• amiCA89

    10 år efter abort, hur mår ni?

    Det var ungefär 10 år sedan min abort. Av olika anledningar har jag tänkt mycket på den på sistone. Tex tog det mig såhär lång tid att inse att den ångesten och depressionen jag hade under månaderna efter nog var att jag sörjde på någon nivå. Att inse det får mig att undra om jag någonsin egentligen har slutat sörja.

    Jag ser det som att jag förlorade barnet, det barn jag egentligen ville ha men på grund av förhållandet med pappan som jag tror förr eller senare hade blivit våldsamt och att jag inte ens var 18 år. Jag kunde bara inte tvinga ett barn växa upp under dom omständigheterna. Jag hör egentligen bara om kvinnor som är helt nöjda med sitt val att genomgå en abort men det borde ju finnas dom som jag som har haft det tuffare pga det val som kändes självklart men ändå var svårt.

    Om det var ett tag sen ni genomgick en abort, hur mår ni idag? Om du någon gång har sörjt någon, har ni kommit över det eller påverkar det en för resten av ens liv?

  • Svar på tråden 10 år efter abort, hur mår ni?
  • Ingrediensen

    Jag ångrar också min abort för 9 år sen. Jag fattade beslutet under inverkan av att jag dels blev lämnad av pappan i samma veva och dels mådde väldigt dåligt av graviditeten plus separationen.

    Jag pratade också med en kurator som sa att när man är i kris ska man fatta så få drastisk beslut som möjligt. Och så långt tycker jag att det var ett bra råd. Men så menade hon att i mitt fall betydde det nog att jag borde göra abort.

    Jag ångrar mig väldigt mycket och kan inte riktigt förstå att det kändes så övermäktigt då.

  • amiCA89

    Det är ju inte lätt beslut inte. Dessutom har man ju egentligen inte tillräckligt med tid på sig att fatta ett beslut som baseras helt och hållet på de känslor man känner just då. Har du/ni lyckats hitta någon att prata med om vad ni går igenom? Jag tycker själv att den biten är otroligt svår och att man går igenom det helt själv.

  • Meriall

    Jag vet inte om jag ångrar det men ångrar att jag inte undvek att hamna i den situationen. Kändes som bägge beslut var dåliga beslut :/

  • Anonym (22)

    Jag gjorde min abort för över 30 år sedan. Har aldrig ångrat mig.

  • amiCA89

    Good for you. Alla är dock olika. På ett sätt ångrar jag inte det heller men det är komplicerat för mig. Vet inte riktigt hur man hanterar sådana här känslor då det inte direkt är något man kan prata med någon om.

  • amiCA89

    Jag har dock aldrig sett det som mitt eget fel att det blev som det blev. Jag accepterar att sånt kan hända. Att hantera tankarna om att jag egentligen skulle vara mamma till en 10-åring är dock svårare.

  • Anonym (r)

    Femton år sen min abort, ångrar ingenting och den påverkar inte alls mitt mående. Visst kan jag "hisna till" över att tänka mig att jag hade kunnat vara mamma till en femtonåring idag, men jag har aldrig velat bli förälder, och var helt övertygad om att abort var det rätta. Det bidrar nog till att aborten inte är jobbig eller traumatisk alls för mig.

  • Anonym (22)
    amiCA89 skrev 2018-09-02 19:45:53 följande:
    Good for you. Alla är dock olika. På ett sätt ångrar jag inte det heller men det är komplicerat för mig. Vet inte riktigt hur man hanterar sådana här känslor då det inte direkt är något man kan prata med någon om.

    Be att få prata med en kurator på kvinnokliniken eller din vårdcentral.
  • Anonym (Mia)

    Jag är övertygad om att jag tog rätt beslut. Jag har barn nu och jag är en mycket bättre mamma nu än jag hade klarat av att vara då. Jag mår bra.

  • Anonym (Lill)

    Jag är så glad att jag gjorde aborten, var så rätt beslut! Mår prima idag med det liv jag valde åt mig själv, utan ett oplanerat barn.

Svar på tråden 10 år efter abort, hur mår ni?