• Anonym (Kaffedraken)

    Vi som väntar tvillingar 2019!

    Grattis och välkomna till en galen värld! Mina grabbar (bedömda som tvåäggs) fyller snart 5 år och jag förstår inte vart tiden tagit vägen.

    Jag hade en extremt problemfri graviditet. Inget direkt illamående, ingen foglossning eller andra problem. Det värsta som hände mig var en misstänkt propp och att jag sen fick ta sprutor varje dag från nästan halva graviditeten och till ett tag efteråt.

    Numera har man gjort om riktlinjerna tror jag i så gott som alla landsting så har de inte kommit ut på eget bevåg så är det igångsättning i v38.

    För egen del så kom mina efter en lång igångsättning och sen snitt v40+2 och var som två normalstora bebisar (51 och 52cm långa och 3,4 och 3,3kg tunga). Vi tänkte som så vad gällde mindre storlek på kläder att det finns det alltid någon som kan handla om de skulle komma tidigare och vara små så vi hade storlek 50 som minsta storlek.

    Lycka till allihop och som sagt, välkomna till en galen värld!

  • Anonym (Kaffedraken)
    reen skrev 2018-09-10 07:55:02 följande:
    Det låter som jag har skrivit? Haha!

    Har oxå en 12åring o en 10 åring. Beslutade oss efter många års velande fram och tillbaka för att faktiskt skaffa en liten sladdis. Så visar det sig att det är två!

    Jag jobbar oxå som undersköterska, men blev sjukskriven 50% fram till v 28+0 för annars fanns det risk att försäkringskassan börjar knorra!

    Varit hemma en vecka nu och ska börja imorgon på 50%, hoppas att det ska fungera.
    Men hell no att du ska tillbaks i jobb! FK ska inte tjafsa om det i sjukintyget står att det är en duplexgraviditet med risk för förtidsbörd.
  • Anonym (Kaffedraken)
    reen skrev 2018-09-12 13:15:29 följande:
    Jag har jobbat 2 pass nu på 50% och ja... Jag vet ju inte riktigt om jag tror att det kommer funka i över 5 veckor till. Jobbar på en mycket tung avdelning med svårt demenssjuka människor. Vi är 2 personal. Det mycket tunga lyft o förflyttningar, slag och stress oavbrutet. Det där snacket om 30 minuters rast är löjligt, ingen kan lämna avd och gå på rast. Tack gud för drickyoghurt, det kan klunka på stående fot.
    Nej, du ska inte jobba! Prata med din BM om en tid till läkaren och ett nytt sjukintyg med full sjukskrivning. Risken för förtidsbörd är ju överhängande!
  • Anonym (Kaffedraken)
    mammsen79 skrev 2018-09-14 10:36:12 följande:

    Underbart att läsa vilken gåva att få tvillingar Grattis till er alla <3 vilken v fick ni reda på att det var tvillingar? själv inväntar jag göra graviditetstest om 2 v då jag gjort en Ivf behandling så chansen är stor att det blir två så inväntar och ser vad svaret blir men kul att följa er alla kram


    Jag fick veta i v7+5 en gång för länge sedan (de fyller 5år i november) att det låg två där inne. Förnekelsen var total hos gyn *haha*
  • Anonym (Kaffedraken)
    Kezza skrev 2018-09-15 15:13:36 följande:

    Hej alla!

    Vi väntar också tvillingar :) Är i vecka 11 (10+0) och är gravid via ivf-behandling. Vi satte in två embryon så vi visste redan innan att det fanns en chans att båda skulle fästa. Det känns helt underbart att veta att det är tvillingar, då är det "licksom gjort sen" ;)

    Jag är så extremt trött hela tiden, känns som att jag skulle kunna sova 24/7. Känner ni/har ni känt likadant? Tänkte om det är vanligt hos just blivande tvillingmammor?


    Nu är det ju 5 år sedan jag var gravid men jag var ofantligt trött. Höll ihop på arbetstid men somnade i bilen så fort jag satt mig i princip (sambon skjutsade mig till och från jobbet) och sov hela vägen hem. Det var ca 30 minuters resväg. Kl 21 somnade jag sen för natten. Man var otroligt social....
  • Anonym (Kaffedraken)
    Twinmama skrev 2018-09-17 21:11:41 följande:

    Vad roligt med så många tvillinggravida! Vi var på ultraljud idag för att fastställa hinnväggar och moderkakor. Våra har varsin moderkaka och varsin hinna, men läkaren sa att man ändå inte kannveta 100% om det är tvåäggs eller ej:/.

