• Anonym (...)
    Äldre 3 Sep 19:53
    1619 visningar
    15 svar
    15
    1619

    Förlossningsrädsla!

    Får man dödsångest vid en förlossning? Vad kan man göra för att förhindra att bajsa på sig under förlossningen och förhindra förlossningsskador???

  • Svar på tråden Förlossningsrädsla!
  • Anonym (L)
    Äldre 3 Sep 20:13
    #1

    Jag fick inte dödsångest. Har man förlossningsrädsla finns det aurorabarnmorskor man kan få prata med. Gällande att bajsa på sig finns det inget speciellt man kan göra för att förhindra det. Du krystar ju när bebis ska ut, och bebis huvud trycker ju mot ändtarmen vilket gör att finns det bajs där så kommer det ut. Gällande förlossningsskada finns det ingenting du kan göra, utan vad barnmorskan kan göra är att hålla aktivt perinealskydd, såsom en varm handduk mot mellangården till exempel. Men bristningar kan givetvis uppstå ändå.

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 20:22
    #2
    Anonym (L) skrev 2018-09-03 20:13:58 följande:

    Jag fick inte dödsångest. Har man förlossningsrädsla finns det aurorabarnmorskor man kan få prata med. Gällande att bajsa på sig finns det inget speciellt man kan göra för att förhindra det. Du krystar ju när bebis ska ut, och bebis huvud trycker ju mot ändtarmen vilket gör att finns det bajs där så kommer det ut. Gällande förlossningsskada finns det ingenting du kan göra, utan vad barnmorskan kan göra är att hålla aktivt perinealskydd, såsom en varm handduk mot mellangården till exempel. Men bristningar kan givetvis uppstå ändå.


    Trodde du inte att du skulle dö? Vilken bedövning fick Du? Vad är lavemang för något som vissa får innan förlossning?
  • Anonym (L)
    Äldre 3 Sep 20:26
    #3

    Nej, det gör sjukt ont. Men jag tänkte aldrig att jag skulle dö. Var öppen 6cm när jag kom in. Fick EDA till jag var öppen 10cm. Den kopplades ur strax innan krystvärkarna, då hade fick jag lustgas. Jag jobbar som sekreterare på kvinnoklinik/förlossning och jag har aldrig någonsin skrivit en enda journal där någon fått lavemang innan förlossning.

  • Anonym (Lavem­ang)
    Äldre 3 Sep 21:06
    #4

    Fick lavemang, då kom allt som fanns i tarmen ut. Ingen dödsångest men chock av hur smärtsam utdrivningen var.

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 21:12
    #5
    Anonym (Lavemang) skrev 2018-09-03 21:06:48 följande:

    Fick lavemang, då kom allt som fanns i tarmen ut. Ingen dödsångest men chock av hur smärtsam utdrivningen var.


    Hur gör dom då?
  • Anonym (Ingen­fara)
    Äldre 3 Sep 21:26
    #6

    Äsh, jag fick lavemang och tyckte att det var rätt kul. En spännande upplevelse liksom. Det finns smärtlindring. Det kan gå fort eller ta tid. Det gör ont men wtf, det går kommer att gå bra. Du dör inte. Ett tips är att ringa in i god tid till förlossningen och ha kontakt så att de vet att du finns (när du börjat få värkar alltså, ganska tätt). Du kan berätta att du är rädd eller nervös, kanske får du komma in tidigare då. Vara mer under uppsikt. Det går skräckhistorier om förlossningsvården, men för de allra flesta (99%?) går det bra. Du kommer troligen inte föda under högsäsong heller? Hur svårt det än är, försök ändra inställning. Det är roligt att föda barn!

  • Anonym (Dödså­ngest)
    Äldre 3 Sep 21:38
    #7

    Det beror väldigt mycket på en själv och hur förlossningen är.

    Själv hade jag grav dödsångest under utdrivningsskedet. Det gjorde så ont så jag trodde jag skulle dö av smärta eller att någon komplikation skulle uppstå. Bebisen var mycket stor (vilket de missat) och det tog en väldans lång tid innan hen kom ut.

    Jag var förberedd. Hade gått profylaxkurs, läst böcker och gjort övningar men det hjälpte inte. Sedan förbättrades inte min rädsla av att min mamma höll på och dö när jag föddes.

