• Calles77

    Bli sambo med bonusbarn

    Hur fördelar ni kostnaderna?

    Läget är som så att jag har ett barn på 7 år och tjejen som flyttar in hos mig har inga barn.

    Jag har sommarstuga (som genererar inkomst genom uthyrning och som täcker kostnaderna. Pengarna återinvesteras 100 % i fastigheten. Jag har också bil. Tjejen säger upp sin hyresrätt och har i princip inga tillgångar.

    Jag tänker mig att fördela inkomsterna och sätta in 50% vardera på ett gemensamt konto och därefter betala gemensamma kostnader hyra och mat därifrån. Genom min högre inkomst har jag därmed redan kompenserat de ökade kostnaderna för barnet genom den procentuella fördelningen. Dessutom får blivande sambon tillgång till bil och sommarstuga utan kostnader.

    Rimligt? 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-05 09:23
    Kostnader för barnet står givetvis jag för.
  • Svar på tråden Bli sambo med bonusbarn
  • MissMagnolia

    Ska ni sätta in 50% av de gemensamma utgifterna eller 50% av respektive inkomst?

    Har du pratat med henne vad hon tycker? Det finns inga rätt eller fel riktigt men huvudsaken är väl att ni är överens :)

    Här är två exempel:

    Jag är sambo med en kille som har en dotter. Vi delar på alla utgifter 50/50 även utgifter för barnet. Så kläder, aktiviteter, bio, fritids med mera går från vårt gemensamma konto. Vi tänker att vi är en familj och vill leva som en, sen huruvida det blir rättvist eller inte spelar ingen roll. Om sambon skulle betala mer för boende och mat och sen betsla kläder, aktiviteter, resor mm själv skulle vi inte ha råd att göra lika många roliga saker :) så tänker vi..

    Jag är den som tjänar mest.

    En tjejkompis till mig tänker annorlunda, de betslar gemensamma utgifter 50/50. Pappan betalar själv för kläder, frita mm för barnen, sätter in mer på matkontot. Hon tycker att barnen redan har två föräldrar som ska försörja de :)

    De tjänar rätt lika.

  • Calles77

    Hej!

    50 procent av reps nettoinkomst tänker jag mig.

    Svårt, man vill ju att det ska kännas bra för båda parter.

  • EFlickan

    jag fatta inte procentskillnaden på 50/50 utifrån att du hade barn? Hur hade du kompenserat för det?

  • Kasperina

    Jag tycker det är rimligt med 50% av inkomsten och att barnets utgifter kompenseras med tillgång till bil och sommarstuga. Det som är viktigt då är att du inte senare kommer med extra utgifter, tex slitage på bilen eller att hon inte har samma rätt som du att låna ut sommarstugan.

    Det viktigaste är dock inte vad jag tycker utan vad hon tycker.

Svar på tråden Bli sambo med bonusbarn