• Miniblåbär

    Möjlighet för igångsättning

    Hej!

    Ska träffa min bm i slutet på veckan och ska prata med henne då, men då jag har svårt att vänta så vill jag även höra mig för här...

    Det är så att vi väntar vårt första barn, jag är väldigt nervös för förlossningen som det är, men har nu kommit till insikten att jag kanske måste åka utan min kille, då han jobbar 1,5 timmes bilväg från förlossningen (eftersom man inte har en aning om när det kommer dra igång så känns det konstigt att han ska ta ledigt flera dagar/veckor för att inte vara på jobbet... Är det någon som fått hjälp med igångsättning för att kunna styra över detta eller ses det inte som tillräckligt "allvarligt"....?

  • Svar på tråden Möjlighet för igångsättning
  • Fjäril kär

    Nej du blir inte igångsatt pga det. Tänk på att det finns många som bor på det avståndet från förlossningen och det går bra ändå.

    Som förstföderska är det inte troligt att du föder på den korta tiden. Han kommer hinna alldeles utmärkt i tid när det är dags.

  • JennieLj

    Jag vet inte om det är skäl nog för en igångsättning, men oavsett så borde du kanske tänka till en gång extra om du verkligen tycker att det är värt det.

    Min son föddes för fyra veckor sedan genom igångsättning på grund av överburenhet. Det blev en lång och tuff förlossning som slutade med sugklocka. Det finns ju inget som säger hur din förlossning kommer bli, men risker med igångsättning är ju just utdragna förlossningar och större risk för snitt eller förlossning med hjälpmedel, så jag skulle inte rekommendera igångsättning om man inte har en bra anledning.

    Är du dessutom förstföderska så brukar det inte gå jättesnabbt så det kommer förmodligen inte var några problem för honom att hinna. Dessutom är ju det vanligaste att det kör igång på kvällen/natten.

    Lycka till med förlossning. Det kommer säkert gå jättebra oavsett hur du väljer att göra!

  • grönaärtan

    min son föddes efter jag blev igångsatt v 42+0, han föddes efter nästan 72 timmar med sugklocka och nära på snitt... inget jag rekommenderar om du verkligen inte måste. instämmer med inlägget ovan...

  • Solen2

    Kom precis hem igår efter en igångsättning i v41+1 i samband med en studie (swepis). Förloppet blev långt. Det tog 48h för min kropp att svara på angusta tabletterna ( 8st*2 omgångar) och börja mogna tappen och öppna mig lite. Efter det sattes en bard kateter för att driva på öppnandet mer. Efter det tog det hål på fosterhinnorna så att vattnet gick och det sattes in ett värksrimulerande dropp. Då är vi upp i drygt 57h från att behandlingen började. Värkarna kom igång och jag fick epidural. Kunde vila lite under natten och var på morgonen öppen 10cm. Men dock någon flärp i vägen och barnet ville inte riktigt göra sin slutrotation. Det hela avslutades med sugklocka. Och hela förloppet hade då tagit ca72h. Att jag sedan behövde till operation för att ta ut moderkakan +sy grad 2bristning kan ju hända även om man inte blir igångsatt.

    Nu reagerar ju alla kroppar olika så det behöver verkligen inte bli så för dig. Men jag tror starkt på att det är en fördel om förlossningen kommer igång av sig självt. Jag antar att det är extremt ovanligt att man som förstföderska från första tecken symptom värk tills att barnet är ute att det bara går på 1,5h.

    Stort lycka till!

  • 12345hopp

    Igångsättning är ju verkligen inte optimalt och speciellt inte som första förlossning när man inte vet alls hur förlossningen kan tänkas gå. Det vore mycket märkligt om de satte igång dig på grund av att din pojkvän har 1,5 h resväg till sjukhuset. Det är ju inte han som skall föda.

    Men varför skulle han behöva vara ledig flera veckor för det? Om du ringer så fort du skall åka in så hinner han förmodligen komma i god tid innan barnet är fött. Hur långt har du själv till förlossningen?

    I värsta fall så klarar man sig alldeles fantastiskt att föda ensam :)

Svar på tråden Möjlighet för igångsättning