  • Anonym (Lavem­ang)
    Äldre 3 Sep 23:23
    #8
    Anonym (...) skrev 2018-09-03 21:12:02 följande:

    Hur gör dom då?


    De sprutade upp lavemang som vätska i rumpan. Sen skulle jag knipa ihop så länge som möjligt. Som tur var skulle mannen parkera om bilen då så hann gå på toaletten i fred. Man kan inte riktigt hålla emot när det sätter igång.
  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 4 Sep 08:58
    #9
    Anonym (Lavemang) skrev 2018-09-03 23:23:46 följande:

    De sprutade upp lavemang som vätska i rumpan. Sen skulle jag knipa ihop så länge som möjligt. Som tur var skulle mannen parkera om bilen då så hann gå på toaletten i fred. Man kan inte riktigt hålla emot när det sätter igång.


    Gör dom så för att man inte ska bajsa på sig under förlossningen?
  • Anonym (.)
    Äldre 4 Sep 09:00
    #10
    Anonym (...) skrev 2018-09-04 08:58:15 följande:
    Gör dom så för att man inte ska bajsa på sig under förlossningen?
    Det kan förhindra att man inte bajsar på sig eftersom då är allting redan ute liksom. Lavemang rensar tarmen.
  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 4 Sep 09:07
    #11
    Anonym (.) skrev 2018-09-04 09:00:43 följande:

    Det kan förhindra att man inte bajsar på sig eftersom då är allting redan ute liksom. Lavemang rensar tarmen.


    Men det är väl läskigt också?
  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 4 Sep 09:08
    #12
    Anonym (Dödsångest) skrev 2018-09-03 21:38:36 följande:

    Det beror väldigt mycket på en själv och hur förlossningen är.

    Själv hade jag grav dödsångest under utdrivningsskedet. Det gjorde så ont så jag trodde jag skulle dö av smärta eller att någon komplikation skulle uppstå. Bebisen var mycket stor (vilket de missat) och det tog en väldans lång tid innan hen kom ut.

    Jag var förberedd. Hade gått profylaxkurs, läst böcker och gjort övningar men det hjälpte inte. Sedan förbättrades inte min rädsla av att min mamma höll på och dö när jag föddes.


    Fick du göra kejsarsnitt?
  • nernu
    Äldre 4 Sep 09:33
    #13
    Anonym (...) skrev 2018-09-04 09:07:30 följande:

    Men det är väl läskigt också?


    Jag har all respekt för förlossningsrädsla.

    Men om du är rädd för att bajsa efter lavemang förstår jag inte hur du klarar av din vardag.
  • Anonym (Dödså­ngest)
    Äldre 4 Sep 18:01
    #14
    Anonym (...) skrev 2018-09-04 09:08:46 följande:

    Fick du göra kejsarsnitt?


    Nej. Det var vaginalt hela vägen. Jag krystade i 4 timmar och fick andra gradens bristningar.

    Min bebis hade fin och jämn hjärtrytm hela tiden så därför var det inte aktuellt med snitt.
  • Anonym (Livrä­dd för spruto­r- botad)
    Äldre 10 Sep 10:22
    #15

    Jag var också livrädd innan min första förlossning 2013. Jag var i London och blev rekomenderad att pröva Hypnobirthing. Jag ville ju försöka naturligt men var tveksam att snitta för att komma undan smärtan. 

    Men när jag gick en kurs om Hypnobirthing lärde vi oss att vi har en naturlig bedövning i oss som kroppen producerar flitigt om man kan uppnå ett totalt avslappnad tillstånd. Och hur i h***te gör man det vid barnafödsel... jag vet.. inte lätt. Men man KAN träna sig själv att gå ner i en djup 'trans' med meditation. Lärde mig 'hur' i en helg kurs, sen tränade jag mig själv hemma. Jag har mediterat genom tre födslar nu- har inte spruckit, eller använt nån annan smärtlindring än varmt vatten bad. Helt fantastiskt, och kan fortfarande inte fatta att JAG gjort det som knappt klarar av att ta sprutor! Konceptet heter Hypnobirthing och det är populärt bland kändisar i USA, Storbritanien. Kate Middleton och kungafamiljerna gör det. Kika på hypnobaby.se för workshops i Stockholm eller Malmö. 

Svar på tråden Förlossningsrädsla!