    Vi offentliggjorde på Instagram idag, någon mer som finns där och vill följas?


    Vilken bra läkare ni har som faktiskt erkänner detta. Om ägget delat sig de första tre dagarna så får även enäggstvillingar varsina dubbla säckar och varsin moderkaka och bedöms som DCDA ("tvåäggs"). Det är få läkare som berättar detta. Enda gången man säkert kan veta (då det är extremt ovanligt att ägget delar sig innan befruktning) är när det är olika kön på barnen. Så om man absolut måste veta så är det DNA-test som gäller när barnen kommit ut.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Tvåäggstvillingfar) skrev 2018-09-18 10:18:43 följande:
    Om tvåäggstvillingarna är tydligt olika, t.ex. olika ögonfärg, hårfärg och påtagligt olika drag, kan man också vara säker på att de är tvåäggstvillingar.
    Absolut, men det är ju efter att de kommit ut
  • Anonym (Kaffedraken)
    emmsanh skrev 2018-09-18 11:22:58 följande:
    Det var så jag märkte av tvilling graviditeten. Det blev tufft att orka med samma tempo som våra tre åring här hemma. Plus att jag låg pall vid 19-20 på kvällarna och fortfarande gör. Vi gjorde till och med körtkörteltester på mig för att vi trodde något var galet. Men så visade det sig vara såhär underbart istället. <3
    Ja, jag är evigt tacksam för att våra tvillingar är våra första (och enda) barn DÅ hade man bara dåligt samvete över att man inte var social med den blivande pappan.
  • Anonym (Kaffedraken)
    reen skrev 2018-10-24 11:05:26 följande:

    Byter till v 30 (29+0) imorgon. Har sen typ 1 vecka tillbaka varit sååå hungrig! Innan har det mer varit att jag haft någon dag eller så som jag varit hopplöst hungrig på, men nu är det lixom varje dag!

    Pga hög startvikt ska jag helst inte gå upp så mkt i vikt. Vid förra besöket hade jag gått upp 4kg.

    Blir lite stressad av den här galna hungern!

    Äter såhär

    Frukost

    Frukt (ibland oxå en macka)

    Lunch

    Frukt

    Middag

    Kvällsmat

    Blir snabbt mätt men efter typ 2 timmar är jag så hungrig att jag inte kan fokusera på nåt annat än hunger!

    Känner ni igen er?? Vad äter ni för mellanmål?


    Jag levde på morotsstavar när jag var gravid med mina tvillingar för 5 år sedan. Det gick åt mycket morötter! Sambon gjorde en hel drös med stavar som han la i vatten i kylskåpet och sen tog jag av dem till jobbet (så länge jag jobbade) och sen åt hemma när jag blev sjukskriven.

    Ja, man blir snabbt mätt när man har två bebisar som trängs om utrymmet där i magen. Övriga saker får inte direkt plats.

    Favoritmaten i övrigt var en gratäng med kassler, svamp, paprika och broccoli där man hällde över en sås på creme fraiche och chilisås. Ost på toppen om så önskades. Kunde äta utan ris eller pasta, bara just detta.
  • Anonym (Kaffedraken)
    reen skrev 2018-10-24 13:06:07 följande:

    Morotstavar ja, så enkelt, så gott och en bra grej ju. Inte tänkt på det.

    Gratängen lät smaskig!


    Ja, gör grönsaksstavar etc av det du gillar Det finns ju så mycket mer än morötter.

    Den är skitgod! Tyvärr blev sambon rätt less på den då :-P
  • Anonym (Kaffedraken)
    Gurkan25 skrev 2018-11-08 12:46:51 följande:

    Ska ni ta reda på kön? Vill egentligen göra det, men samtidigt ha kvar överraskningen tills de kommer ut. Åh, vet inte vad jag ska göra!


    Nu är ju mina killar nyss fyllda 5 år (vart i hela fridens namn tog tiden vägen?) men vi hade inte tänkt att ta reda på kön. På något vis så var vi helt säkra på att et låg två tjejer där inne och hade bara resonerat över tjejnamn. 

