• Nyfikenlillstrumpa

    HJÄLP MED FÖRÄLDRAPENGARNA!!!!

    OKEJ
    Nu är det såhär
    att jag är så trött på att jag inte fattar hur det här ska gå till

    jag försöker planera föräldraledigheten för mig och min sambo

    hur jag än försöker göra står det

    "För att den andra föräldern skall kunna ansöka om föräldrapenning enligt din planering behöver du avstå dagar på sjukpenningnivå."

    först har jag våra tio dagar tillsammans (10 dubbeldagar)

    Sedan har jag vardagar från idag till första agusti om ett år. 100% sjukpenning
    Han har sedan vardagar från den andra augusti nästa år fram till den 1 december 2019

    DVS. Jag har mina 90 dagar. Han har sina 90 dagar

    Vi har dagar över både på sjukpenning och låg.

    varför säger den att jag måste ta bort dagar? Jag fattar liksom inte
    Jag har försökt hur länge som helst med att försöka få det att fungera men det går åt helvette..

    står det så hela tiden eller?
    Hur gör folk det här? Behöver man en jävla masters utbildning eller är jag helt efterbliven?

    Om jag nu sätter samma planering på hans mina sidor blir det helt fucked då eller blir det som jag tänkt? Eller "tar dagarna slut då?

    Jag blir bara så jävla trött på det här.

  • Svar på tråden HJÄLP MED FÖRÄLDRAPENGARNA!!!!
  • Silkworm

    Har du använt för många dagar på sjukpenningsnivå? 

    Sammanlagt har ni 480 dagar. 195 dagar per förälder på sjukpenningsnivå, och 45 dagar per förälder på lägsta nivå. 


     

  • nnnnnnnn

    De 10 dagarna tillsammans behöver du inte ta dubbeldagar för. Han får extra pappadagar när barnet fötts. Dessa dagar behöver man inte planera in, eftersom man inte vet exakt när barnet kommer. Har barnet redan kommit så får han logga in och anmäla sina 10 pappadagar själv.

    Sen om du ska ha ut FP från idag till 1/8 och ta 5 dagar/vecka så blir det väl 241 dagar om jag räknar rätt.
    Pappan ska sedan planera själv med sin inloggning övriga dagar, 1/8 - 1/12 = 87 dagar? slarvräknade lite


     


    Ni har 480 dagar tillsammans dvs 240 dagar/person. Så det borde räcka till, om du väljer bort en dag under första året, när man inte måste ta ut 5 dagar/vecka.

    Tänk också på att dina dagar är helt slut, så vill du jobba deltid eller ta någon dag eller vecka per år för att vara mer med ditt barn, så bör du ta ut färre dagar under första året.
    Tänk gärna på att börja blanda in lågnivådagar när du tagit ut de första 180 SGI-dagarna, så att du inte får en ekonomichock när det bara finns lågnivådagar kvar.

    Enklast är att du loggar in på dej och klickar i dagarna som gäller dej. Sen loggar han in på sig och planerar in sina egna dagar, vilket kan vänta ett bra tag!

Svar på tråden HJÄLP MED FÖRÄLDRAPENGARNA!!!!