• Bueno

    Pms/pmds efter graviditet?

    Tacksam för råd och svar från folk som har svar och kunskap om området och inget dömande/pekpinnar/nedlåtande ton eller troll. Är bräcklig för minsta lilla.

    Tror jag har utvecklat pms/pmds efter att jag fått barn. Har aldrig haft besvär tidigare, har en dotter på 1 år nu. Är det möjligt att det är något man kan få senare i livet?

    Började bli extremt för ca 4-6 månader sen. Det kommer i samband med ägglossning/en vecka innan mens och varar i ca 3-4 dagar. När jag blir stressad, pressad och inte går som jag förväntat mig exploderar det inom mig. Riktar ilskan mot mig själv men det är yttre omständigheter som startar ilskan och irritationen samt frustationen att inte kunna hantera situationen. Är så lättretlig och arg ena sekunden och ledsen nedstämd och bryter ihop andra sekunden. När jag tappar tålamodet kan jag bli så arg att jag dunkar mitt huvud i skåpen/väggen eller biter mig själv i armen. Då brukar det kännas bättre för en liten stund. Jag kan slänga saker omkring mig, banka näven i saker. Känner inte igen mig själv. Inte varit såhär galen innan. OBS! Ingen i min närhet kommer till skada när jag blir arg, går oftast undan eller gömmer mig. Snälla inga påhopp jag behöver råd! När jag är i denna svackan känns allt hopplöst som om ja bara vill försvinna. Ej självmordsbenägen dock.

    Mådde så dåligt för en vecka sen så ja fick en akut tid till vc och fick ssri medicin, för pms, utskrivet. Ej vågat ta dom än, sjuka biverkningar så jag beställde vitaminer såsom D3, super magnesium, B vitamin komplex, och jättenattljusolja som jag hört kan lindra besvär. Vet ej om det hjälpt än, återstår att se till nästa ägglossning. Men är det någon som vet om man måste ts dessa tillskott hela tiden eller bara vid ägglossning och fram till mensen, då man vanligen har pms?

    Hälsningar orolig mamma


    Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
  • Svar på tråden Pms/pmds efter graviditet?
  • Anonym (Lina)

    Jag har visserligen haft vissa problem ända sen tonåren. Men det blev helt klart värre efter graviditet och med stigande ålder. Blev först hjälpt av yaz (p-piller) men tyvärr höll det bara några år. Testade sen premalex, tålde det absolut inte! Sjuka biverkningar. Fick ändå rådet att testa andra ssri, har nu landat bra med escitalopram. Inte alls samma biverkningar! Min läkare säger att trots att det är nästan samma kan man reagera olika.

    Jag har så kallad låg metabolism så jag klarar mig på låg dos. 10 mg. Så mitt råd är att testa fler sorter och lägre dos.

    Fler råd är att vara rädd om sömnen, äta på bra tider, undvika stress och om du orkar motionera. Hjälper jättemycket för mig.

  • Bueno
    Anonym (Lina) skrev 2018-09-04 20:45:29 följande:

    Jag har visserligen haft vissa problem ända sen tonåren. Men det blev helt klart värre efter graviditet och med stigande ålder. Blev först hjälpt av yaz (p-piller) men tyvärr höll det bara några år. Testade sen premalex, tålde det absolut inte! Sjuka biverkningar. Fick ändå rådet att testa andra ssri, har nu landat bra med escitalopram. Inte alls samma biverkningar! Min läkare säger att trots att det är nästan samma kan man reagera olika.

    Jag har så kallad låg metabolism så jag klarar mig på låg dos. 10 mg. Så mitt råd är att testa fler sorter och lägre dos.

    Fler råd är att vara rädd om sömnen, äta på bra tider, undvika stress och om du orkar motionera. Hjälper jättemycket för mig.


    Tack för svar och råd!

    Det är ju helt sjukt att det kan bli värre med ålder eller graviditet. Som att vi kvinnor inte får utstå massa jobbigt skit nog.

    Det är just premalex ja fått utskrivet. Riktigt rädd att jag också ska få sjuka biverkningar.

    Ska absolut tänka på sömn kost o motion! Tack!
  • Anonym (Lina)

    :) ja usch ibland känns det bra orättvist. Men pmsen varar iaf inte för livet, alltid nåt!

    Tycker inte du ska vara rädd att prova medicinen! Om den är rätt för dig förändrar den livet. Får du biverkningar testa bara lägre dos och/eller be att få byta. Biverkningarna försvann direkt så det var inget som höll i sig. De håller på att ta fram en ny medicin nu, prover på patienter pågår tydligen. Förhoppningsvis finns snart mer hjälp att få.

    Tyvärr är jag skeptisk mot vitaminer...men om det hjälper är jag glad för din skull!

    Ett sista tips är en mensapp, finns flera olika. Tror den jag hade hette womanlog. Då kan man kartlägga sina symptom och få bättre koll. Jag gjorde det lite drygt ett halvår och upptäckte en del mönster i livsstilen bl.a. Som jag kunde ändra på.

  • Chaga

    Vill definitivt råda dig till att läsa på om bioidentiskt progesteron. Har själv fått våldsam pms de senaste åren men är nu helt fri ifrån den. PMS beror på obalanser i hormonerna och varför då äta ssri som inte löser problemet, bara döljer symtomen och eventuellt få kusliga biverkningar. Antidepressiva är inte heller tanken att man skall långtidsbehandla med. 


    Med bioidentisk progesteron så fixar du till obalanserna och för kroppen blir det precis som kroppens egna hormoner. Är själv supernöjd och enkelt är det också och på kuppen så sover jag bättre och har blivit av med en hel del vätska som jag hade i kroppen på grund av östrogendominans. 

