• Äldre 3 Sep 11:10
    9422 visningar
    8 svar
    8
    9422

    Ni som har barn som varit ledsna vid lämning på förskolan, en fråga

    Tänker främst nu på barn som blivit ledsna vid lämning men där det gått över ganska fort och resten av dagen varit okej.

    Under hur lång tid pågick det att barnet var ledset vid lämning?

    Blev det bättre med tiden eller först värre och sedan bättre?

    Hur gammalt var barnet när det började och slutade?

    Hur betedde sig barnet när ni hämtade? Ledsen/glad? Kläng/kram/fortsatte leka? Ville gå hem/stanna?

    Var det värre efter en helg/på måndagar?

    Hur var barnet på morgonen innan ni kom till förskolan? Glad och ville komma iväg eller ledsen och ville inte gå hemifrån?

    Vore jättesnällt om några ville svara :)

  • Svar på tråden Ni som har barn som varit ledsna vid lämning på förskolan, en fråga
  • Fru Ve
    Äldre 3 Sep 11:43
    #1

    De två äldsta var ledsna varje gång vi gick fram till ca 3 års ålder. Så det höll i sig ett par år tyvärr. Men om barnet slutar gråta fort och äter/sover/leker bra är det inget att oroa sig för. Vi upplevde att det var mindre gråt då barnen gick på fsk oftare. Sämst var det då vi hade väldigt få timmar per vecka. Jag lämnade minstingen idag på fsk. Han är 1,5 år och nyinskolad. Han grät men slutade direkt då jag kom utom synhåll.

  • Äldre 3 Sep 12:46
    #2

    Samma som ovan, han var ledsen mest varje dag fram till ca 3 års ålder.

    Många barn vill helt enkelt inte vara på förskolan, det är den bistra sanningen. Men vi måste ju gå till jobbet, så vi har inget val. 

  • Äldre 3 Sep 16:07
    #3

    För oss hjälpte det väldigt i vilket sammanhang man lämnade. Vi hade lite otur med att normalt sett lämnade man alltid ute och vi kom oftast dessutom precis när de höll på att gå ut. Det funkade jättedåligt för vår son. Men så insåg vi att det funkade mycket bättre om han fick vara inne en kort stund så vi lämnade inne, han fick vara inne och leka med sin älskade tågbana en stund och sen tog personalen med honom ut. Det gjorde underverk för lämningarna.

    Men riktigt bra blev inte lämningarna förrän i femårsåldern när han faktiskt kunde tycka att det var kul att gå på förskolan och kompisarna blev viktigare osv. Sonen har alltid varit en hemmakille.

  • Äldre 3 Sep 16:09
    #4

    Tillägg: Det var alltid sämre på måndagar och efter lov. Min son (som nu går i tvåan) kunde i förskoleklass uttrycka i skolan att det var lite jobbigt på måndagar för att han kände sig blygare då efter helgen.

  • Äldre 3 Sep 19:39
    #5

    Har tre barn och de två första var ledsen vid lämning fram till ialla fall tre års ålder, den ena lite längre. Värst på måndagar. Säger som ovan, de var inte redo för dagis.

    Med trean däremot, har vi valt dagmamma och han älskar det varje dag. Han är 2,5 år.

  • Äldre 4 Sep 14:11
    #6

    Vår dotter var ledsen länge. I början blev hon ledsen redan på vägen till förskolan men sen var det först när hon klätt av sig och skulle gå in. Hon började som 1,5 åring och framåt 2 år och 4-5 månader gick ledsenheten helt över.

    Vid hämtning har hon alltid varit glad att man kommit men inte haft någon brådska därifrån, samtidigt som hon varit helt ok med att gå när det varit dags.

    Vi har alltid kört med korta tydliga hejdån och stressfria hämtningar.


    Korrekturläser som en kratta
  • LFF
    Äldre 4 Sep 14:18
    #7

    Under hur lång tid pågick det att barnet var ledset vid lämning?

    Svar: De var ledsna så länge de såg mig, det blev värre när jag stannade för att lugna ner dem innan jag gick. Inom ett par minuter (ibland innan jag ens hunnit ut genom dörren utan bara var utom synhåll) hade de lugnat ner sig och börjat leka.

    Blev det bättre med tiden eller först värre och sedan bättre?

    Svar: Det blev bättre när vi började lämna i samband med frukosten på förskolan. De distraherades av frukosten och det blev mycket enklare för oss alla.

    Hur gammalt var barnet när det började och slutade?

    Svar: De började på förskolan när de var 1 år och 9 månader. Vi hade problem större delen av första terminen och ibland andra terminen.

    Hur betedde sig barnet när ni hämtade? Ledsen/glad? Kläng/kram/fortsatte leka? Ville gå hem/stanna?

    Svar: Glada. Ibland var det en skrikfest även vid hämtning då de inte ville hem.

    Var det värre efter en helg/på måndagar?

    Svar: Nej

    Hur var barnet på morgonen innan ni kom till förskolan? Glad och ville komma iväg eller ledsen och ville inte gå hemifrån?

    Svar: Glada. Det var just att jag skulle gå iväg som var problemet. Vi hade samma problem hemma när pappan var med barnen och jag skulle iväg.

    Tillägg: När de var 2 år och 9 månader fick de byta förskola pga flytt. Där har vi så gott som aldrig haft problem med lämningar. Även där lämnar vi strax innan de startar frukosten på förskolan men det har mindre betydelse nu.

  • Äldre 4 Sep 18:22
    #8

    När jag jobbade på förskola var det oftast tuffast för barnen som skolades in vid 2-2,5 år för då förstår de att föräldern försvinner, men har ännu inte tilliten att föräldern kommer åter.

    Min dotter var ledsen på mornarna, men bara vid lämnandet, så det gick snabbt över. Till slut blev det så att jag stannade några minuter så hon hann komma in och börja leka för att sedan smita iväg. Hon var då drygt året.
    De andra barnen har seglat in med äldre syskon, möjligen lite blyga och gömt sig bakom benen i perioder, men då oftast när de lämnats på annan avdelning med fröknar från olika avdelningar.

Svar på tråden Ni som har barn som varit ledsna vid lämning på förskolan, en fråga