• Cilas91

    Foglossning

    Är gravid med första barnet och vet inte riktigt hur foglossning ska kännas, men jag har fruktansvärt ont i svanken och en bit ner på skinkorna. Smärtan liksom strålar neråt från svanken och också ut mot höfterna. Är det foglossning? Sambon sa att jag ser ut som en gammal tant när jag kommer gående med små korta steg. Värst har det varit på kvällarna efter en jobbdag, jobbar på dagis med barn 0-3 år och det är ju tyvärr inte så värst ergonomiskt med bl.a lyft och mycket sittande på golvet..

  • Svar på tråden Foglossning
  • Vildros81

    Som jag förstått det kan foglossning kännas väldigt olika. Det kan sitta i höfterna, i bäckenet, i svanken, osv.

    Min foglossning sitter också i svanken och känns bara ibland men gör fruktansvärt ont när den väl slår till. Jag har ett kontorsjobb och får främst ont om jag sitter stila i längre perioder. Jag använder mig av ett graviditetsbälte som ofta lindrar smärtan, men det tar tyvärr inte bort den helt och hållet.

  • Ebo88

    Jag har själv jobbat med barn i ålder 0-3 år och vet att det är svårt att inte göra det men undvik lyft! Du ska inte ens lyfta oavsett graviditet eller ej. Du har säkert hört det 500 gånger haha men säger det igen - lyft inte barnen.

    Dina kollegor får hjälpa dig på ditt jobb så du kan jobba. Exempelvis så kan dom sitta på golvet med barnen så kan du sitta på en stol. Vid blöjbyte - har ni stegar upp på skötbordet ? Annars kan du ju sitta på en stol också och byta blöja om dom har sådana up and go blöjor.

    Min foglossning satte sig vid ljumske och bäcken. Haltade när jag gick pga värken. Kändes som om benet skulle gå av. Har du foglossningsbälte ?

  • JLES

    Min foglossning sitter i ljumskarna, djupt inne och även djupt inne i blygdbenet. När foglossningen blir illa (det går upp och ner) och ?rivs upp? kan jag inte stödja på benen utan att det går knivar rakt upp i bäckenet, rumpan, fiffi och nedre magen. :)

  • Liten 2018

    Min tredje graviditet och tredje med foglossning. Min sitter mest i ländryggen men även i höfterna. Börjar som ömmande ond trött känsla men med tiden så blir det som knivhugg och bästa läget är då ligga ner. Inte bära tungt, inte sitta bredbent, inte ben i kors. Ta inte ut stegen använd fogbälte. Sjukgymnast kan ge övningar som kan stärka upp. TNS apparat lindrar smärtan en stund.

    Gravid V 16 nu å. 8h arbetsdag är lidande och då har jag nu kontorsjobb. Förra graviditeterna jobbade jag som du barnomsorg.

    Hoppas du hittar lindring å va snäll med kroppen!


    Cilas91 skrev 2018-09-06 20:25:57 följande:

    Är gravid med första barnet och vet inte riktigt hur foglossning ska kännas, men jag har fruktansvärt ont i svanken och en bit ner på skinkorna. Smärtan liksom strålar neråt från svanken och också ut mot höfterna. Är det foglossning? Sambon sa att jag ser ut som en gammal tant när jag kommer gående med små korta steg. Värst har det varit på kvällarna efter en jobbdag, jobbar på dagis med barn 0-3 år och det är ju tyvärr inte så värst ergonomiskt med bl.a lyft och mycket sittande på golvet..


    Min tredje graviditet och tredje med foglossning. Min sitter mest i ländryggen men även i höfterna. Börjar som ömmande ond trött känsla men med tiden så blir det som knivhugg och bästa läget är då ligga ner. Inte bära tungt, inte sitta bredbent, inte ben i kors. Ta inte ut stegen använd fogbälte. Sjukgymnast kan ge övningar som kan stärka upp. TNS apparat lindrar smärtan en stund.

    Gravid V 16 nu å. 8h arbetsdag är lidande och då har jag nu kontorsjobb. Förra graviditeterna jobbade jag som du barnomsorg.

    Hoppas du hittar lindring å va snäll med kroppen!
  • JLES
    Liten 2018 skrev 2018-09-07 05:46:00 följande:

    Min tredje graviditet och tredje med foglossning. Min sitter mest i ländryggen men även i höfterna. Börjar som ömmande ond trött känsla men med tiden så blir det som knivhugg och bästa läget är då ligga ner. Inte bära tungt, inte sitta bredbent, inte ben i kors. Ta inte ut stegen använd fogbälte. Sjukgymnast kan ge övningar som kan stärka upp. TNS apparat lindrar smärtan en stund.

