• Emmeval

    Utkastad...

    Hej, jag är en tjej på snart 17 år som skulle behöva lite hjälp. Jag ska försöka ta det kort men jag har hela mitt liv bott hos mamma, men vi har ofta bråkat och jag har mått rätt dåligt i perioder och haft kontakt med bup. Denna somnar har det vart bra hemma men för 2 veckor sen så bara blev min mamma jättesur och sa att jag verkligen inte fick bo kvar så det slutade med att jag sov hos min mormor. När någon har försökt kontakta henne och prata har hon antingen ignorerat det eller skrikit att hon inte tänker prata med nån i familjen. Har vart hem 2 gånger och hämtat kläder och saker ch då har hon ba skrikit att jag ska gå och att hon tänker slänga alla mina saker och sånt och det går verkligen inte att prata med henne. Nu har det gått två veckor och jag bor hos min moster. Och jag är ju tacksam att jag har nånstans att vara men mår inte bra här heller då jag verkligen inte får något privatliv och hon inte respekterar att jag inte tycker som henne. Jag har pratat med min mormor och kommit fram till att den bästa lösningen nog skulle va att jag hade en egen lägenhet då jag blir väldigt trött och Depp av att behöva va bland människor mycket vilket min moster inte förstår. Problemet blir ju det med hyra och jag skulle behöva lite råd om vad för bidrag och sånt man skulle kunna frå från soc och hur lång tid det tar. Skolan började precis pch känner inte att jag har energi att lägga på massa möten osv men behöver en lösning. Alla tips och svar är tacksamma!

  • Svar på tråden Utkastad...
  • Corneliass

    Usch vilken jobbigt sits du hamnat i.. Jag hoppas innerligt att allting löser sig för dig och att du så snart som möjligt får ett stabilt boende och mående. Jag vet dessvärre inte hur jag ska kunna hjälpa dig, så allt jag kan göra är att önska dig lycka till.

    Kram


    Gravid med första barnet
  • äldreochklokare

    Eftersom du inte är myndig tycker jag du ska ta hjälp av Soc, för så som din mamma agerat är verkligen inte alls ok. Soc är skyldig att hjälpa både dig och din mamma

    Du får inte skriva på hyreskontrakt själv förrän du är 18, kan vara bra att veta, så du måste ha någon som hjälper dig. 

    Om du går i skolan kan skolans kurator hjälpa dig också. De vet allt om bidrag för olika typer av boenden + ungdomar 

  • qfnafnjf

    Skaffa en madrass och sådant så har jag ett golv du kan slagga på. Förutsatt att du bor i närheten.

  • Madraykin

    Du kan ha rätt till något som kallas för stödboende. Det är en boendeform för unga 16-20 år som behöver stöd av soc när det kommer till bl.a. boende. Lagen om stödboende är ny sen 2016 och mest används det till ensamkommande, men i lagförslaget står det också om ungdomar i just din situation. Ett stödboende skulle kunna innebära att du får bo i en lägenhet via soc, och sen får en kontaktperson genom dem.

    Som någon annan skrev - ta kontakt med skolkuratorn och be denne om hjälp. Det är långt ifrån alla inom soc som har koll på just detta med stödboende eftersom lagen är rätt ny!

  • Emmeval

    Tack för svaren! Hur stor chans skulle det vara att få ett stödboende då jag har moster jag ändå kan bo hos? Känns som de ba skulle skita i allt och antingen skicka hem mig igen eller säga att jag får bo kvar hos moster

  • Gulletussan

    Din mamma är ju skyldig att försörja dig fram tills du blir 18 eller om du nu studerar på gymnasium så är hon skyldig att försörja dig tills du tar studenten.

    Vilken jävla morsa du har alltså. Förstår inte hur vissa människor är funtade alltså. Beklagar så mycket för vad du behöver gå igenom! Hoppas att allt löser sig. Kan du kanske kontakta en kurator på skolan?

  • Gulletussan

    Din mamma är ju skyldig att försörja dig fram tills du blir 18 eller om du nu studerar på gymnasium så är hon skyldig att försörja dig tills du tar studenten.

    Vilken jävla morsa du har alltså. Förstår inte hur vissa människor är funtade alltså. Beklagar så mycket för vad du behöver gå igenom! Hoppas att allt löser sig. Kan du kanske kontakta en kurator på skolan?

