• Frallanz

    Ni som fött barn efter kejsarsnitt

    Hej!

    Jag väntar mitt andra barn, vecka 15 idag och har en son på 3 år sen innan som är född via kejsarsnitt.

    Mitt mål är att föda vaginalt med denna, men min oro/rädsla för att tidigare snitt ska "gå upp" under förlossningen är rätt så stor. Har pratat med min bm om detta, och jag har fått valet att välja snitt denna gång men jag svarade att som jag skrev här, mitt mål är vaginalt. Hon talade även om att jag kommer ha en läkare i rummet när jag föder och att dem kommer ha extra koll på mig.

    Har till råga på det börjat fått lite ont i snittet i takt med att magen växer, så är väl lite det som gör mig orolig också...

    Hur gick det för dig som fött barn igen efter snitt? Fick du ont i ärret under graviditeten också? Vill veta allt. Solskenshistoria eller inte.

    Jag blev snittad pga. igångsättningen inte gick riktigt vägen då jag inte öppnade mig mer än 7 cm på 3 dygn...

  • Svar på tråden Ni som fött barn efter kejsarsnitt
  • Elliiinaa

    Mitt första barn föddes med ett planerat snitt pga av att han låg i säte, födde andra barnet vaginalt två år senare och minns inte att jag kände av ärret något. Det har inte varit några problem vid någon graviditet, har 4 barn och alla förutom första är födda vaginalt. Moderkakan har suttit i framvägg sista 4 graviditeterna ( är gravid igen ) men bara vid den förra graviditeten har det blivit extra ultraljud i v. 34 eller vad det nu var för att se om moderkakan satt över ärrområdet. Är gravid med femte barnet nu och tanken var väl att föda vaginalt men bebisen i magen har fel på hjärtat så jag vet inte hur det blir.

  • liranlaran

    Hej!

    Jag födde mitt första barn med urakut snitt. Jag var rädd att min andra förlossning skulle sluta i ett till snitt och pratade mycket om det med bm. Sedan fanns ju även din farhåga också...att snittet skulle gå upp. Det är säkert från fall till fall hur bra det går att göra vaginalt efter snitt. Det är ju därför de kollar hur det ser ut efteråt och följer upp. Det var inga problem alls med den andra förlossningen för mig iaf. Lycka till ????

  • Frallanz
    Elliiinaa skrev 2018-09-03 10:27:43 följande:

    Mitt första barn föddes med ett planerat snitt pga av att han låg i säte, födde andra barnet vaginalt två år senare och minns inte att jag kände av ärret något. Det har inte varit några problem vid någon graviditet, har 4 barn och alla förutom första är födda vaginalt. Moderkakan har suttit i framvägg sista 4 graviditeterna ( är gravid igen ) men bara vid den förra graviditeten har det blivit extra ultraljud i v. 34 eller vad det nu var för att se om moderkakan satt över ärrområdet. Är gravid med femte barnet nu och tanken var väl att föda vaginalt men bebisen i magen har fel på hjärtat så jag vet inte hur det blir.


    Vad tråkigt o höra att bebin har fel på hjärtat :( väldigt bra att dem kan upptäcka sånt tidigt idag. Hoppas det går bra för er <3 skönt o höra att dina graviditeter o förlossningsr gått bra iaf :)
    liranlaran skrev 2018-09-03 11:46:03 följande:

    Hej!

    Jag födde mitt första barn med urakut snitt. Jag var rädd att min andra förlossning skulle sluta i ett till snitt och pratade mycket om det med bm. Sedan fanns ju även din farhåga också...att snittet skulle gå upp. Det är säkert från fall till fall hur bra det går att göra vaginalt efter snitt. Det är ju därför de kollar hur det ser ut efteråt och följer upp. Det var inga problem alls med den andra förlossningen för mig iaf. Lycka till ????


    Tack för era svar! Jag har sån spänning i snittet idag att jag är rädd för att det ska vara nån form av sammanväxtning eftersom det känns så tidigt...
  • liranlaran

    Jag kommer ihåg att det spände i mitt med men det var mer huden som sträcktes. Helt ofarligt på mig iaf. Prata med bm om dina rädslor.

  • Frallanz
    liranlaran skrev 2018-09-03 12:43:30 följande:

    Jag kommer ihåg att det spände i mitt med men det var mer huden som sträcktes. Helt ofarligt på mig iaf. Prata med bm om dina rädslor.


    Har redan pratat med bm som sagt. Hon gör vad hon kan, och lugnat mig med att jag redan står som riskgraviditet i deras journal denna gång, då jag hade slut på fostervatten med sonen så vill dem göra några ultraljud och extra kontroller på mig denna graviditet, men trots det så är ju ändå oron där givetvis. Det enda som oroar är just det där med snittet. Känner jag såhär när det närmar sig så kommer jag välja snitt igen... :(
  • liranlaran

    Förlåt, jag läste lite väl snabbt ????

