• Reese

    Femminutersmetoden

    Jag bestämde mig för att prova femminutersmetoden på min son som är fem månader eftersom jag just nu spenderar hela kvällarna på att lägga mina två barn (min man jobbar kvällstid så nattar oftast själv). Jag la honom själv första gången ikväll och han "gnällskrek" ca en kvart och sov efter 25 min vilket ändå kändes helt okej. Däremot vaknade han efter 30 min och började gråta igen. Denna gången la jag honom intill mig i min säng där han brukat sova. Kände att det räckte med en sån här skrikperiod nu när han är så liten. Ni som har provat 5mm, hur har ni gjort på nätterna? Förstör jag allt nu när jag tagit upp honom och nattat i min säng igen?

    Vill endast ha svar från de som provat metoden eller varianter av den och har några goda råd att ge, tack! :)

  • Svar på tråden Femminutersmetoden
  • Anonym (Ammi)

    Har man bestämt sig för att barnet ska somna i sin egen säng så ska man ju inte ta upp dem om det verkligen inte behövs, hysterisk gråt eller bajs i blöjan etc. De flesta barn kan lära sig att somna själva om de är trygga i sin säng.

    Jag lärde barnen att somna i egen säng i eget rum vid ca 7-9 månader, innan dess hade jag ammat och barnen sovit i en vagga bredvid min säng. Det tog kanske en vecka, första kvällen en timme ungefär med lättare gnäll, andra kvällen en halvtimme, efter några dagar somnade de nästan meddetsamma, detta efter kvällsvälling i famnen i mörkt rum och sedan lyfta försiktigt ner i sängen.

    Jag tror att det är svårare om barnen sovit i föräldrarnas säng att lära sig att sova i egen säng, men de flesta kan göra det.

    När jag väl lagt barnen lyfte jag inte upp dem igen, om de vaknade till gick jag in, tände inte lampan, pratade lite och gick ut igen, detta kunde upprepas flera gånger.

  • Mascaraklumpar

    På tiden när metoden rekommenderades av BVC var rekommendationen att till en början köra den vid den första insomningen, när barnet är jättetrött och somnar snabbt. När barnet sovit en stund får det ny energi och kan sedan skrika flera timmar vilket inte är meningen (och inte heller okej enligt min åsikt).

    Du förstör absolut ingenting genom att bara köra den vid huvudläggningen till en början. För vissa barn räcket det till och med för att de sedan ska börja somna om av sig själva när de vaknar under nätterna. Det är inte heller så att du förstör allt genom att ta upp barnet då det blir för ledset eller om du märker att barnet inte var tillräckligt trött vid läggning och väljer att avbryta och försöka någon timme senare. Det finns ju varianter på metoden där man inte låter barnet gråta alls utan tar upp och tröstar och lägger ned barnet igen och igen tills det till slut somnar ensam i sängen. Dessa varianter funkar också, även om det då oftast tar lite längre tid innan barnet vänjer sig vid att somna själv.

  • Anonym (Tidigt)

    Jag har med min tvååring kört en modifierad variant av femminutersmetoden där man börjar med 2 min, sedan ökar på med 2 minuter varje gång man varit inne. Fungerar alldeles utmärkt men visst har vi haft bakslag tex vid sjukdom och tandsprickning.

    Men de rekommendationer jag läst om är att man INTE ska börja med dylika metoder innan barnet är så stort att det äter fast föda som huvudsaklig kost. Dvs vi väntade tills sonen var omkring 7-8 månader innan vi nattade honom med denna metod, eller ens nattade honom alls. Innan dess fick han ligga i babynest i soffan eller så när vi satt framför tvn tills vi själva gick och la oss, och då fick han en flaska och sen somnade han i vår famn innan vi la honom i spjälsängen (i eget rum). Man ska heller inte låta barnet gråta när det är sjukt, eller befinner sig i en ovan miljö, eller har tandsprickning.

  • Anonym (Tidigt)
    Solarn skrev 2018-09-02 20:11:48 följande:

    Tycker du ska läsa detta brevet om en liknande tortyrmetod.

    Länk


    Det är långt ifrån alla barn som far illa av sådana metoder. Nu förespråkar jag inte just SHN (jag tycker den metoden verkar lite konstig faktiskt) men den metod jag använder fungerar jättebra, och visar mitt barn att han behöver mig nära så får han min närhet också. Men om man går blint på en metod och inte kan läsa sitt barn så kanske man får så galna resultat som mamman i länken du skickade. Så har inte vi det. Vi har ett harmoniskt och lyckligt barn som nöjt somnar på egen hand i sin egen säng med en glad vikning och ett hejdå när vi lämnar rummet. Tack vare att han vet att vi är där och kommer och stoppar om och hittar nappen om han skulle vakna. Men vi kommer alltså in, vi stannar inte kvar. Och det är han ok med.

    Att hävda att jag torterar mitt barn är bara elakt och det stämmer heller inte (vilket jag borde veta bättre än du), dessutom har du inte med att göra hur jag väljer att natta mitt barn.

    Nu ska jag fortsätta kolla på filmen vi har satt på. Ha så kul medan du ligger i ditt barns säng och väntar på att hen ska somna för kvällen, men sluta skriva hatiska inlägg till folk du inte känner.
  • Reese

    Tack för era svar!

    Då gör jag så att jag väntar lite med att lära honom somna själv men försöker vänja honom med att oftare sova lite i sin egen säng i den mån det går.

    Tack mascaraklumpar för dina råd, då testar jag senare att fortsätta med metoden vid huvudläggningen så tar jag natten som den kommer sen :)

  • Solarn
    Anonym (Tidigt) skrev 2018-09-02 20:31:03 följande:
    Det är långt ifrån alla barn som far illa av sådana metoder. Nu förespråkar jag inte just SHN (jag tycker den metoden verkar lite konstig faktiskt) men den metod jag använder fungerar jättebra, och visar mitt barn att han behöver mig nära så får han min närhet också. Men om man går blint på en metod och inte kan läsa sitt barn så kanske man får så galna resultat som mamman i länken du skickade. Så har inte vi det. Vi har ett harmoniskt och lyckligt barn som nöjt somnar på egen hand i sin egen säng med en glad vikning och ett hejdå när vi lämnar rummet. Tack vare att han vet att vi är där och kommer och stoppar om och hittar nappen om han skulle vakna. Men vi kommer alltså in, vi stannar inte kvar. Och det är han ok med.

    Att hävda att jag torterar mitt barn är bara elakt och det stämmer heller inte (vilket jag borde veta bättre än du), dessutom har du inte med att göra hur jag väljer att natta mitt barn.

    Nu ska jag fortsätta kolla på filmen vi har satt på. Ha så kul medan du ligger i ditt barns säng och väntar på att hen ska somna för kvällen, men sluta skriva hatiska inlägg till folk du inte känner.
    Hatiska inlägg? Skriver man på ett diskussionsforum får man acceptera att andra tycker annorlunda och sluta bli så kränkt, kanske något att fundera på under egentiden. ;)
Svar på tråden Femminutersmetoden