• Äldre 2 Sep 17:25
    15348 visningar
    12 svar
    12
    15348

    STOR BEBIS v 32 (idag v 33+3) livrädd!

    Var på tillväxt ul i v 32+0 så bebis beräknades väga över 2,5 kg! Nu ska jag på torsdag på ett till för att nätadapter bestämma om och när det blir igångsättning. Jag är livrädd för stora bebisar.

    Mitt första var en stor bebis och blev en katastrof förlossning så pga de så fick jag förlossningsdepression i 7 år. Sedan dess har de satt igång mig i v 37+0 med de två andra barnen som då legat på 2,9 och 3,3 kg vilket är normalt för den veckan.

    Börjar tro att jag är längre gången än datumen säger....

    Hur har ni gjort med beräknat stora bebisar, igångsättning? Eller hur har det gått?

    Vägrar kejsarsnitt om det inte är absolut nödvändigt för våran hälsas skull.

  • Svar på tråden STOR BEBIS v 32 (idag v 33+3) livrädd!
  • Äldre 2 Sep 17:26
    #1

    Nedrans autokorrekt!! Hoppas ni förstår ändå. ????????

  • Äldre 2 Sep 18:13
    #2

    Du har ju skäl för att bli igångsatt :) Min bebis vägde 2,3 i vecka 32 och var 3% för stor bara. Jag har grav. diabetes och ska på bedömning för igångsättning vid 38+0 :)

  • Äldre 3 Sep 09:23
    #3

    Jag litar inte så mycket på tul... vi var på tul flera ggr då jag hade graviddiabetes och man var orolig för ett för stort barn, i alla mätningar låg han prick på kurvan eller typ -3% och beräknades väga 3,4kg vid bf, ut kom han bf+2 och vägde ynka 2650gram de hade alltså fel på 700g..... Så vänta och följ upp, men har du en historia av stora barn så tycker jag de ska sätta igång dig ändå om inte annat för din sinnesro.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 5 Sep 05:05
    #4
    Jsv17 skrev 2018-09-03 09:23:54 följande:

    Jag litar inte så mycket på tul... vi var på tul flera ggr då jag hade graviddiabetes och man var orolig för ett för stort barn, i alla mätningar låg han prick på kurvan eller typ -3% och beräknades väga 3,4kg vid bf, ut kom han bf+2 och vägde ynka 2650gram de hade alltså fel på 700g..... Så vänta och följ upp, men har du en historia av stora barn så tycker jag de ska sätta igång dig ändå om inte annat för din sinnesro.


    Oj så fel dom hade!

    Det ända facit jag har är ju mina 3 tidigare som hade varit inom det normalstora vid bf. 3,5-4,2kg. Men blir orolig då min mage aldrig varit så himla stor! Bm reagerade ganska tidigt att magen var stor och sedan tul på två olika ställen på samma dag visade över +20% ???? det stämmer egentligen mer med vad jag själv beräknar att jag ska vara i tiden, alltså nästan 2v längre.
  • Äldre 5 Sep 05:09
    #5
    JLES skrev 2018-09-02 18:13:02 följande:

    Du har ju skäl för att bli igångsatt :) Min bebis vägde 2,3 i vecka 32 och var 3% för stor bara. Jag har grav. diabetes och ska på bedömning för igångsättning vid 38+0 :)


    Jo jag har nog skäl. Och skulle ?plutten? komma nu så är det inte hela världen.

    Jag har omvänd diabetes, låter sjukt men om jag tex äter godis så får jag efter 2-4 timmar blodsockerfall och måste snabbt få i mig mjölk eller äpple typ. Min lever klarar inte av sockret och arbetar på högvarv tills jag får blodsockerfall helt enkelt.

    Får så av alla sötare produkter! Vilken vecka är du i?

    3% hade jag nog kunnat leva med men 2590gram i vecka 32 med över +20% gör mig gaaaaalet rädd!
  • Äldre 5 Sep 12:19
    #6
    Bampice skrev 2018-09-05 05:09:54 följande:

    Jo jag har nog skäl. Och skulle ?plutten? komma nu så är det inte hela världen.

    Jag har omvänd diabetes, låter sjukt men om jag tex äter godis så får jag efter 2-4 timmar blodsockerfall och måste snabbt få i mig mjölk eller äpple typ. Min lever klarar inte av sockret och arbetar på högvarv tills jag får blodsockerfall helt enkelt.

    Får så av alla sötare produkter! Vilken vecka är du i?

    3% hade jag nog kunnat leva med men 2590gram i vecka 32 med över +20% gör mig gaaaaalet rädd!