  • Bueno
    Anonym (Lina) skrev 2018-09-04 22:12:17 följande:

    :) ja usch ibland känns det bra orättvist. Men pmsen varar iaf inte för livet, alltid nåt!

    Tycker inte du ska vara rädd att prova medicinen! Om den är rätt för dig förändrar den livet. Får du biverkningar testa bara lägre dos och/eller be att få byta. Biverkningarna försvann direkt så det var inget som höll i sig. De håller på att ta fram en ny medicin nu, prover på patienter pågår tydligen. Förhoppningsvis finns snart mer hjälp att få.

    Tyvärr är jag skeptisk mot vitaminer...men om det hjälper är jag glad för din skull!

    Ett sista tips är en mensapp, finns flera olika. Tror den jag hade hette womanlog. Då kan man kartlägga sina symptom och få bättre koll. Jag gjorde det lite drygt ett halvår och upptäckte en del mönster i livsstilen bl.a. Som jag kunde ändra på.


    Nä kanske inte ska va rädd för det. Vill liksom göra allt för att må bra o slippa utsätta mina närstående för monstret jag blir. Jag vill dock först ge kosttillskott o vitaminerna en chans innan ja går på läkemedel.

    Jag har appen Flo, där har ha börjat skriva o logga alla symptom vid mina dippar.

    Tack för tips och råd!
  • Bueno
    Chaga skrev 2018-09-08 17:48:20 följande:

    Vill definitivt råda dig till att läsa på om bioidentiskt progesteron. Har själv fått våldsam pms de senaste åren men är nu helt fri ifrån den. PMS beror på obalanser i hormonerna och varför då äta ssri som inte löser problemet, bara döljer symtomen och eventuellt få kusliga biverkningar. Antidepressiva är inte heller tanken att man skall långtidsbehandla med. 

    Med bioidentisk progesteron så fixar du till obalanserna och för kroppen blir det precis som kroppens egna hormoner. Är själv supernöjd och enkelt är det också och på kuppen så sover jag bättre och har blivit av med en hel del vätska som jag hade i kroppen på grund av östrogendominans. 


    Tack för detta tips! Låter helt klart mest intressant hitills. Men hur får man tag i detta? I vilken form intar man det?
  • Anonym (d)

    Jag har alltid haft pms/pmds och för mig var det rena välsignelsen när jag började med escitalopram, till slut efter mer än 20 år av problem. Jag var också rädd för biverkningar innan jag började men har varit väldigt lindrigt drabbad. Jag mår lite illa, gäspar en del och svettas lite mer bara. I övrigt har jag bara positiva effekter. Jag mår utmärkt på bara 5 mg. Jag började med 10 och läkaren trodde det skulle behöva trappas upp till 20, men efter samråd insåg vi att 5 mg räcker gott för mig. Tar dem ca 10-14 dagar i månaden och har inga problem vare sig i början av eller efter kuren.
    Våga testa, TS, det kan verkligen vara värt det.

  • Bueno
    Anonym (d) skrev 2018-09-10 17:17:41 följande:

    Jag har alltid haft pms/pmds och för mig var det rena välsignelsen när jag började med escitalopram, till slut efter mer än 20 år av problem. Jag var också rädd för biverkningar innan jag började men har varit väldigt lindrigt drabbad. Jag mår lite illa, gäspar en del och svettas lite mer bara. I övrigt har jag bara positiva effekter. Jag mår utmärkt på bara 5 mg. Jag började med 10 och läkaren trodde det skulle behöva trappas upp till 20, men efter samråd insåg vi att 5 mg räcker gott för mig. Tar dem ca 10-14 dagar i månaden och har inga problem vare sig i början av eller efter kuren.

    Våga testa, TS, det kan verkligen vara värt det.


    Vad skönt att höra att dom funkat för dig!

    Ja det var en rädsla jag hade, hur bli det när man bara slutar tar dom utan att trappa ut? Får man inte hemsk avtändning då?
  • Anonym (d)
    Bueno skrev 2018-09-10 20:21:56 följande:

    Vad skönt att höra att dom funkat för dig!

    Ja det var en rädsla jag hade, hur bli det när man bara slutar tar dom utan att trappa ut? Får man inte hemsk avtändning då?


    Nej, jag har inte märkt något. Möjligtvis att jag kände mig lite yr de första omgångarna. Det verkar vara väldigt olika hur man reagerar på det dock. Jag ångrar att jag inte provade tidigare i livet, så många år i ångestdimman när boten var så enkel.

    Jag håller tummarna för att du hittar något som hjälper dig. Jag kombinerar med KBT nu. Det funkar väldigt bra.
  • Chaga
    Bueno skrev 2018-09-10 17:09:48 följande:
    Tack för detta tips! Låter helt klart mest intressant hitills. Men hur får man tag i detta? I vilken form intar man det?

    Enklaste sättet att ta bioidentiskt progesteron är genom huden. Då går det direkt ut i kroppen och man slipper äta en högre dos där en del kommer att brytas ner i levern och belasta den. Här är en bra länk mialundin.se/pms/ 

    Har själv prövat mig fram till rätt dos och det är helt magiskt när pms:en släpper. Prövade sen även att sänka dosen bara för att testa men fick verkligen tillbaka en helt vedervärdig pms med både rejäl nedstämdhet och hög ångest. 


    Finns många sådana här grupper på FB där man kan fråga om råd och massvis att läsa på nätet. Läser man dessutom på engelska så finns det ännu bättre och mer utförlig information. 

    För mig som inte gärna äter mediciner så är jag supernöjd över att ha hittat ett helt naturligt sätt att balansera mina hormoner. Tror inte det är bra att vi skall äta piller mot allt möjligt, tror inte vi är skapta för det och tror att vi riskerar att skapa ännu mer oreda. 

Svar på tråden Pms/pmds efter graviditet?