• londonkarin

    Tjänstledig el. föräldraledig mm

    Hej! Är föräldrarledig för närvarande och planerar börja jobba i april nästa år. Har fått en ny chef som jag kontaktade och hon bad mig ansöka om ny föräldraledighet fr o m okt.

    Barnet föddes i dec 2017. Frågade varför jag bör göra ny ansökan men ej fått svar, är det någon här som vet anledningen? Barnet är ju bara 8 mån och ingen börjar väl jobba innan 1 år. De behöver även veta hur många dagar jag redan tagit ut. Hon kallade min frånvaro tjänstledighet, är det samma som föräldraledighet?

    Någon som vet om man får vara föräldraredig från jobbet utan ersättning från FK om dagarna tagit slut? Mannen kan inte vara hemma några lov alls så det faller på mig.

    Jättetacksam om någon kan hjälpa mig!

  • Svar på tråden Tjänstledig el. föräldraledig mm
  • Anonym (Liv)

    Det finns många som går tillbaka till jobbet innan barnet är 1 år, även om din man inte vill vara föräldraledig så finns det många män som vill det.

    Hur länge har du ansökt om föräldraledigt då? Har du bara ansökt för september ut? För det finns ingen anledning att söka igen om du redan har begärt ledigt till april.
    Föräldraledighet är en form av tjänstledighet, som har stöd i föräldraledighetslagen.
    Från och med att barnet är 18 månader kan arbetsgivaren kräva att du tar ut hel FP om du är helt tjänstledig.

  • Seven Costanza

    Du har rätt att vara helt föräldraledig (tjänstledig för föräldraledighet) utan att ta ut föräldrapenning fram tills barnet blir 18 månader. Arbetsgivaren har alltså inte rätt att veta redan nu hur många föräldradagar du tagit ut utan det är först när barnet är över 18 månader och man vill ta ut föräldraledighet, så det vet jag inte varför din chef undrar. Dock måste man ha sysselsättning med jobb, fp eller studier efter att barnet fyllt ett för att skydda sin sgi enligt försäkringskassan, men det har inte din chef med att göra.

  • Seven Costanza

    Efter att barnet fyllt 18 månader kan jobbet alltså kräva att få se en aktuell skärmbild från "Mina sidor" på försäkringskassans hemsida hur många föräldradagar du har kvar att ta ut. Annars har du inte rätt att vara föräldraledig enstaka dagar/veckor utan då är det tjänstledighet/ semester utan lön du söker och då är det upp till chefen att bevilja.

    Att gå ner i arbetstid med upp till 25% av ens ordinarie arbetstid (dvs vara föräldraledig utan föräldrapenning) har man dock rätt till men det hjälper inte vad gäller lov och röda dagar.

  • LFF

    Jag skulle kontakta HR och fråga varför chefen behöver dessa uppgifter.

  • Anonym (Chef)

    Om dagarna är slut får du ju ta semester, efter 18 månader alltså. Så spara så många dagar som möjligt, särskilt före ettårsdagen. Efter det behöver man ta 5 dgr för att skydda sgi.

  • legomum

    Antar antr du gick två månader innan barnet föddes med tanke på tiden.

    Tror det kan ha att göra med att du måste bara fylla i ett papper för dokumentarionens skull. För att hon i sin tur ska kunna sätta vikarie på din plats. Det är ingen ansökan utan endast en formalitet.

  • londonkarin

    Tack för alla kloka svar!

    Började föräldraledighet i dec. 2017. så förstår inte var chefen fått okt. från? Inväntar fortf svar.

  • Anonym (Ny ansökan)

    Hur länge sökte du senast? Om sista december i år är slutdatum på ansökan - kan ju t.ex. vara registrerad så i lönesystemet om du inte skrev något slutdatum - så behöver du söka ny ledighet senast två månader innan, dvs senast under oktober månad. I vissa kollektivavtal är det dock tre månader innan, vilket då skulle innebära att du måste lämna in ansökan innan 1 oktober. Är det något sådant?

  • Anonym (g)

    Och igen har vi en man som inte "kan" vara ledig...

Svar på tråden Tjänstledig el. föräldraledig mm