får han k sig för lite? Han brukar vara relativt lugn förutom när han skriker för magont men detta är liiite i det lugnaste laget... Ska så klart ringa BVC imorgon om han inte piggnar till eller så...

  • Svar på tråden Slö två veckors bebis med pulverersättning
  • Äldre 2 Sep 18:39
    #1

    Har ni tetra hemma så ge det och se om det blir skillnad? Kissar han ordentligt, är blöjorna tunga?

  • Äldre 2 Sep 18:41
    #2

    Vi tänkte att vi ska ge en tetra nu vid nästa matning runt kl. 20. Tycker han har kissat rätt bra och han bajsade rätt mycket i förmiddags

  • Baraja­ggg
    Äldre 2 Sep 18:44
    #3
    Ce3po skrev 2018-09-02 17:05:03 följande:

    Hej!

    Jag har en tvåveckors bebis som jag flaskmata. Vi har till en början enbart matat med Nan pro på tetra (färdigblandad). Vi har nu köpt en BabyBrezza där vi använder Nan Pro pulver. Jag har idag märkt att bebis är mycket slöare/tröttare än vad han varit de senaste dagarna, kan det bero på att vi börjat mata med pulver? Tycker också att den smakar lite mer än den färdigblandade... Kan det vara så att han blir proppmätt och därför däckar eller får han k sig för lite? Han brukar vara relativt lugn förutom när han skriker för magont men detta är liiite i det lugnaste laget... Ska så klart ringa BVC imorgon om han inte piggnar till eller så...


    Herregud varför ger du inte ungen bröstmjölk istället? Ersättning är konstgjort och farligt för spädbarn på det sättet att dom inte får något skydd mot infektioner och sjukdomar som dom får automatiskt genom bröstmjölk
  • Äldre 2 Sep 19:10
    #4
    Barajaggg skrev 2018-09-02 18:44:57 följande:

    Herregud varför ger du inte ungen bröstmjölk istället? Ersättning är konstgjort och farligt för spädbarn på det sättet att dom inte får något skydd mot infektioner och sjukdomar som dom får automatiskt genom bröstmjölk


    Oroa dig inte, skydd mot en del sjukdomar fås genom graviditeten i sig. Snällt att vara så bekymrad för ts.
  • Äldre 2 Sep 19:20
    #5
    Barajaggg skrev 2018-09-02 18:44:57 följande:

    Herregud varför ger du inte ungen bröstmjölk istället? Ersättning är konstgjort och farligt för spädbarn på det sättet att dom inte får något skydd mot infektioner och sjukdomar som dom får automatiskt genom bröstmjölk


    Jag har ammat honom de första fem dagarna vilket är bättre än inget, men då jag inte producerar så mycket mjölk så får det bli ersättning. Dessutom tycker jag inte att jag borde försvara mitt val av kost till mitt barn för ett troll som dig.
  • Äldre 2 Sep 19:54
    #6
    Ce3po skrev 2018-09-02 19:20:00 följande:

    Jag har ammat honom de första fem dagarna vilket är bättre än inget, men då jag inte producerar så mycket mjölk så får det bli ersättning. Dessutom tycker jag inte att jag borde försvara mitt val av kost till mitt barn för ett troll som dig.


    Nej bry dig inte om såna inlägg. Du behöver inte försvara dina val!

    En tanke bara, är du säker på att den där maskinen poserar rätt? Läste att det finns dom som doserat för mycket pulver så det kan ju vara värt att dubbelkolla för att vara säker.
  • Äldre 2 Sep 19:55
    #7
    BragoP skrev 2018-09-02 19:54:44 följande:

    Nej bry dig inte om såna inlägg. Du behöver inte försvara dina val!

    En tanke bara, är du säker på att den där maskinen poserar rätt? Läste att det finns dom som doserat för mycket pulver så det kan ju vara värt att dubbelkolla för att vara säker.


    Doserar rätt menar jag såklart.
  • Äldre 2 Sep 20:46
    #8
    BragoP skrev 2018-09-02 19:55:17 följande:

    Doserar rätt menar jag såklart.


    Har också läst om det. Kommer köra tetra ikväll/inatt och tänkte blanda ihop pulver själv imorgon för att se om mängden, konsistensen och smaken är densamma som maskinens. Men tycker att det borde stämma då vi trippelkollade alla inställningar innan vi började mata honom.. men man kan nog aldrig vara för säker!
  • Äldre 2 Sep 20:52
    #9

    Om den feldoserar borde det synas på mängden. Vet inte hur nan är men med semper blir 180ml till 200ml efter blandning. Gör ett ordentligt mål för att dubbelkolla mängd. Hoppas det löser sig!

  • Äldre 3 Sep 10:56
    #10
    Popetot skrev 2018-09-02 20:52:03 följande:

    Om den feldoserar borde det synas på mängden. Vet inte hur nan är men med semper blir 180ml till 200ml efter blandning. Gör ett ordentligt mål för att dubbelkolla mängd. Hoppas det löser sig!


    Kör med Nan och 60ml blir ca 90ml i flaskan (Mam-flaskor) och det borde ju stämma. Står i bruksanvisningen att mängden kan bli större gentemot markeringarna på flaskorna. Och med hans slöhet: han blev mycket piggare igår kväll/natt och imorse så jag misstänker att hans trötthet berodde på att vi var iväg hos mormor och morfar dagen innan och det blev för mycket intryck. Har en känsla av att jag är på tok för orolig för mitt eget bästa...
  • Äldre 3 Sep 11:17
    #11
    Ce3po skrev 2018-09-03 10:56:32 följande:

    Kör med Nan och 60ml blir ca 90ml i flaskan (Mam-flaskor) och det borde ju stämma. Står i bruksanvisningen att mängden kan bli större gentemot markeringarna på flaskorna. Och med hans slöhet: han blev mycket piggare igår kväll/natt och imorse så jag misstänker att hans trötthet berodde på att vi var iväg hos mormor och morfar dagen innan och det blev för mycket intryck. Har en känsla av att jag är på tok för orolig för mitt eget bästa...


    Stämmer det med vad som
    Ce3po skrev 2018-09-03 10:56:32 följande:

    Kör med Nan och 60ml blir ca 90ml i flaskan (Mam-flaskor) och det borde ju stämma. Står i bruksanvisningen att mängden kan bli större gentemot markeringarna på flaskorna. Och med hans slöhet: han blev mycket piggare igår kväll/natt och imorse så jag misstänker att hans trötthet berodde på att vi var iväg hos mormor och morfar dagen innan och det blev för mycket intryck. Har en känsla av att jag är på tok för orolig för mitt eget bästa...


    Står det inte på nan förpackningen hur mycket det ska bli färdigblandat? När mina var nyfödda kontrollerade jag alltid mängden för att säkerställa att de inte fick för lite eller för mycket. Hur är magen? Bajsar bra?

    Det är lätt att bli nojig som förälder. När mina var mindre märkte jag definitivt när de fått mycket intryck. De blev trötta.
Svar på tråden Slö två veckors bebis med pulverersättning