    Gravid V 16 nu å. 8h arbetsdag är lidande och då har jag nu kontorsjobb. Förra graviditeterna jobbade jag som du barnomsorg.

    Hoppas du hittar lindring å va snäll med kroppen!


    Instämmer verkligen.. VAR snäll mot kroppen!

    Jag gick till sjukgymnast med min foglossning då jag ett tag inte kunde gå och då sa sjukgymnasten att foglossning typ är det enda tillståndet där motion inte gör det bättre utan typ alltid sämre. Men det känner man liksom själv. Min foglossning blir som värst när jag är helt stilla och sitter ner eller om jag är igång hela tiden och går omkring flera timmar i streck. Det som är bäst för mig är vardagsmotionen som typ att gå och pilla hemma.. Städa (ibland klarar jag av att dammsuga, haha!), fixa disken, gå runt i lägenheten, ut och hämta posten och slänga sopor, tvätta osv. Det är ju dock jätteindividuellt hur varje kvinna kan röra sig för att förbättra sina fogar.. :) Men det här funkar just för MIG! Lista ut vad som funkar för dig med, TS, och gå till sjukgymnasten! :)
  • fjällkajsa
    JLES skrev 2018-09-07 06:28:44 följande:
    Instämmer verkligen.. VAR snäll mot kroppen!

    Jag gick till sjukgymnast med min foglossning då jag ett tag inte kunde gå och då sa sjukgymnasten att foglossning typ är det enda tillståndet där motion inte gör det bättre utan typ alltid sämre. Men det känner man liksom själv. Min foglossning blir som värst när jag är helt stilla och sitter ner eller om jag är igång hela tiden och går omkring flera timmar i streck. Det som är bäst för mig är vardagsmotionen som typ att gå och pilla hemma.. Städa (ibland klarar jag av att dammsuga, haha!), fixa disken, gå runt i lägenheten, ut och hämta posten och slänga sopor, tvätta osv. Det är ju dock jätteindividuellt hur varje kvinna kan röra sig för att förbättra sina fogar.. :) Men det här funkar just för MIG! Lista ut vad som funkar för dig med, TS, och gå till sjukgymnasten! :)
    Verkligen individuellt! =) Det som funkar för dig är det som absolut sämst för mig. Gå omkring hemma och småfixa får jag så ont av!
  • JLES
    fjällkajsa skrev 2018-09-12 18:10:23 följande:

    Verkligen individuellt! =) Det som funkar för dig är det som absolut sämst för mig. Gå omkring hemma och småfixa får jag så ont av!


    Hehehe, roligt att det kan vara så olika! Vad funkar bäst för dig? Är nyfiken! :D
  • fjällkajsa
    JLES skrev 2018-09-12 18:49:45 följande:
    Hehehe, roligt att det kan vara så olika! Vad funkar bäst för dig? Är nyfiken! :D

    Det har varit lite olika! Har haft ont omkring symfysen, men det var faktiskt värst under förra graviditeten (fick då missfall men hann få foglossning redan innan). För det har det varit bäst att följa de klassiska råden om att undvika asymmetrisk belastning av bäckenet; inga trappor, inga utfallssteg, inte göra saker på ett ben etc. Denna gång har jag haft mycket mindre ont i symfysen, kanske för att jag direkt jag visste att jag var gravid anpassade mina rörelser och undvek det jag hade fått ont av tidigare (tränade ganska mycket och tungt då). Har kunna träna styrketräning försiktigt med bäckenet rakt och cyklat mycket. Det är framför allt symfyssmärtan som blir mycket sämre av att pyssla hemma, det är någonting med det där att man vänder sig hela tiden. Dammsuga är sämst, men även typ tömma diskmaskinen är dåligt för mig.


    Sen har jag haft ont i ryggen också, men där är jag mer osäker på om det är foglossning eller vanligt ryggont. Har i alla fall varit bra med gravidanpassad coreträning.


    Mitt bästa råd är nog att ta hjälp av en sjukgymnast, någon som kan graviditet. Och att byta sjukgymnast om man inte är nöjd! Jag var till en sjukgymnast som i princip förbjöd mig att göra precis allt, vilket för mig var som psykisk tortyr. Man måste ju må bra i övrigt också och hitta ett sätt att hantera smärtan som passar en själv!

Svar på tråden Foglossning