• babybook

    Blev det bättre efter 3 - 4 månader med bebis?

    Jag vet inte om min dotter har kolik men hon är extremt skrikig och gnällig. Hon ligger på gränsen för kolik ( minst 3 timmars skrik, 3 dagar i veckan). Många säger ju att det blev bättre efter 3 månader. Hon är snart 10 veckor och de senaste dagarna tycker jag det blivit värre, hon är nästan alltid missnöjd och skriker mycket. 

    Ni som har barn över 4 månader, blev det bättre vid 3 - 4 månader? Hur upplevde ni det? 

    Jag är inte ute efter tips då jag redan provat allt, vill bara veta om det finns en chans att det blir bättre snart. :) 

  • Svar på tråden Blev det bättre efter 3 - 4 månader med bebis?
  • Unaangelita

    För våran del så blev det bättre när sonen var 4 månader.
    Han skrek 21-02 typ konstant VARJE KVÄLL. Tills en kväll. Då sommnade han kl 20, sov hela natten, åt inget och vaknade 06 dagen efteråt.
    Sen dess har han sovit hela nätterna.

  • lövet2

    Min erfarenhet är att det oftast beror på andra magproblem. Mjölkallergi eller att mamman äter/dricker för mycket gasbildande. Kolik är inte särskilt vanligt. Har du prövat att gå på en strikt diet?

  • babybook
    lövet2 skrev 2018-09-03 00:07:43 följande:

    Min erfarenhet är att det oftast beror på andra magproblem. Mjölkallergi eller att mamman äter/dricker för mycket gasbildande. Kolik är inte särskilt vanligt. Har du prövat att gå på en strikt diet?


    Yes, jag har provat allt!  
  • babybook
    Unaangelita skrev 2018-09-02 23:46:23 följande:

    För våran del så blev det bättre när sonen var 4 månader.
    Han skrek 21-02 typ konstant VARJE KVÄLL. Tills en kväll. Då sommnade han kl 20, sov hela natten, åt inget och vaknade 06 dagen efteråt.
    Sen dess har han sovit hela nätterna.


    Åh tack du ger mig hopp! :)
  • Intenuintesåhär

    Min dotter hade kolik, inte extrem men den fanns där varje kväll och natt. Vid tre månaders ålder var jag så extremt förväntansfull och blev grymt besviken när det inte gick över. Vid fem månader var den borta och hon hade underbara rutiner, somnade klockan åtta och sov hela natten utan uppvaknande. Någonstans mellan tre och fem månader TONADE koliken av. Inte över en natt utan successivt.

    Det är bara att härda ut även om livet är en pina den första tiden med bebis.

  • babybook
    Intenuintesåhär skrev 2018-09-04 20:00:08 följande:

    Min dotter hade kolik, inte extrem men den fanns där varje kväll och natt. Vid tre månaders ålder var jag så extremt förväntansfull och blev grymt besviken när det inte gick över. Vid fem månader var den borta och hon hade underbara rutiner, somnade klockan åtta och sov hela natten utan uppvaknande. Någonstans mellan tre och fem månader TONADE koliken av. Inte över en natt utan successivt.

    Det är bara att härda ut även om livet är en pina den första tiden med bebis.


    Jag har faktiskt inte vågat ha förväntningar på 3 månader då jag är just rädd för att bli besviken. Har satt 4 månader som mål men bra att veta att det kan ta 5 månader också (bara det går över nån gång). 
    Ja det är en pina minst sagt, jag har accepterat läget och bara väntar ut det nu! :) 
  • Anonym (Morsa)

    I alla fall jag vet där barnen haft extrem kolik, skrikit hela nätterna så har det senare visat sig vara födoämnesallergi, mjölk/ägg.

    Ett av mina egna barn skrek alltid ett par timmar på kvällarna- det gick över när han började få välling kring 4-5 månaders ålder (troligtvis hunger pga att bröstmjölken är tunnast på kvällen).

