• AlexSwe

    Sjukskriven vs jobb?

    Vad hade ni valt?

    Vara  falsk sjukskriven och få 11 000 rent från försäkringskassan och inte ha någon sysselsättning eller Jobba på ett jobb ni hatar och kanske få minst 16 000kronor?

    Vad för fördelen med att ha ett jobb att gå till än att vara arbetslös
    vad kan arbetslöshet orsaka psykiskt? Speciellt om man inte har vänner osv.

    Menar sålänge försäkringskassan ger en pengar är det inte bara bra och få pengar av dem och att man inte jobbar? HUR RESONERAR NI? ÅSIKTER? FÖRKLARA? 

  • Svar på tråden Sjukskriven vs jobb?
  • CA3

    Vad du antyder i din andra tråd så är du ju "rik" då behöver du väl inte jobba med ett jobb som du hatar? Då kan du leva på din "rikedom" och behöver heller ej belasta skattesystemet.

  • Satira

    Valet är självklart!

    Givetvis skulle jag vara ärlig och gå till jobbet även om jag hatar det. Men jag skulle parallellt jobba stenhårt för att förändra min situation, antingen genom att byta jobb eller söka utbildning, så att jag kan försörja mig själv utan att vara någon ryggradslös latmask som belastar samhället utan orsak. 

    Jag har även varit sjukskriven med låg inkomst då det fanns medicinsk orsak för detta och den situationen är inget jag frivilligt ge mig på igen. Jag är väldigt tacksam att jag återfått min arbetsförmåga. 

    Det är riktigt tråkigt att vara såpass sjuk att man inte kan arbeta, allt i livet blir svårt och då har vi ett hyfsat grundskydd i Sverige idag. Men om folk gör som du föreslår kommer vi inte kunna ha kvar detta skydd och då går det ut över alla som någongång drabbas av sjukdom... 

    Inte mycket här i livet har serverats mig på silverfat, utan det mesta faller inom ens egna ansvar att jobba för, vilket då blir mitt råd till dig. 

  • AlexSwe
    CA3 skrev 2018-09-05 15:01:33 följande:

    Vad du antyder i din andra tråd så är du ju "rik" då behöver du väl inte jobba med ett jobb som du hatar? Då kan du leva på din "rikedom" och behöver heller ej belasta skattesystemet.


    Vilken tråd???
  • Fillibom

    Det beror ju så klart vad du menar med "hatar" sitt jobb. Finns ju grader i helvetet och alla jobb är rätt "pissiga" ibland, men har man bara bra arbetskamrater och en hyfsad chef brukar det gå bra för det mesta.

    Personligen var jag emellertid en gång på en arbetsplats där personalomsättningen var otroligt hög (vilket gjorde att alla anställda som var kvar fick så otroligt mycket mer att göra, inte minst genom att ständigt träna upp nya medarbetare), ständiga omorganiseringar så man aldrig fick arbetsro, och därtill kom jag på "klinch" med min närmaste chef. Stod ut i 3 och ett halvt år (innan dess hade jobbat där i något decennium och trivts ganska bra för det mesta) sedan blev jag så sjuk av ångest att jag bokstavligen en dag trillade ihop i korridoren. Då var det inget alternativ längre.

    Men saknar fortfarande grymt mycket det sociala sammanhanget och alla goda arbetskollegor och trevliga kunder.

    Mitt val är busenkelt "jobba" så klart.

  • Fillibom
    CA3 skrev 2018-09-05 15:01:33 följande:

    Vad du antyder i din andra tråd så är du ju "rik" då behöver du väl inte jobba med ett jobb som du hatar? Då kan du leva på din "rikedom" och behöver heller ej belasta skattesystemet.


    Jag tror ts är även den ts som skapat alla "alfa"-trådarna. Vad tror du om det, CA3?


  • faren

    Det är inte försäkringskassan som gör dig pengar, utan alla vi som jobbar och betalar skatt, bla. Därför att sådana som du skall kunna fuska dig genom livet och leva på bidrag! Skärp dig och hitta ett jobb så du kan försörja dig! Man kan inte alltid ha ett jobb som man älskar och stortrivs med, men man kan göra det bästa av situationen. Om många tänkar som du, då kommer pengarna definitivt att ta slut, och ingen kommer att få några bidrag. Kanske som i ditt hemland? Det kommer att vara räcka och mycket mycket fattiga. Riktigt sjuka människor som inte kan fp hjälp, när pengarna är SLUT!

  • CA3
    Fillibom skrev 2018-09-05 15:46:33 följande:
    Jag tror ts är även den ts som skapat alla "alfa"-trådarna. Vad tror du om det, CA3?
    Jo kanske det, jag tycker bara att det är väldigt märkligt att skryta över att man är förmögen och sedan undra över hur man ska lura skattebetalarna? 
    Hur blir man ens förmögen på 16 000 kr i månaden? 
  • AlexSwe
    CA3 skrev 2018-09-05 15:52:28 följande:
    Jo kanske det, jag tycker bara att det är väldigt märkligt att skryta över att man är förmögen och sedan undra över hur man ska lura skattebetalarna? 
    Hur blir man ens förmögen på 16 000 kr i månaden? 
    räkna bort skatten också
  • AlexSwe
    Fillibom skrev 2018-09-05 15:38:16 följande:

    Det beror ju så klart vad du menar med "hatar" sitt jobb. Finns ju grader i helvetet och alla jobb är rätt "pissiga" ibland, men har man bara bra arbetskamrater och en hyfsad chef brukar det gå bra för det mesta.

    Personligen var jag emellertid en gång på en arbetsplats där personalomsättningen var otroligt hög (vilket gjorde att alla anställda som var kvar fick så otroligt mycket mer att göra, inte minst genom att ständigt träna upp nya medarbetare), ständiga omorganiseringar så man aldrig fick arbetsro, och därtill kom jag på "klinch" med min närmaste chef. Stod ut i 3 och ett halvt år (innan dess hade jobbat där i något decennium och trivts ganska bra för det mesta) sedan blev jag så sjuk av ångest att jag bokstavligen en dag trillade ihop i korridoren. Då var det inget alternativ längre.

    Men saknar fortfarande grymt mycket det sociala sammanhanget och alla goda arbetskollegor och trevliga kunder.

    Mitt val är busenkelt "jobba" så klart.


    hoppas du blev bättre sen Av allt ångest. Jag har inte direkt någon utbildning men kan inte hitta bra jobb med mycket omväxling
Svar på tråden Sjukskriven vs jobb?