• Linda5

    En till infallsvinkel ang statlig skatt

    Blir så tråkigt när man läser att det är rätt åt höginkomsttagare att betala mer i skatt.
    Ja samma procent men varför statsskatt?
    Ofta ligger det långa studier bakom. 
    När jag pluggade en utbildning som är CSN berättigad MEN utbildningen kostade nästan 80 000/läsår vilket CSN  beviljade merkostnadslån på en del resterande fick jag ta andra lån till.
    Jag har studerat i 5 år med minimal inkomst, försatt mig i skuld för att kunna utbilda mig.
    När jag nu jobbar straffas jag  med statsskatt om jag tjänar lite för mycket.
    Jämnåriga vänner som inte studerat har (industrin) tjänat 25-28 000kr i månaden under dessa 5 år jag studerat och har inga lån. 
    VARFÖR ska det straffa sig att levt på 0 och ingenting för att utbilda sig? 

  • Svar på tråden En till infallsvinkel ang statlig skatt
  • Jamesdio

    Hur mycket bidrog du med till samhället under dina studier? Hur mycket bidrog dina arbetande kompisar?

    Att du valt en utbildning som du måste bekosta själv är helt självförvållat, så blanda inte in den kostnaden.

    Annars håller jag med om att man inte ska behöva straffas så hårt för att man har studerat och fått ett jobb med hög lön. De skulle tex kunna räkna bort den summan man betalar av till CSN per månad innan de bestämmer skattesats.

  • sextiotalist
    Linda5 skrev 2018-09-03 12:27:26 följande:

    Blir så tråkigt när man läser att det är rätt åt höginkomsttagare att betala mer i skatt.
    Ja samma procent men varför statsskatt?
    Ofta ligger det långa studier bakom. 
    När jag pluggade en utbildning som är CSN berättigad MEN utbildningen kostade nästan 80 000/läsår vilket CSN  beviljade merkostnadslån på en del resterande fick jag ta andra lån till.
    Jag har studerat i 5 år med minimal inkomst, försatt mig i skuld för att kunna utbilda mig.
    När jag nu jobbar straffas jag  med statsskatt om jag tjänar lite för mycket.
    Jämnåriga vänner som inte studerat har (industrin) tjänat 25-28 000kr i månaden under dessa 5 år jag studerat och har inga lån. 
    VARFÖR ska det straffa sig att levt på 0 och ingenting för att utbilda sig? 


    Nu är skatten det minsta problemet med tanke på vad man förlorar för att man pluggar, det är få yrken som det lönar sig att plugga till.
    Det krävs för övrigt rätt höga inkomster om man ska komma upp i högre skatter.
    Nu är jag nog lite färgad, eftersom jag var vuxen innan skattereformen och då hade marginalskatt en större konsekvens.

    Jag betalar statlig skatt, men fortfarande är inte den totala skattesatsen på mer än kring 27%.

  • Linda5

    Statlig skatt UTÖVER den vanliga skatten som är ungefär 27%

    Den nedre skiktgränsen är 438 900 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 638 500 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procentenheter (den så kallade värnskatten), det vill säga sammanlagt 25 procent.

  • Aumeå
    Linda5 skrev 2018-09-03 12:27:26 följande:

    Blir så tråkigt när man läser att det är rätt åt höginkomsttagare att betala mer i skatt.
    Ja samma procent men varför statsskatt?
    Ofta ligger det långa studier bakom. 
    När jag pluggade en utbildning som är CSN berättigad MEN utbildningen kostade nästan 80 000/läsår vilket CSN  beviljade merkostnadslån på en del resterande fick jag ta andra lån till.
    Jag har studerat i 5 år med minimal inkomst, försatt mig i skuld för att kunna utbilda mig.
    När jag nu jobbar straffas jag  med statsskatt om jag tjänar lite för mycket.
    Jämnåriga vänner som inte studerat har (industrin) tjänat 25-28 000kr i månaden under dessa 5 år jag studerat och har inga lån. 
    VARFÖR ska det straffa sig att levt på 0 och ingenting för att utbilda sig? 


    Många startar företag vid sidan om anställningen, tar vissa uppdrag via den och på så sätt slippa värnskatten,finns alltid kryphål använd dom! du hade ju pluggat så du borde kunna vägarna.
  • Linda5
    Aumeå skrev 2018-09-03 22:42:43 följande:
    Många startar företag vid sidan om anställningen, tar vissa uppdrag via den och på så sätt slippa värnskatten,finns alltid kryphål använd dom! du hade ju pluggat så du borde kunna vägarna.
    Blir ju alltid värnskatt om man tjänar de pengarna. Även om du tjänar dom i egna bolaget. Däremot kan man ju göra lite fler avdrag med egenfirma. MEN löneuttagen spelar ingen roll var den kommer ifrån.
  • sextiotalist
    Linda5 skrev 2018-09-03 15:08:32 följande:

    Statlig skatt UTÖVER den vanliga skatten som är ungefär 27%

    Den nedre skiktgränsen är 438 900 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 638 500 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procentenheter (den så kallade värnskatten), det vill säga sammanlagt 25 procent.


