• Äldre 2 Sep 21:20
    4741 visningar
    12 svar
    12
    4741

    Känns som vi matar för mycket?

    Hej!

    Vi har en 6 dagar gammal son som vägde 4105g när han kom till världen och idag var vi på återbesök och då vägde han 4060, vilket är bra. Övriga kontroller och tester indikerar på att han är fullt frisk. MEN så fort han inte sover så skriker han fram tills han får mat och sover sen ca 2-3h i sträck tills nästa matning. Min sambo har svårt att amma då hennes bröstmjölksproduktion inte riktigt har kommit igång så vi ger honom Babysemp 1. Enligt BVC så skulle vi börja med 20ml per matning men redan efter 2 dygn skrek han fortfarande efter matning. Han är nu 6 dagsr och vi ger honom ca 80-100ml per matning och då verkar han nöjd och somnar ganska fort därefter. Är detta normalt? Vi vill inte ?övermata? honom för att han ska bli lugn och sova - vi vill att han ska må bra. Har något varit i samma situation?

    Tacksam för svar!

    /oroliga föräldrar

  • Svar på tråden Känns som vi matar för mycket?
  • Anonym (.....­)
    Äldre 2 Sep 21:22
    #1

    1, man kan inte övermata en bebis, den säger till när den är mätt
    2. bröstmjölken kan ju såklart inte komma igång om man inte ammar

  • Äldre 2 Sep 21:27
    #2

    Hej,

    Tack för snabbt svar. Men är det normalt att han somnar direkt efter intagen dos?

    Med vänlig hälsning,

  • Äldre 2 Sep 21:32
    #3

    Det går inte ge för mycket, när bebis inte vill ha mer eller somnat så har den fått lagom mycket mat. Det är väldigt olika hur mycket och hur ofta en bebis äter. I början sover dom nästan jämt och somnar ofta gott efter maten.

  • Anonym (Allt är normal­t)
    Äldre 2 Sep 21:32
    #4
    bengalupchee skrev 2018-09-02 21:27:48 följande:

    Hej,

    Tack för snabbt svar. Men är det normalt att han somnar direkt efter intagen dos?

    Med vänlig hälsning,


    Ja det är normalt. De brukar somna vid matning upp till de blir 8 veckor ungefär ibland längre.
  • Anonym (Allt är normal­t)
    Äldre 2 Sep 21:32
    #5
    bengalupchee skrev 2018-09-02 21:27:48 följande:

    Hej,

    Tack för snabbt svar. Men är det normalt att han somnar direkt efter intagen dos?

    Med vänlig hälsning,


    Ja det är normalt. De brukar somna vid matning upp till de blir 8 veckor ungefär ibland längre.
  • Äldre 2 Sep 21:37
    #6
    Anonym (Allt är normalt) skrev 2018-09-02 21:32:33 följande:

    Ja det är normalt. De brukar somna vid matning upp till de blir 8 veckor ungefär ibland längre.


    Tack för svaret.

    Då fortsätter vi att ge honom mycket mat. Som nybliven förälder så lyssnar man nästan 150% på barnmorskans rekommendationer och man vågar inte gå utanför ?riktlinjerna?.
  • Äldre 2 Sep 21:38
    #7
    bengalupchee skrev 2018-09-02 21:37:47 följande:

    Tack för svaret.

    Då fortsätter vi att ge honom mycket mat. Som nybliven förälder så lyssnar man nästan 150% på barnmorskans rekommendationer och man vågar inte gå utanför ?riktlinjerna?.


    Tack, nu känns det lite lugnare.
  • Äldre 2 Sep 21:43
    #8

    Om ni vill få igång amningen så finns här lite tips på tilläggsmatning som är amningsvänlig.

    www.babybaby.se/2018/04/amningsvanlig-tillaggsmatning/

  • Äldre 2 Sep 21:48
    #9

    Tack, ska definitivt läsa igenom det.

  • Äldre 2 Sep 21:53
    #10

    Vi skulle pga tillväxthämning mata var 3:e timme (minst) i början, alltså väcka och mata om han inte vaknade av sig själv. På neo så sa de att vi kan inte övermata honom då bebisar kräks om de får i sig ?för mycket.? Det är lätt att ta allt som sägs på BB eller BVC på alldeles för stort allvar med första barnet, jag trodde typ min son skulle dö om jag missade väcka honom efter prick 3tim, visade sig att jag har en effektiv ätare, som gick upp i vikt som en raket på 4-5 amningar per dygn som varade max 15min från han var typ 1mån och han gillade att sova och började tidigt sova 6tim i sträck och hela nätter. Självklart ska ni lyssna på sjukvården, men det är ni som kommer lära känna denna lilla individ bäst, och våga lita på er egen instinkt också, den är många ggr helt rätt


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 2 Sep 23:49
    #11

    Man kan inte mata för mycket, varken amma för mycket eller ge ersättning. Låt bebisen äta. Och ja de brukar somna gott efter magen full med mumsig mat. Helt normalt!
    Vill din sambo amma så amma på, annars kommer inte mjölken. Låt bebisen ligga vid tuttarna typ hela tiden.

  • Äldre 3 Sep 13:53
    #12
    Anonym (.....) skrev 2018-09-02 21:22:46 följande:

    1, man kan inte övermata en bebis, den säger till när den är mätt

    2. bröstmjölken kan ju såklart inte komma igång om man inte ammar


    Jo, det kan man faktiskt. Jag var tvungen att begränsa eftersom min lille åt för mkt. Han talade inte om när han var mätt, drack & drack. Så blev han jätteskrikig. Kräktes jättemkt. Minskade ner och han blev mindre skrikig. Men så länge bebis är nöjd kan man ge hur mkt som helst.
Svar på tråden Känns som vi matar för mycket?