  • babybook
    Anonym (Morsa) skrev 2018-09-04 21:26:37 följande:

    I alla fall jag vet där barnen haft extrem kolik, skrikit hela nätterna så har det senare visat sig vara födoämnesallergi, mjölk/ägg.

    Ett av mina egna barn skrek alltid ett par timmar på kvällarna- det gick över när han började få välling kring 4-5 månaders ålder (troligtvis hunger pga att bröstmjölken är tunnast på kvällen).


    Ja vi har börjat med ersättning på kvällen för att hon ska hålla sig mätt längre, tycker det har hjälpt lite. 
  • GAndrea

    Min 5 månaders är en dröm nu. Hon är så rolig, glad, pratglad, jollrar som bara den och skrattar åt ingenting. Hon äter lagom och somnar själv när man lägger henne i spjälsängen med speldosan. Somnar 19/20 och vaknar 7/8 med 1 mål mat om natten.

    Detta trodde jag inte när hon från 4 veckors ålder till 18 veckor skrek 7-19. Hon var bara tyst när hon fick mat, sov bara med flaskan i munnen. Jag har knappt varit utomhus denna sommar. Bara gått omkring och vagga bebis.

  • belletristik

    jag hoppades också på tre månader, men tyckte inte det blev ok förrän vid 5,5-6 månader och då blev han en fröjd :)

    sover fortfarande dåligt om nätterna för det mesta (han är snart 9 månader) men allt blir mycket lättare hela tiden... puh!

  • Anonym (MH)

    För oss gick det över vid 6 mån, BVC trodde det var kolik och när det inte gått över vid 4 mån tog dom oss äntligen på allvar och vi fick remiss till läkare och då upptäcktes det att det var tyst reflux. Efter medicinering så blev det väldigt mycket bättre! Men tragiskt att mitt barn behövde lida så länge i onödan då de inte tog en förstagångsförälder på allvar

  • babybook
    GAndrea skrev 2018-09-07 04:45:07 följande:

    Min 5 månaders är en dröm nu. Hon är så rolig, glad, pratglad, jollrar som bara den och skrattar åt ingenting. Hon äter lagom och somnar själv när man lägger henne i spjälsängen med speldosan. Somnar 19/20 och vaknar 7/8 med 1 mål mat om natten.

    Detta trodde jag inte när hon från 4 veckors ålder till 18 veckor skrek 7-19. Hon var bara tyst när hon fick mat, sov bara med flaskan i munnen. Jag har knappt varit utomhus denna sommar. Bara gått omkring och vagga bebis.


    Samma här, mest varit inomhus hela sommaren. För oss börjar det runt 16 och håller på i några timmar. Skönt att det blivit så bra för dig nu!
  • GAndrea
    babybook skrev 2018-09-09 18:14:37 följande:

    Samma här, mest varit inomhus hela sommaren. För oss börjar det runt 16 och håller på i några timmar. Skönt att det blivit så bra för dig nu!


    Ja, det är verkligen så underbart! Fast nu börjar storasyster bli galen istället. Hon är 21 månader nu och ska testa alla gränser och får superhysteriska utbrott när hon inte får bestämma. Suck! Jaja... Det är skönt att en är galen i taget. Njuta får man göra när de sover!
  • Intenuintesåhär
    GAndrea skrev 2018-09-09 18:31:34 följande:

    Ja, det är verkligen så underbart! Fast nu börjar storasyster bli galen istället. Hon är 21 månader nu och ska testa alla gränser och får superhysteriska utbrott när hon inte får bestämma. Suck! Jaja... Det är skönt att en är galen i taget. Njuta får man göra när de sover!


    Ville bara vinka till dig på andra sidan skärmen. Har en 22- månaders och vet precis vad du pratar om. Vill lägga mig ner och gråta på golvet flera gånger om dagen. Min lilla bebis har blivit en bulldozer. Men ack så mycket man älskar dem ändå i slutet av dagen.
Svar på tråden Blev det bättre efter 3 - 4 månader med bebis?