    Rätt ska vara rätt.
    Skattetabell 32 (2018) ger följande
    En lön som inte kommer upp till statlig skatt då har man en skatt på 24%, betalar man statlig skatt så är det 26% (den första nivån)

  • Linda5
    sextiotalist skrev 2018-09-04 11:24:15 följande:
    Rätt ska vara rätt.
    Skattetabell 32 (2018) ger följande
    En lön som inte kommer upp till statlig skatt då har man en skatt på 24%, betalar man statlig skatt så är det 26% (den första nivån)
    Nej det tillkommer 20% skatt på det man tjänar över gränsen.
    Alltså det man tjänar över 438900 kr blir både kommunal och statlig skatt på 
    Dvs ca. 50%
  • Aumeå
    Linda5 skrev 2018-09-04 11:16:17 följande:
    Blir ju alltid värnskatt om man tjänar de pengarna. Även om du tjänar dom i egna bolaget. Däremot kan man ju göra lite fler avdrag med egenfirma. MEN löneuttagen spelar ingen roll var den kommer ifrån.
    Tänk dig Göran Persson när han avgick som stadsminister vad starta han för att få behålla sin lön, han starta ett företag, kravet var att han inte fick ha ett avlönat jobb för att behålla sin garanti lön, han nolltaxera sitt enskilda bolag och fick behålla sin garantilön , trotts att han hade miljonbelopp i lön från företaget.

    Hur är detta möjligt kan du tänka? varför vart hans inkomst så låg.
    När du lär dig avdragen och möjligheterna så kommer du o förstå.
  • sextiotalist
    Linda5 skrev 2018-09-04 11:37:10 följande:
    Nej det tillkommer 20% skatt på det man tjänar över gränsen.
    Alltså det man tjänar över 438900 kr blir både kommunal och statlig skatt på 
    Dvs ca. 50%
    Åh, då var mitt lönebesked fel med andra ord. Jag betalar statlig skatt och nej, jag har betalar inte 50% totalt och det är endast den summan som överskrider gränsen som man betalar statlig skatt på (dvs 20% extra).
    Men du får gärna skriva till skattemyndigheterna att skattetabellerna är felaktiga.
    Fortfarande så betalar jag TOTALT 26% skatt trots att jag betalar statlig skatt, hade jag inte kommit upp i nivån statlig skatt så hade jag betalat TOTALT 24%.


  • Linda5
    Aumeå skrev 2018-09-04 11:47:58 följande:
    Tänk dig Göran Persson när han avgick som stadsminister vad starta han för att få behålla sin lön, han starta ett företag, kravet var att han inte fick ha ett avlönat jobb för att behålla sin garanti lön, han nolltaxera sitt enskilda bolag och fick behålla sin garantilön , trotts att han hade miljonbelopp i lön från företaget.

    Hur är detta möjligt kan du tänka? varför vart hans inkomst så låg.
    När du lär dig avdragen och möjligheterna så kommer du o förstå.
    Nu gällde ju inte detta att behålla statlig garantilön.
    Men i GPs fall var det väl så att han inte tog ut lön utan tog utdelning istället?
    Utdelning kan man ta ut med annan skattesats men det förutsätter att man har en viss lön.
    GP skattade även statligt på sin garantilön ( det som var över 438900 kr).
  • Aumeå
    Linda5 skrev 2018-09-04 11:59:46 följande:
    Nu gällde ju inte detta att behålla statlig garantilön.
    Men i GPs fall var det väl så att han inte tog ut lön utan tog utdelning istället?
    Utdelning kan man ta ut med annan skattesats men det förutsätter att man har en viss lön.
    GP skattade även statligt på sin garantilön ( det som var över 438900 kr).
    Man kan inte ta utdelning i ett enskilt företag som Göran startade, utan avancerad skatte planering, det är därför det skrevs så mycket om det i tidningen, han 0 -taxera.
    Därför ska du som kommer upp i höga skatter starta ett företag vid sidan om, då kan du planera skatten bättre och den blir lägre, men som sagt för att klara det krävs kunskap, få revisorer klarar av det men finns många som kan.
  • Linda5

    Om han 0-taxerade betyder ju inte att han tog ut någon lön Du skrev att han tog ut lön.
    Ett företag som 0-taxerar behöver ju inte betalt ut någon lön.
    Det kan ju vara så att han har periodiserat och skjutit upp ev vinst. Det går ju att göra utan att man tar ut vinst.
    Då tar man ut det och skattar för det senare ex när garantilönen löpt ut eller när man har en lägre inkomst så man slipper statlig skatt m.m.
    Det jag hänvisade till var att det inte alltid är rättvist med den statliga skatten.

