• Anonym (Hells Angel since 2006)

    Ni som bor i nya lägenheter - hur fungerar ljudisoleringen jämfört med äldre lägenheter?

    Du som rätt nyligen har flyttat in i nybyggnation i form av lägenhet, hur skulle du säga att ljudisoleringen är jämfört med tidigare? Är det likadant eller finns det ett bättre skydd mot ljud från närliggande lägenheter?

     

  • Svar på tråden Ni som bor i nya lägenheter - hur fungerar ljudisoleringen jämfört med äldre lägenheter?
  • Anonym (duff)

    Finns egentligen inget svar. Beror på budgeten och ritningen för bygget. Finns bra gamla och nya värdelösa.

  • Anonym (MH)

    Bor i lägenhet från 2014 och helt klart bättre än tidigare hus som varit byggda på 40-talet! Hör inga ?vardagsljud?.

  • Anonym (H)

    Bor i lägenhet byggd 2011.

    Hör grannarna knulla som kaniner. Annars tyst.

  • Anonym (K)

    Det varierar. Bor just nu i en lägenhet från 2007 som har fantastisk isolering. Bodde tidigare i en lägenhet byggd 2012 som var lyhörd som satan för varje litet ljud utanför och inifrån huset. Så det finns ingen garanti åt något håll.

  • Anonym (Tess)

    Lägenhet byggd 2006. Hör aldrig någonsin något från grannlägenheterna.

    Inom vår lägenhet däremot, är det väldigt lyhört däremot...

  • overtherainbow

    Lägenhet byggd 2018, hör inget. Inga ljud från trapphuset (säkerhetsdörrar), från de övriga lägenheterna eller något utifrån gatan.

  • SI12344

    Jag bodde 5 år i lägenhet byggd 2012. Vi bodde bredvid en klubb och jag hörde väldigt lite (bra fönster), grannen hade barn (hörde dem bara lite i trappen, trodde det typ var vår katt som jamade). Det enda jag hörde var grannen ovanför skrika högljutt när de hade sex, men ändå väldigt dämpat. Inga stegljud, inga vardagsljud annars. Kanske nångång när det flyttades bord å stolar eller så när grannarna ovanför var nyinflyttade, men supersvagt.

    Nu bor vi i 30-talslägenhet och håller på att bli tokig på grannen och deras tre ungar. Nästa lägenhet ska vara högst upp och helst nybyggd. Jag skulle aldrig bo i lägenhet i stan med gamla fönster, moderna flerglas is the way to go.

  • Farsta2014

    Jag har bott i bostadsrätter från 2007 (peab) och 2009 (jm). Jag tycker ljudisoleringen mellan lägenheterna varit jättebra i båda lägenheterna jämfört med äldre hyresrätter som jag bott i. Inuti lägenheterna är dock isoleringen kass (mellan olika rum). Vi har därför isolerat alla innerväggar i lägenheten vi bor i nu. Tycker också att isoleringen från trappuppgången varit kass i båda lägenheterna. Ljud släpps lätt in genom ytterdörren trots att den är stängd. Man hör samtal som hålls i trappuppgången, på den nivån.

  • Farsta2014

    Det var/är sk säkerhetsdörrar i både peab och jm huset, ändå hördes allt från trappuppgången men det är ju relativt lite rörelse i trapphuset så det stör inte mig på det stora hela. Det viktigaste är isoleringen mellan lägenheterna och den är jag nöjd med.

    Obs! I JM-huset var isoleringen från soprummet 0, där hördes alla smällar från glas, konservburkar samt lock på behållarna mm.

  • Anonym (Hp)

    Bor i ett lägenhetshus byggt 2016 och jag hör sällan något från grannarna. Det jag kan höra ibland är plinget från hissen då den är bredvid vår lägenhetsdörr och ibland hör jag DOVA fotsteg som om något barn springer över golvet i lägenheten bredvid, men annars är det väldigt tyst! Har bott i lägenhetshus från 1970 och då hörde man grannen ovanför pissa i toaletten när man satt i vardagsrummet.. Mysigt.

Svar på tråden Ni som bor i nya lägenheter - hur fungerar ljudisoleringen jämfört med äldre lägenheter?