    På ett av TULen fick vi frågan om vi ville kolla kön och svarade ja. Tur var ju det eftersom det inte låg en endaste tjej där inne. Hade vi inte tagit reda på det då så hade grabbarna varit utan namn ett bra tag... Nu hade vi iaf tilltalsnamnen klara när de kom ut. 

    Så mitt svar på frågan är: Har ni namn för båda könen som ni är överens o, kör på överraskning
  • Anonym (Kaffedraken)
    Niiisaaan skrev 2018-12-01 10:07:38 följande:

    Hej! Mitt första inlägg får bli här hos er :) vi har en 10-månaders (fyller 1 i februari) pojk, och vi ville ha ett syskon nära i ålder. På Kub'en 3 nov fick vi beskedet att det blir två syskon och inte ett! :p Jag började hysteri-skrattgråta och min sambo konstaterade lugnt att vi behöver köpa en ny bil. Jag har känt en del ångest och stress men det börjar lägga sig och jag är glad även om jag nojar en hel del.

    Går in i vecka 17 (16+0) idag och är beräknade till mitten på maj, tvillingarna skiljde 4 dagar i storlek när vi gjorde UL. Nästa UL är 20 dec.

    Ska bli kul att följa er, jag är också en sån som mått illa mycket (inte kräkts jättemånga gånger), sjuk halsbränna hela grav (tack för omeprazol!) och trött.

    Börjar jobba på måndag när pappan går på föräldraledigt i tre månader. Ska bli skönt, lite "ledigt" från att lyfta/krypa/leka med sonen.

    Hur vet man/känns det att få propp i benet? Har mycket kramp i benen under grav så är ofta "trött" i benen.


    Jag hade en misstänkt propp i mitt ena ben när jag var gravid med mina grabbar sommaren 2013. Jag upptäckte att min ena fotled hade svullnat upp. Dagen efter hade vi tid hos BM som sa "Åk in och kolla upp det där". Sagt och gjort. Fick göra ultraljud av hela benet från ljumsken och ner. De hittade ingen propp men väl en förträngning i ett blodkärl så de kunde inte utesluta att jag haft en propp i benet och därmed fick jag ta blodförtunnande sprutor.

    Så, prata med din BM om det hela! Sannolikt så kommer du rekommenderas att åka in för att kolla upp det hela. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Cartellino Rosso skrev 2019-01-03 12:30:22 följande:

    Jag har en son som föddes i Juni 2017. Fick nu veta att jag ska bli pappa till tvillingar i Juni.

    Sonen hinner kanske inte ens fylla 1 år innan han blir storebror till två!

    Hur ska man göra med vagn. De finns ju knappt några vagnar som passar vår situation med en ettåring och nyfödda tvillingar.


    En dubbelvagn och en tvilling i sjal eller bärsele. Alternativt så kollar ni på trillingvagnar. Kolla även in Bumprider connect som du kan välja att ha som tvilling/trillingvagn eller singelvagn.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Cartellino Rosso skrev 2019-01-04 08:16:43 följande:

    Vilken vecka fick ni reda på könen?

    Kub test på tisdag. Tror ni dem kan se könen då? Är då i vecka 12+3


    Nej, de kommer inte kunna se kön så tidigt. Vi fick reda på det på ultraljudet i v32. 

    Är de bedömda som enäggs- eller tvåäggstvillingar?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (aaaah) skrev 2019-04-16 23:06:10 följande:

    Fick veta idag att vi väntar tvillingar och är i total chock.. Vi har redan ett barn och har varit inställda i flera år och planerat ett liv och hem för max två barn. Ni verkar så lugna och positiva till era tvillinggraviditeter allihop.. berätta snälla hur tänker ni kring detta? Bor ni alla stort, är unga, hemmafruar, har många släktingar/vänner som kan hjälpa, super stark ekonomi och kör stadsjeep eller vad?? Jag vill så gärna vara positiv men det känns rejält motigt nu :-S


    Hade visserligen inga barn sen innan men det blev en chock när gynekologen sa att det låg två i magen när vi var på ultraljud i v8 (7+5). Det tog oss 5 år att få levande barn. Vi bodde i en stor tvåa med ett invändigt förråd som kunde användas som barnrum för ett, inte två, barn. Vi hade en pytteliten bil (en Toyota Aygo) och hade tänkt byta upp oss till en något större men inte kombi. 

    Så sambons första reaktion var "Oj, det här blir dyrt!". 