    Känns det så, så är snitt säkert rätt för dig. Vad är anledningen till att du vill föda vaginalt?

  • Frallanz
    liranlaran skrev 2018-09-03 14:53:23 följande:

    Förlåt, jag läste lite väl snabbt ????

    Känns det så, så är snitt säkert rätt för dig. Vad är anledningen till att du vill föda vaginalt?


    Ingen fara haha, jag skumläser lite för snabbt ibland jag med.

    Vill föda vaginalt denna gång för att jag inte fick uppleva det förra gången. Ut ska dem ju oavsett så spelar väl ingen större roll egentligen men vore ju "kul" att få föda vaginalt en gång också o få liksom använda sin kraft för att föda med kroppen så att säga :)
  • liranlaran

    Ja det var den känslan jag använde för att styra bort all rädsla inför lillebrors förlossning. Jag ville så gärna uppleva kraften och jag ville ha upp en kladdig bebis på bröstet direkt. Det går ju iofs att ordna under ett planerat snitt också. Huvudsaken du är nöjd med ditt beslut, vilket det än blir. ????

  • Frallanz
    liranlaran skrev 2018-09-03 17:47:35 följande:

    Ja det var den känslan jag använde för att styra bort all rädsla inför lillebrors förlossning. Jag ville så gärna uppleva kraften och jag ville ha upp en kladdig bebis på bröstet direkt. Det går ju iofs att ordna under ett planerat snitt också. Huvudsaken du är nöjd med ditt beslut, vilket det än blir. ????


    Ja men precis :) är långt dit än, men man måste ju ta tag i sin oro innan den blir till nåt enormt... jag känner mig själv och är tålig för det mesta, snittet var en dans på rosor trots att jag fick infektion i det därefter men skakar av mig saker lätt men trots att jag är sån person så är jag ändå väldigt rädd att jag där och då ska få nån form av panik när förlossningen är igång. Man är ju alltid orolig inför nåt okänt...
  • ja88

    Värkarna centrerade sig till snittärret, jag blev lämnad ensam mycket på rummet och nekades epidural för "Vi rekommenderar inte det efter snitt för då känner kvinnan inte smärtan lika bra om livmodern skulle rupturera". Sen avslutades hela upplevelsen med sugklocka, stor bristning, stor blödning och medtaget barn... tredje barnet blev ett planerat snitt, inte en chans att jag vågade genomgå en sån upplevelse till.

    Livmodern sprack dock inte om jag ska säga något positivt också ;) har haft ont i snittärret lite sporadiskt både graviditet 2 och 3 och den nu pågående 4e.

  • Frallanz
    ja88 skrev 2018-09-03 19:17:38 följande:

    Värkarna centrerade sig till snittärret, jag blev lämnad ensam mycket på rummet och nekades epidural för "Vi rekommenderar inte det efter snitt för då känner kvinnan inte smärtan lika bra om livmodern skulle rupturera". Sen avslutades hela upplevelsen med sugklocka, stor bristning, stor blödning och medtaget barn... tredje barnet blev ett planerat snitt, inte en chans att jag vågade genomgå en sån upplevelse till.

    Livmodern sprack dock inte om jag ska säga något positivt också ;) har haft ont i snittärret lite sporadiskt både graviditet 2 och 3 och den nu pågående 4e.


    Men fy, stackare! Vilken obehaglig förlossning :/ skönt att det gick "bra" med er iallafall! Är väl just det där jag oroar mig för i stort sett. Jag ska ev. göra så att jag vill planera in en snitt, så att jag vet att jag har det svart på vitt att jag med säkerhet får ett om jag nu vill, nu har dem redan lovat att jag får välja men att ha det på papper är ju inte frl, och det skulle göra mig "lugnare" tror jag.
  • Anotherone

    Mitt första barn föddes med akut kejsarsnitt pga förlossningen gick väldigt långsamt framåt och till slut avstannade det helt. Bebisen mådde bra hela tiden men det hände inget och han behövde ju komma ut.

    Inför andra barnet kände jag nog tvärtom jämfört med dig. Jag ville väldigt gärna ha ett planerat kejsarsnitt för att kunna förbereda mig och få en lugnare start än första gången. De komplikationer som kunde uppstå pga man tidigare gjort kejsarsnitt var jag inte rädd för, då de ändå är sällsynta. Hade inga känningar eller smärtor alls kring ärret.

    Jag lät mig dock övertalas till att föda vaginalt och förlossningen startade spontant.

    Den fick avslutas med ett urakut snitt på grund av just livmoderruptur. Kommer inte att våga skaffa fler barn!

Svar på tråden Ni som fött barn efter kejsarsnitt