• Millimillimeter

    Hjälp oss att välja namn till vår dotter som snart är 5 veckor: Juni, Julia eller Alma

    Vår dotter är snart 5 veckor och fortfarande namnlös. Efter mycket velande är kandidaterna Juni, Julia eller Alma. Vilket namn är finast? Juni har vänner och familj kommenterat är för konstigt " En Juni får inga jobb..." MEN det är fortfarande en kandidat för oss.

    Motivera gärna!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp oss att välja namn till vår dotter som snart är 5 veckor: Juni, Julia eller Alma
  • Anonym (H)

    Jag älskar namnet Julia och får jag någonsin en dotter så det ett av favoritnamnen. :) Så min röst går på Julia!

  • Millimillimeter
    Anonym (H) skrev 2018-09-07 05:31:37 följande:

    Jag älskar namnet Julia och får jag någonsin en dotter så det ett av favoritnamnen. :) Så min röst går på Julia!


    Tack för ditt svar! Håller med, det är ett väldigt vackert namn! Vanligt men vad spelar det för roll egentligen.
  • Anonym (Pip)

    Min skit i andra!! Jag har jobbat med rekrytering i tio år och har då aldrig dissat en Juni!

    Man ska aldrig avslöja namnen innan de är spikade.

    Själv tycker jag att Julia är för jäkla tråkigt. Juni är fräscht, och inget konstigt alls. Jättefint.

  • Millimillimeter
    Anonym (Pip) skrev 2018-09-07 06:54:47 följande:

    Min skit i andra!! Jag har jobbat med rekrytering i tio år och har då aldrig dissat en Juni!

    Man ska aldrig avslöja namnen innan de är spikade.

    Själv tycker jag att Julia är för jäkla tråkigt. Juni är fräscht, och inget konstigt alls. Jättefint.


    Du har helt rätt, jag vet att man ska skita i andra och att det är dumt att tala om vilka namn man funderar på... Svårt att inte påverkas dock om typ ens mamma inte gillar namnet.. Med nästa barn ska jag inte bolla namn med vänner och familj. Maj har ju folk hetat lääääänge utan att någon tänker att det är en månad..

    Tack för svaret! Juni är jättefint och vi kallade henne för det i magen.
  • OlgaElvira

    Min gamla mormor brukade säga, namnet skämmer ingen men du kan skämma namnet. Det spelar ingen roll vilket namn man får, det är hur du är som person som människor dömer dig efter.

    Viktigare är hur det fungerar ihop med efternamnet, det ska väl inte vara avgörande men man bör kanske säga namnet tillsammans för att höra hur det låter.

    Ex. Juni Nilsson, Julia Larsson, Alma Mattsson. Namnet flyter ihop och man brukar behöva upprepa sig, lite opraktiskt. Kanske också om det blir en kombination som lockar till lustiga kommentarer från nya bekantskaper. Kanske roligt första gångerna men när man hört kommentarer många gånger så blir det lite tröttsamt.

  • fluu

    Juni - Inte speciellt konstigt. Självklar stavning och uttal. Dock väldigt sött och vekt.

    Julia - Slår aldrig fel, bra på alla sätt. Klassiker, enkelt, vackert, gångbart. Tänker på min husgud Julia Caesar. Dock i sig ingen personlig favorit.

    Alma - Redigt så det förslår. Även detta enkelt, bra och gångbart. Min favorit av era förslag.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (J)

    Jag röstade på Alma, av dom förslagen gillade jag det bäst. Men jag tycker ni ska ta det namn ni gillar mest och strunta i vad folk tycker. Har ni kallat henne Juni sedan hon låg i magen och det känns bra så kör på.

    Min syster valde ett jättekonstigt namn till hennes dotter, enligt mig när jag fick veta det, men nu är det helt självklart att hon heter så och det är hur fint som helst :)

  • Anonym (Pip)
    Millimillimeter skrev 2018-09-07 07:09:37 följande:

    Du har helt rätt, jag vet att man ska skita i andra och att det är dumt att tala om vilka namn man funderar på... Svårt att inte påverkas dock om typ ens mamma inte gillar namnet.. Med nästa barn ska jag inte bolla namn med vänner och familj. Maj har ju folk hetat lääääänge utan att någon tänker att det är en månad..

    Tack för svaret! Juni är jättefint och vi kallade henne för det i magen.


    Då tycker jag absolut att ni ska fortsätta med det.
  • Anonym (Julia)

    Jag röstar på Julia för det heter min dotter. Funderade även på Juni men det blev det något mer internationellt gångbara Julia (det är viktigt för oss som har mycket kontakter inom olika språkområden, främst engelskan). Med det sagt så tycker jag att ni ska välja det namn ni känner mest för. Inget som helst fel på något av dem!

  • Anonym (R)
    Millimillimeter skrev 2018-09-07 05:29:20 följande:

    Vår dotter är snart 5 veckor och fortfarande namnlös. Efter mycket velande är kandidaterna Juni, Julia eller Alma. Vilket namn är finast? Juni har vänner och familj kommenterat är för konstigt " En Juni får inga jobb..." MEN det är fortfarande en kandidat för oss.

    Motivera gärna!


    Julia är lite trashigt, Juni vet jag att man kan heta men upplever det inte som ett namn. Alma är inte vackert men det bästa av alternativen.
Svar på tråden Hjälp oss att välja namn till vår dotter som snart är 5 veckor: Juni, Julia eller Alma