  • Bjoer
    Linda5 skrev 2018-09-03 12:27:26 följande:

    Blir så tråkigt när man läser att det är rätt åt höginkomsttagare att betala mer i skatt.
    Ja samma procent men varför statsskatt?
    Ofta ligger det långa studier bakom. 
    När jag pluggade en utbildning som är CSN berättigad MEN utbildningen kostade nästan 80 000/läsår vilket CSN  beviljade merkostnadslån på en del resterande fick jag ta andra lån till.
    Jag har studerat i 5 år med minimal inkomst, försatt mig i skuld för att kunna utbilda mig.
    När jag nu jobbar straffas jag  med statsskatt om jag tjänar lite för mycket.
    Jämnåriga vänner som inte studerat har (industrin) tjänat 25-28 000kr i månaden under dessa 5 år jag studerat och har inga lån. 
    VARFÖR ska det straffa sig att levt på 0 och ingenting för att utbilda sig? 


    Många pluggar ju för att få ett roligare jobb än att stå vid bandet på Volvo.
  • The Mechanix

    Jag betalar statlig skatt och har noll problem med det. Jag kommer från en arbetarfamilj som hade det knapert när jag växte upp. Jag har haft möjlighet att utbilda mig gratis, har fått den sjukvård jag behöver, mina barn har förskola/skola. Jag betalar gladeligen skatt för allt det här.

    Jag tjänar så bra att några hundralappar extra inte spelar någon roll, nej, jag ser hellre att dom som tjänar mindre och har mindre marginaler får lägre skatt än att jag får det. 

  • Aumeå
    Linda5 skrev 2018-09-04 13:14:47 följande:

    Om han 0-taxerade betyder ju inte att han tog ut någon lön Du skrev att han tog ut lön.
    Ett företag som 0-taxerar behöver ju inte betalt ut någon lön.
    Det kan ju vara så att han har periodiserat och skjutit upp ev vinst. Det går ju att göra utan att man tar ut vinst.
    Då tar man ut det och skattar för det senare ex när garantilönen löpt ut eller när man har en lägre inkomst så man slipper statlig skatt m.m.
    Det jag hänvisade till var att det inte alltid är rättvist med den statliga skatten.


    Jag hade en revisor som ställde en fråga åt mig i samband med deklaration, han fråga hur långt ska jag dra dig? har haft många revisionsbyråer och aldrig fått den frågan.
    Han 0-taxera mig i två år på en deklaration, jag ringde skattehandläggaren och fråga om jag vågade röra alla pengar jag fick tillbaka på skatten, om det skulle granskas eller något, fick ett uppgivet svar, din revisor har gjort så här!

    Bytte revisor i samband med flytt, tog LRF , lämna in min bokföring, han skulle göra nästa deklaration, efter en dag ringer han upp mig, fråga om han får se den tidigare deklaration, yes jag tar med den, revisorn som jobbat i 30 år sitter och tittar, han granskar den, jag fråga vad har tidigare revisor gjort, jag vet inte?, jag vill behålla din deklaration ett tag, går bra.
    två veckor efter träffar jag revisorn igen, ställer samma fråga igen, vad hade tidigare revisor gjort, fick tillsvar dom vet ännu inte, din deklaration är uppe hos chef professorn, fick senare svar, den tidigare revisorn måste ha varit gammal skatte handläggare, han hade använt alla avdrag som gick o upp nå, samt att han hade gått bak i tiden rättat tidigare revisionbyråers fel och glömda avdrag.

    Nu hade inte pressen skrivit om GP deklaration om det inte fanns inkomst eller periodiserat fonder var utnyttjade, utan man kan skatte planera, jag har gjort det samt fler med mig, även Göran hade avancerad skatte planering, (  hittar alla kryphål som finns) nu kan jag få ett resultat, revisorn frågar om det blir bra? ibland säger jag det är för mycket skatt, han ringer igen någon dag senare, nu har jag sänkt skatten med 35000 kr. 

    Utan hitta en bra revisor så kommer du se skillnad, det är inte lätt men dom finns , precis som i alla yrken så finns några proffs på varje företag.
  • Aumeå
    Linda5 skrev 2018-09-04 13:14:47 följande:

    Det jag hänvisade till var att det inte alltid är rättvist med den statliga skatten.


    Finns mycket som inte är rättvist, helt klart.

    Men om du tar en funderare på det här, lämnar du in en deklaration och gör inga avdrag så får du inga avdrag heller på skatten, skatteverket rättar aldrig åt fel håll, även om dom ser att du kunnat göra fler avdrag, så får du aldrig frågan varför du inte gjort dom, utan skatteverkets uppgift är o få in så mycket skatt av dig som möjligt.
Svar på tråden En till infallsvinkel ang statlig skatt