    Visserligen bor min mamma hyfsat nära oss men vi har ändå inte direkt haft någon avlastning. Vänner har inte avlastat alls. 

    För egen del tog det till efter RUL innan jag kunde börja tro att det skulle bli levande barn. Innan dess var det bara en stor oro. Fördelen med tvillingar är att man dessutom får lite fler ultraljud på vägen vilket underlättar enormt när man är orolig för att det ska gå åt skogen pga två missfall och lång tid som man försökt. 

    Så ta det lugnt. Om du har Facebook, gå med i "Vi som har eller väntar tvillingar eller fler". Det finns även iaf minst en köp- och säljgrupp för just tvillingar på Facebook. Ni har ju dessutom lite sen innan gissar jag eftersom ni haft ett till barn i tanken. De första månaderna kan tvillingarna dela både liggdel i vagnen och dela spjälsäng så såna saker är inte heller någon panik att köpa. Man kan ju dessutom ha en bebis i sele/sjal och en i vagn och variera mellan dem sen  

    När våra tvillingar var nästan 2,5 år flyttade vi från vår tvåa. De hade då delat sovrum med oss. Nu är de 5,5 år och delar rum med varandra. Det extra sovrummet vi har för när de väl vill "flytta isär" är ett lekrum men vi hade lika gärna egentligen klarat oss med mindre boyta än vi har idag. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Spain skrev 2019-04-26 20:09:53 följande:

    Hej alla
    Väntar också tvillingar, och även om vi via IVF valde sätta in två embryon är vi fortfarande i chock att båda hänger kvar ;)
    Ärligt talat känner jag mig livrädd, vet hur mkt jobb det var med ett barn och förstår inte riktigt hur jag ska kunna fixa två själv när pappan går tillbaka till jobbet.
    Jag hoppas bli mer positiv så fort denna extrema trötthet o illamående går över, är i v 12+2
    BF 5 nov.

    Den största fördelen är ju att de alltid har varandraSkrattande
    Alla tips mottages och pepp.
    Skönt se det finns fler!


    Åh, bf 5 november Hjärta Det är samma datum som mina var beräknade till för 6 år sedan  

    Min sambo ordnade som så att han sa till sin arbetsgivare att han skulle ta sin semester i samband med födseln av tvillingarna men eftersom det var lite osäkert när det skulle bli så kunde han inte säga exakt när. Snäll arbetsgivare var ok med detta. Med de 20 pappadagarna han fick så blev det två månader hemma i början.

    Ta inte ut en massa katastrofer i förskott även om det är bra att förbereda sig för "värsta tänkbara scenario". Det kommer att gå bra.

    Nu är mina 5,5 år gamla och det är ljuvligt att se dem tillsammans (och även sjukt jobbigt ibland när de blir osams). Mina har aldrig bråkat så stickor och strån ryker utan det blir mest tjurigt och gnälligt när de är osams. Väldigt mycket just nu går ut på att det ska vara millimeterrättvisa. 
    Carinrebecca skrev 2019-05-07 16:53:36 följande:
    Här sitter en till som fick sig en chock idag när vi var på tidigt ultraljud efter IVF behandling och fick se två tickande hjärtan. Vi hade gjort 3 misslyckade försök innan så när vi fick frågan om att sätta in två embryon tog vi den chansen. Efter alla misslyckanden trodde vi väl aldrig att vi eventuellt skulle få två barn. Är tidigt än så länge, är bara i v.8. Men ja chockad kan man lugnt säga, och lite rädd, eller ja livrädd.

    Hoppas att den här tråden kan skänka lite lugn!

    Nu är inte mina "gjorda" via ivf men jag hade två misslyckade graviditeter bakom mig så jag är välbekant med rädslan att det ska gå åt skogen även denna gång. För mig började det släppa vid RUL ungefär. Fördelen med att vänta tvillingar när man är livrädd för att det ska gå åt skogen är ju att man efter RUL får fler ultraljud (minst i v28, 32 och 36 om de räknas som tvåäggs). Vi gjorde ett tidigt vul i v 8 (7+5) då vi fick informationen om att det låg två där inne. Tror du hittar vår reaktion tidigare i tråden Sen blev det ett till för KUB-ul i v13 eller nåt sånt. Det var väldigt lugnande om inte annat för stunden för mig.

    Grattis och välkomna båda två till en galen värld
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar 2019!