• mumlan77

    Någon duktig på LAS-regler?

    Jag anställdes som vikarie på en arbetsplats i april 2016. Jobbat natt, heltid där sedan dess hela tiden. Alltså gått på en nattrad för en arbetstagare som först var sjukskriven, sedan jänstledig och till slut sa upp sig. Tjänsten tillsattes aldrig, fastän det krävs 3 st personal på natten och jag har gått som en av dem (vikarierat) sedan 2016.

    När jag pratat med min chef om LAS och frågat om hur mina utsikter ser ut för tillsvidare anställning, har han svarat "Det där ordnar sig när det blir aktuellt. Du kommer automatiskt att gå över till tillsvidare anställning och du har ju din plats här hos oss".

    Nu har det gått 2 år och 4 månader. Jag är fortfarande inte "LAS:ad". När jag skulle stämpla in mig i helgen för min första av 3 nätter, hade jag "ingen anställning" ???? Den hade gått ut 31a Augusti...

    Plikttrogen som jag är, satte jag inte kollegorna på pottan, utan stannade hela helgen och jobbade. Chefen dök inte upp i morse, så jag har inte kunnat prata med honom. Han är ganska... skygg av sig och svarar sällan på obekväma mejl heller ???? Eftersom jag bor 7 mil bort, så hade jag ingen lust att vänta ev halva dagen på hans sena ankomst.

    Löneservice vill inte svara på LAS-frågor. Facket ber mig prata med chefen.

    Vad gör jag?

    Någon som varit i liknande sits?

    ???? Trött nattis

  • Svar på tråden Någon duktig på LAS-regler?
  • Ellie

    Jag hörde med HR. Har ni en HR-avdelning? Jag bad dem räkna ut hur många LAS-dagar jag hade, och de kom fram till att jag skulle bli erbjuden tillsvidareanställning. Det var inget som de upptäckte automatiskt (men hade väl kanske upptäckts förr eller senare även om jag inte frågat).

  • felix le chat

    Är du inte uppsagd så är du anställd.
    Bara att fortsätta jobba på som vanligt, du kommer garanterat bli tillsvidare.
    För sent för arbetsgivaren att backa nu så ta det lungt.

  • Themis

    Jag anser ju att du har blivit LASad nu men du borde verkligen reda ut detta med chefen, det måste du göra så att du har ett kontrakt på tillsvidareanställning!

    Här är ett förtydligande svar från Kommunal:


    Många som arbetar, men som inte har en "fast anställning", undrar om arbete med timlön och längre vikariat räknas ihop.


    Det handlar om att kunna bli konverterad till en tillsvidareanställning (fast tjänst).


    Varje arbetspass som du arbetar och har timlön för räknas som ett arbetstillfälle oavsett hur många timmar du jobbar de passen. Är du månadsavlönad räknas varje sådan månad som 30 dagar. Du ska ha arbetat totalt 721 tillfällen. Om du har avtalade dagar sammanhängande så räknas 30 dagar per månad. Om du har avtal för enstaka dagar räknas dag för dag.


    Ditt kollektivavtal reglerar om du får räkna ihop dina tillfällen från den allmänna visstiden (passen med timlön) med vikariatet. Om det är så ska du ha arbetat sammanlagt 1081 tillfällen/dagar för att anställningen ska övergå till en tillsvidareanställning.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Saral92

    Efter 3 år som vikarie blir du lasad. Är andra regler när man har vikariat tillskillnad från timanställd eller tidsbestämt anställning.

Svar på tråden Någon duktig på LAS-regler?