• JohannaSaGo

    Skydda "inkomst" om jag studerar

    Jag jobbar och har jobbat mellan 80-100% nu i 3 år. Funderar att söka in till utbildning nästa år men kommer isåfall jobba extta o ta lån. Om man får barn under utbildningen .. räknar dom inkomst på studielånen samt det jag jobbat extra.. eller ser dim tillbaks på jobb tidigare? (Obs om det gått mer än ett år plugg)

  • Svar på tråden Skydda "inkomst" om jag studerar
  • Anonym (Nora)

    Om du skyddar din tidigare inkomst så kommer FP att beräknas på den.

    Har du arbetat mer än 6 månader måste du inom 3 månader från att du helt avbröt arbetet börja studera. Skydd har du genom att studera med studiemedel från CSN eller studera på minst halvtid i minst ett halvår med studier som hade kunnat ge rätt till studiemedel med CSN.

  • JohannaSaGo
    Anonym (Nora) skrev 2018-09-05 12:43:30 följande:

    Om du skyddar din tidigare inkomst så kommer FP att beräknas på den.

    Har du arbetat mer än 6 månader måste du inom 3 månader från att du helt avbröt arbetet börja studera. Skydd har du genom att studera med studiemedel från CSN eller studera på minst halvtid i minst ett halvår med studier som hade kunnat ge rätt till studiemedel med CSN.


    Okej, jag tycker det är så svårt att förstå riktigt.. Men låt säga att jag jobbar 80% nu. Sen studerar heltid, samt jobbar lite extra under tiden. (tanken är att plugga distans, så det kan lika gärna bli 80%arbete ibland)


     


    Om jag efter att ha studerat ca 2 år får barn, är det rätt uppfattat att dom kan gå tillbaks för att beräkna min SGi innan mina studier började, alltså från mitt jobb 2 år tidigare. Även  om jag jobbat extra? 

  • Anonym (Nora)
    JohannaSaGo skrev 2018-09-05 13:10:40 följande:

    Okej, jag tycker det är så svårt att förstå riktigt.. Men låt säga att jag jobbar 80% nu. Sen studerar heltid, samt jobbar lite extra under tiden. (tanken är att plugga distans, så det kan lika gärna bli 80%arbete ibland)


     


    Om jag efter att ha studerat ca 2 år får barn, är det rätt uppfattat att dom kan gå tillbaks för att beräkna min SGi innan mina studier började, alltså från mitt jobb 2 år tidigare. Även  om jag jobbat extra? 


    Japp, bara du ser till att skydda inkomsten.
Svar på tråden Skydda "inkomst" om jag studerar