  • Emmeval

    Vill inte prata med nån om detta innan jag har all fakta om olika alternativ, känns som de ba kommer förstöra och blanda sig i. Kuratorn på skolan kommer antagligen anmäla till soc och allt sånt där eftersom jag nt får va hemma... så vet inte riktigt vad jag kan gö vill inte blanda in soc om de inte skulle leda någonstans för då har jag de nästan bättre nu än om hela min familj blandas in i soc för att det sen ska va likadant som innan.

  • äldreochklokare
    Emmeval skrev 2018-09-06 21:49:28 följande:

    Vill inte prata med nån om detta innan jag har all fakta om olika alternativ, känns som de ba kommer förstöra och blanda sig i. Kuratorn på skolan kommer antagligen anmäla till soc och allt sånt där eftersom jag nt får va hemma... så vet inte riktigt vad jag kan gö vill inte blanda in soc om de inte skulle leda någonstans för då har jag de nästan bättre nu än om hela min familj blandas in i soc för att det sen ska va likadant som innan.


    jo, men det är det en kurator SKA göra och det är ju bara bra. Många är rädda för Soc men i ditt fall ska de hjälpa. Om din mamma blir sur på Soc har hon bara sig själv att skylla. 
    Kan vara så att kuratorn kan hjälpa dig till någon form av studentboende med bidrag, men eftersom du är under 18 så kan/får denne inte bara göra det utan att antingen din mamma går med på det eller att Soc bedömer att det är nödvändig och gå emot vad din mamma vill. Så därför - var inte så rädd, prata med kuratorn! 
    Men du ska givetvis berätta precis allt, även det du är orolig för ska hända, så att du och kuratorn tillsammans kan komma fram till vad som är bäst just nu. 
  • Madraykin
    Emmeval skrev 2018-09-05 21:46:12 följande:

    Tack för svaren! Hur stor chans skulle det vara att få ett stödboende då jag har moster jag ändå kan bo hos? Känns som de ba skulle skita i allt och antingen skicka hem mig igen eller säga att jag får bo kvar hos moster


    Hur har det gått so far?

    Chansen att få stödboende är skitsvår att svara på eftersom en socialsekreterare kommer utreda behovet. Utredningen baseras ju på flera olika saker. Men att bo hos din moster är inte nödvändigtvis ett enkelt alternativ för soc heller, eftersom de isf måste utreda mosterns förmåga etc.

    Du kan ju ringa soc anonymt och prata om din situation? Höra hur de tänker?
  • Emmeval

    Hej, jag var på möte hos soc idag och tog upp de om lägenhet men den jag pratade med verkade inte veta något alls om det men skulle kolla alternativ. De verkade iaf inte som att de skulle leda nånstans. Att utreda hur jag skulle ha de hos moster verkar de verkligen inte tänka och säger bara att de är jättebra att jag kan bo där osv och att de för bli så ett tag iaf. Mamma har fortfarande inte svarat så snart blir de lvu eller vad det heter.... de skulle iaf ringa min mormor och prata också eftersom hon va med när allt hände så bad henne ta upp de med lägenhet också så får vi se. Tack för alla svar

  • Emmeval

    Är det någon som vet vad som kommer hända om mamma fortsätter att inte svara soc? Kan de göra hembesök eller vad mer kan de göra för att få tag på henne? Förlåt har så många frågor men aldrig varit i en sån här situation tidigare och blir så stressad av att inte veta. 

  • Emmeval

    Nu har det gått 4 månader och min mamma har fortfarande inte pratat med soc så de valde att göra Lvu och håller nu på att göra en utredning om jag skulle kunna bo hos min morfar, för att det verkligen inte fungerade hos min moster. Har försökt prata med mamma men hon svarar för det mesta inte och när hon väl gör det så är det bara att allt är mitt fel och att jag förstör allt för henne. Frågade om jag fick komma förbi hemma och då svarade hon bara nej och att jag gjort mitt val, men ibland säger hon också att om jag ville så skulle jag redan kommit hem? vet inte vad jag ska göra för hon säger olika hela tiden och man får inget pålitligt svar. Ska försöka fixa lägenhet eller nått för morfar bor 3 mil ifrån skolan och mina vänner, sista bussen till honom (den går dock bara halvägs så han måste ändå köra långt) går 16:10 och jag hade isåfall inte kunnat träffa mina vänner förutom ibland.  

Svar på tråden Utkastad...