• Anonym (Smärt­a)
    Äldre 3 Sep 22:57
    12348 visningar
    28 svar
    28
    12348

    Stukad fot? Bruten? Era erfarenheter!

    Ramlade idag ned för några trappsteg, hamnade ståendes på foten som vek sig, stukades, innan jag ramlade vidare ned på golvet.

    Har ont i foten men den är inte svullen. Kan stödja något på den. Däremot känns det som den somnat och det värker i hela benet. Ända upp till höften.

    Brukar det göra ont i hela benet vid en stukning eller kan något vara brutet?

  • Svar på tråden Stukad fot? Bruten? Era erfarenheter!
  • Äldre 4 Sep 03:16
    #1

    Jag har stukat fötterna oerhört många gånger i mitt liv och brutit ben i en fot vid två tillfällen. Även brutit mig på andra ställen på kroppen, nyckelbenet och slagit av en bit på benet i en armbåge. För mig har det varit helt olika smärtor. Stukningarna har känts mer lokalt och svullnat snabbare, medan skelettskadorna strålat ut, pirrat och orsakat smärtor i större områden. Det behöver ju dock inte vara så att du brutit något. Det kan ju till exempel vara nerver som skadats alternativt kommit i kläm.

  • Anonym (svårt­)
    Äldre 4 Sep 06:31
    #2

    Jag har stukat foten rejält en gång och den blev väldigt svullen och blå. Jag kunde stödja på den men hade ingen stabilitet. Smärtan var dock lokal och gick inte upp i benet, det låter inte riktigt som det brukar kännas vid stukningar. 

    Hade jag varit du hade jag kollat upp det för säkerhets skull. Frakturer kan vara svårare att fixa till om man gått runt med dom länge innan man sökt vård. 

  • Äldre 4 Sep 08:40
    #3

    Jag bröt foten när jag trampade fel när jag skulle gå ner från en trottoar, så även om ditt fall inte var högt så kan ett ben i foten ha gått av.

    För min del svullnade det rejält där benet var av, men det gjorde bara ont just där.

  • Anonym (G)
    Äldre 4 Sep 11:30
    #4
    Lillis123 skrev 2018-09-04 08:40:00 följande:
    Jag bröt foten när jag trampade fel när jag skulle gå ner från en trottoar, så även om ditt fall inte var högt så kan ett ben i foten ha gått av.
    För min del svullnade det rejält där benet var av, men det gjorde bara ont just där.
    Hade en liknande upplevelse.
  • Anonym (Smärt­a) Trådstartaren
    Äldre 4 Sep 14:51
    #5

    Tack för alla svar. Här idag ont i foten men det är inte svullet någonstans så mest troligt inte brutet iaf :)

  • Anonym (Smärt­a) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 00:30
    #6

    Hej igen.

    Har röntga foten och inget var brutet. Imorgon är det två veckor sedan jag ramlade men har så ont i foten varje dag. Kan inte ens gå ned för en trappa. Det bultar och värker och jag kan inte gå särskilt bra på den alls.

    Någon med erfarenhet?

  • Äldre 16 Sep 04:42
    #7

    Jag har definitivt erfarenhet av detta. Det kan ta oerhört lång tid att löka ut. Fortfarande efter två år kan jag ha problem med min fot. Rekommenderar dig att ta kontakt med en sjukgymnast så att du kan få rehab-övningar när foten är redo för det, så att du verkligen stärker upp den!

  • sextio­talist
    Äldre 16 Sep 06:39
    #8
    Anonym (Smärta) skrev 2018-09-16 00:30:40 följande:

    Hej igen.

    Har röntga foten och inget var brutet. Imorgon är det två veckor sedan jag ramlade men har så ont i foten varje dag. Kan inte ens gå ned för en trappa. Det bultar och värker och jag kan inte gå särskilt bra på den alls.

    Någon med erfarenhet?


    Har också en stukad fot, jag försöker röra foten så mycket som möjligt, tåhävningar utan belastning
  • Äldre 16 Sep 22:55
    #9

    Rör på foten så mycket som möjligt. Linda om det känns bättre.
    Har man stukat foten så försämras fotens lägessensorer, och man stukar foten mycket lättare igen.
    Så fort det går: Stå på ett ben på den dåliga foten och borsta tänderna. När du kan det blundar du också. Går det bra så kan du lugnt sluta med balansträningen. (Om du inte håller på med någon balanssport.) Ge det en eller ett par månader.

  • Anonym (Smärt­a) Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 18:08
    #10
Svar på tråden Stukad fot? Bruten? Era erfarenheter!