• Äldre 3 Sep 22:35
    3438 visningar
    10 svar
    10
    3438

    Åkpåse

    Hej alla glada :)

    Jag behöver er hjälp och råd!

    Sitter och försöker hitta en bra åkpåse till vår bebis som kommer precis när som helst.. bf om någon dag (lite nervös, iih!). Vi har en Emmaljunga Super Viking som vagn och jag skulle vilja ha lite råd om vad ni tycker man borde satsa på för åkpåse.

    Kan också tillägga att vi bor väldigt högt upp i vårt avlånga land, så vintrarna här har en tendens att bli riktigt kalla .. Det är omkring Kiruna trakten för att inte behöva gå in på geografin allt för mycket ????.

    Så vad har ni? Och vad skulle ni tipsa om?

    Jag hittar många som verkar så långa och vad jag kunnat läsa mig till (har inge vagnen nära just nu) så är liggdelen enbart 75cm.. då är kanske en åkpåse som är 100cm lite dumt? Eller vad säger ni? Snälla hjälp gärna en förvirrad och lost mamma to be ??????

  • Svar på tråden Åkpåse
  • Äldre 3 Sep 23:05
    #1

    Kolla in Voksi åkpåse urban. Den är visserligen ganska dyr men verkar uppfylla alla dina önskningar. Den har en underdel av ull och lock av dun. Man får till två olika lock, ett långt och ett kort. Med det korta så passade den klockrent i liggdelen på vår nxt90. Jag är toppennöjd med vår. :)

  • Äldre 4 Sep 07:15
    #2

    Men om det finns två längder på den så kanske man kan ha den längre också och behöver inte köpa ny när bebis blir större för att man har en ex mini :) ?

    Ska genast kolla vad Voksi har för något :) tack så mycket!!

  • Äldre 4 Sep 09:50
    #3

    Förra vintern använde jag ett fårskinn i båtten på vagnen och sen en Voksi urban. Var det riktigt kallt fick lillen ha en extra fleeceoverall.

    Åkpåsen var också praktisk i babyskyddet och i sparklådan.

    Fungerade inte med en större åkpåse i min brio happy, så får köpa en ny denna säsong.

  • Äldre 4 Sep 14:45
    #4
    Liteovanligt skrev 2018-09-04 07:15:45 följande:

    Men om det finns två längder på den så kanske man kan ha den längre också och behöver inte köpa ny när bebis blir större för att man har en ex mini :) ?

    Ska genast kolla vad Voksi har för något :) tack så mycket!!


    Precis, det är så jag har tänkt. Att vi nu ska kunna byta till det längre locket så kan man änvända den fler vintrar. Faktiskt så jag motiverade att den var värd det lite högre priset, att det blir en riktigt bra som vi kan använda längre istället för att behöva köpa två stycken.
  • Äldre 4 Sep 15:09
    #5
    Sommarlängtande skrev 2018-09-04 14:45:31 följande:

    Precis, det är så jag har tänkt. Att vi nu ska kunna byta till det längre locket så kan man änvända den fler vintrar. Faktiskt så jag motiverade att den var värd det lite högre priset, att det blir en riktigt bra som vi kan använda längre istället för att behöva köpa två stycken.


    Faktiskt så jag argumenterade exakt så för min sambo nyss, att köper vi en sån, så kommer vi ju inte behöva köpa en till senare = kommer spara pengar på det! Han höll med ????

    Så nu är det bestäm att det blir en Voksi Urban faktiskt ???????????? tror det blir alldeles perfekt inför vintern, läste att just deras Urban ska va riktigt bra för kyla! ????

    En till fråga med åkpåsar - hur gör ni på sommaren? Oavsett om det är sittdel eller liggdel?
  • Äldre 4 Sep 15:12
    #6
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-09-04 09:50:59 följande:

    Förra vintern använde jag ett fårskinn i båtten på vagnen och sen en Voksi urban. Var det riktigt kallt fick lillen ha en extra fleeceoverall.

    Åkpåsen var också praktisk i babyskyddet och i sparklådan.

    Fungerade inte med en större åkpåse i min brio happy, så får köpa en ny denna säsong.


    Fårskinnet i botten, plus Urban åkpåse, kändes det som att det bwhövs något på botten med den åkpåsen? Eller skulle det räcka utan också? ?? Tänkte ifall du valt att ha så för att su upplevde den extra kalll i botten? Om su förstår hur jag menar?
  • Äldre 4 Sep 15:49
    #7
    Liteovanligt skrev 2018-09-04 15:12:22 följande:

    Fårskinnet i botten, plus Urban åkpåse, kändes det som att det bwhövs något på botten med den åkpåsen? Eller skulle det räcka utan också? ?? Tänkte ifall du valt att ha så för att su upplevde den extra kalll i botten? Om su förstår hur jag menar?


    Såg att de hade lite rabatt på den på jollyroom just nu, då kan ni spara in några hundringar :)

    Vi hade inget under åkpåsen förutom liggdelens madrass. Oftast behövde vi endast body, byxor och mössa på lilltjejen när hon låg i åkpåsen vilket var skönt när man kom in och hon hade somnat i vagnen, då var det bara att öppna upp åkpåsen så behövde man inte klä av och råka väcka henne. När det blev riktigt kallt kompletterade vi med en fleeceoverall eller filtar. Nu sommartid så är det endast ligg/ sittdel, kläder och ev tunn filt.
  • Äldre 4 Sep 16:15
    #8

    Till min Emmaljunga NXT60 finns en vinteråkpåse som man kan fästa på sittdelen med dragkedjan så att den inte åker ner. Verkar smidigt. Nu kommer det väl dröja något innan du använder sittdelen men den borde ju gå att använda i liggdelen också.

    Fast det kanske inte finns någon sån åkpåse till viking.

  • Äldre 4 Sep 17:18
    #9
    Liteovanligt skrev 2018-09-04 15:12:22 följande:

    Fårskinnet i botten, plus Urban åkpåse, kändes det som att det bwhövs något på botten med den åkpåsen? Eller skulle det räcka utan också? ?? Tänkte ifall du valt att ha så för att su upplevde den extra kalll i botten? Om su förstår hur jag menar?


    Jag måste ha kollat fel.. min modell heter Voksi move. Men både Movie och urban har 100 procent ull i botten. Move är mindre och fick plats i min liggvagn/babyskydd, det fick inte Urban. Tyckte att det var supersmidigt i babyskyddet med åkpåse.

    Jag tyckte att botten var i tunnaste laget i påsen, så fårskinnet värmde underifån.

    På sommarn har vi inte nån åkpåse, vi har idag skaloverall och kläder under utifrån väderlek. (Lillen är nu 13 månader).
  • Äldre 4 Sep 18:05
    #10

    Såg också rabatten på jollyroom, helt perfekt ju!

    Jag tänker att urban bör passa i vår vagn ändå, kanske sticker den ut lite men det går nog att ordna ändå :) den känns som den mest ultimata för den hårda kyla som brukar vara här uppe under vintern ändå. Men det va smart det med fårskinn under ifall man skulle uppleva att den är lite för tunn under till och vill ha lite extra !

Svar på tråden Åkpåse