    Förstår dig :) Jag är i vecka 36 nu :)
  • Äldre 5 Sep 20:13
    #7

    Men det är väl inte så himla mycket? Eller går dom inte upp ca 200 g i veckan? Då borde ju bebis väga ca 4,2 på bf? Vilket ju är inom det normala, fast på den övre gränsen. Jag födde för tre dagar sedan och min bebis vägde 3248 och var 52 lång, homf 36 cm. Var också lite rädd då mitt första barn bara vägde 3080. Men det gör var ju fortf inom det normala och det gick hur bra som helst. Lyssnade bara på bm så fick inte en skråma. Tror faktiskt inte man känner någon spec skillnad när man väl ligger där och föder, om det inte är en superstor bebis försås. Med barn nr 2, 3 osv brukar det ju dessutom vara lättare :) men om du har blivit igångsatt tidigare lär du ju bli det nu med och då kommer bebis absolut vara normalstor ju :) lycka till!

  • Äldre 6 Sep 09:44
    #8

    Jaha! Tul idag. Bebis nästan 3kg v 34+0.... beräknas ligga över 4,5kg vid bf! Alltså över 20%+... nu gråter jag. Jag är liiiiiivrödd för stora bebisar pga rädslan för kejsarsnitt! Tappen är 8mm. Han får gärna komma i v 36-37.

  • Äldre 6 Sep 12:14
    #9
    Bampice skrev 2018-09-06 09:44:50 följande:

    Jaha! Tul idag. Bebis nästan 3kg v 34+0.... beräknas ligga över 4,5kg vid bf! Alltså över 20%+... nu gråter jag. Jag är liiiiiivrödd för stora bebisar pga rädslan för kejsarsnitt! Tappen är 8mm. Han får gärna komma i v 36-37.


    Du har ju goda chanser att ploppa ut honom innan om din tapp är 8mm.. :) Det är ju jättekort! :) Medel ligger fortf. på 3cm i vecka 34 ungefär (om man är förstföderska speciellt). :) Är lite avis.. Vecka 36 och min tapp var 3cm i vecka 33.. Sjukt nyfiken på om den är kortare nu! :D
  • Äldre 6 Sep 13:17
    #10
    Bampice skrev 2018-09-05 05:05:18 följande:

    Oj så fel dom hade!

    Det ända facit jag har är ju mina 3 tidigare som hade varit inom det normalstora vid bf. 3,5-4,2kg. Men blir orolig då min mage aldrig varit så himla stor! Bm reagerade ganska tidigt att magen var stor och sedan tul på två olika ställen på samma dag visade över +20% ???? det stämmer egentligen mer med vad jag själv beräknar att jag ska vara i tiden, alltså nästan 2v längre.


    Min mage var också stor och jag mättes över på kurvan hos bm vilket var ytterligare en anledning till tul och trots att han mättes +-0, och -3% så var det diskussion om att sätta igång mig på bf för att de ändå var oroliga då de vet att felmarginalen kan vara hög och jag hade ju alla andra indikationer på en stor bebis, men min egen känsla var hela tiden att han inte alls var stor utan jag sa till min man att jag tror han är liten. Jag hade ju väldigt rätt, men jag trodde inte han skulle vara SÅ liten. Så om din känsla är att både beräknad bf är fel och att bebis är stor, så kämpa för en igångsättning.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 6 Sep 17:14
    #11
    JLES skrev 2018-09-06 12:14:56 följande:

    Du har ju goda chanser att ploppa ut honom innan om din tapp är 8mm.. :) Det är ju jättekort! :) Medel ligger fortf. på 3cm i vecka 34 ungefär (om man är förstföderska speciellt). :) Är lite avis.. Vecka 36 och min tapp var 3cm i vecka 33.. Sjukt nyfiken på om den är kortare nu! :D


    Jo, visst är det ju okej om han kommer nu. Men han får gärna stanna 2v till. Vill gärna inte ligga inne på sjukhus för länge då jag har 3 barn hemma också.

    Min man är hemma denna vecka och är ordinerad att vara min vakt så jag inte rör mig i onödan. Sååååå tråååkigt! Men men!

    Av erfarenhet så kommer jag nog gå till igångsättning trots allt, även om jag nu förlorat en son i v 21 pga vattenavgång så tror jag att jag inte kommer ploppa denna för ens jag fått hjälp att ploppa ???? Men jag började störttjuta när de sa att han redan var 2,8kg!
  • Äldre 15 Oct 21:38
    #12

    Låter inte alls att bebisen blir stor av sig.

    Utan kommer att vara helt normal.

Svar på tråden STOR BEBIS v 32 (idag v 33+3) livrädd!