• Äldre 2 Sep 21:41
    7996 visningar
    7 svar
    7
    7996

    Hur många inseminationen gjorde ni innan graviditet?

    Hur många inseminationen gjorde ni innan det tog sig? När gjorde ni inseminationen innan, samma dag eller efter lh-omslag?

  • Svar på tråden Hur många inseminationen gjorde ni innan graviditet?
  • Äldre 2 Sep 22:02
    #1

    2 inseminationer, 2 graviditeter.
    Första gången fick jag omslag på kvällen och inseminerades 1,5 dygn senare. Detta var 2 månader före min 41-årsdag. 
    Andra gången fick jag omslag på morgonen och inseminerades strax före lunch dagen efter. Detta var 1,5 månad efter min 41-årsdag.

  • Fri 27 Sep 2019 02:20
    #2

    puffar

  • Mon 21 Oct 2019 22:09
    #3

    Nu är jag man och donator så vet inte hur mitt du vill tolka mitt svar men har lyckats på försök 1 men det är inte självklart. Försök att göra din inseminering de dagar som stickan visar mest utslag så har du stört chans.

    Det är mycket som skall klaffa trots allt.

    Kvaliten på simmarna liksom på ägget och de skall vilja passa tillsammans.

  • Tue 22 Oct 2019 18:54
    #4

    De jag hjälpt har för det mesta antingen lyckats på 1-2 försök eller så har det behövts ganska många. Så jag tror de tabeller som visar hur stor chansen till graviditet är för olika åldersgrupper verkligen är ett genomsnitt, att en del kvinnor har ganska lätt att bli gravida och en del har ganska svårt

  • Sun 20 Feb 2022 23:17
    #5

    Regarding success rates of at-home versus clinic insemination success rates, as well as ICI versus IUI, here?s what we know:


    An older 1988 studyTrusted Source showed no statistical difference in pregnancy rates between 53 infertile women trying artificial insemination at home versus a clinic.
    2001 studyTrusted Source of 62 women over 189 cycles found that IUI had higher monthly success rates than ICI (15 percent versus 9 percent).
    2015 study of 1,843 women found pregnancy rates over six cycles were only slightly higher for IUI (40.5 percent) versus ICI (37.9 percent), with researchers noting ?no substantial benefit of IUI over ICI.?
    2017 studyTrusted Source of three different groups of couples (ages 20 to 33 years, 33 to 36 years, and 36 and up) found at home insemination an effective way of achieving pregnancy, with success rates of 69 percent, 43 percent, and 25 percent in the three different groups over six cycles.
  • Fri 26 Jan 11:47
    #6

    Vore intressant att läsa fler svar. 
    Jag gjorde insemination med donator i Danmark i förrgår! Gjorde ivf I december men blev inte gravid. Första inseminationen. Är 39, fyller snart 40.
    Lågt amh men jag har ju fortf ägg kvar så chansen finns ju fortf. 
    Kändes som inseminationen timades väldigt bra så håller tummarna. 
    De såg ju också på ultraljud innan att det var bra timing. 

    Intressant att läsa att så många här blivit gravida på få försök. 

    I mitt fall uppskattar de ca 12% chans att bli gravid per försök... Så jag måste förbereda mig mentalt på att göra det upprepade gånger...

    Gör jag det 5 gånger kommer jag upp i en sannolikhet över 50% totalt (om det nu funkar så...), för en kostnad av ca 125 000 kr. 

    Jag är nog beredd att lägga ut 200 000 kronor för att göra 8 försök och ha en reell chans...

    Det är mycket pengar men när det handlar om en sån här livsavgörande sak får det vara värt pengarna. 

    Tänker att rent mentalt blir det lättare om jag utgår från att en bra chans att bli gravid kommer kosta mig 200 000 kronor,  och om det blir billigare får jag se det som att jag hade tur. 

    Det är ju svårare att bli gravid vid 40 års ålder så bäst att inte leva I illusion om hur lätt det kommer bli. 

    Även om det är svårt att ta in att chansen är så liten som 12%!! När man såg att ägget var moget och man injicerar simmare som är testade att ha bra kvalitet ..

    Vad är det som gör då egentligen att det ägg inte blir fertiliserat om det möter spermier av bra kvalitet?

  • Thu 1 Feb 12:52
    #7

    Det kan vara många anledningar. (Notera: Jag är inte professionell på något sätt, bara försöker bli gravid och läser in mig på allt jag gör.)

    I IVF t.ex, ser man direkt hur många ägg som faktiskt fertiliserar. Även om det är bra ägg och spermier (tänk oförklarlig barnlöshet, eller donatorsperma/ägg för den ena partnerns problem), så kan det väldigt lätt misslyckas på den kemiska/genetiska processen. Tänk hur komplicerat det är att miljoner gener ska kombineras till en ny individ. Det är ett under att någon av oss existerar.

    Om den lyckas fertilisera, så ska cellerna börja dela och det kan lätt bli fel de första dagarna, så embryot helt enkelt dör.

    Sen kan det misslyckas att implantera, av olika orsaker. Livmoderslemhinnan, embryot själv. Jag har läst en studie där de undersökte en ny upptäckt att ägget/embryot skickar ut kemiska signaler till livmoderslemhinnan när det blivit fertiliserat, så att den ska förbereda sig för att ta emot det.

    Om det är något genetiskt fel på embryot, så reagerar livmodern med en stressreaktion och stänger ute embryot. De säger att det kan bli fel om livmodern släpper in embryo som den borde stängt ute (det kan då bli missfall eller allvarliga medfödda fel), eller om livmodern istället stänger ute embryon som är friska.

    Men helt personlig spekulation, det sista är jag inte rädd för då implantering är det enda som IVF inte kan kontrollera för, och IVF hjälper redan så många som annars har ingen chans. Men det är bra att vetenskapen fortsätter och upptäcker fler saker, för det finns egentligen ingenting som "oförklarlig barnlöshet", bara att vi vet inte tillräckligt än.

    Eftersom vi nu pratar om insemination och inte IVF, så är det också problemet att man vet aldrig om ägg och spermie faktiskt möts. Det kan vara något i livmodern som dödar alla spermier, eller så halkar ägget ut och hamnar utanför äggledaren, eller något annat. Det enda IUI gör, är att "rensa" spermierna och undvika slidan+livmoderhalsen.

    Slutligt: Jag vet att tråden är om IUI, jag nämnde IVF först för att där ser man direkt vad som händer med ägg och embryo på sätt som man aldrig kan i livmodern, och för det andra bara för att lugna med att jag inte tror implantering kan vara den stora orsaken till infertilitet, för många.

Svar på tråden Hur många inseminationen gjorde ni innan graviditet?