• Jossan­.augus­ti2017
    Äldre 7 Sep 14:01
    6210 visningar
    7 svar
    7
    6210

    1 åring som spänner sig och flaxar och spänner armar och händer

    Hej! Detta är svårt att förklara men jag hoppas någon kan hjälpa mig. Min dotter är 1 år och 2 månader. För ett par veckor sedan började hon spänna sig en massa i bilstolen och vevar och flaxar med armar och händer i myckwt konstiga rörelser. Nu har detta ökat så hon gör det lite var som vaaaarje dag. Vi är så orolig och väntar på remiss till barnkliniken men jag tänkte skriva här och se om någon känner igen sig? Hon spänner armar och ben och armarna och händer rör sig lite som ?cp-rörelse? (utan att vara minsta fördomsfull) och vevar omkring en massa. Vad kan detta vara?! Usch så orolig vi är.... annars följer hon utvecklingen som man bör.

  • Svar på tråden 1 åring som spänner sig och flaxar och spänner armar och händer
  • Anonym (.)
    Äldre 7 Sep 14:09
    #1

    Helt omöjligt att säga utan att se henne. Bra att ni sökt vård. Det kan ju tex vara epilepsi/infantil spasm, eller bara något hon gillar att göra.

  • Äldre 7 Sep 14:09
    #2

    Gör hon det medvetet eller är det som en kramp? Min dotter hade en period runt den åldern då hon spännde hela kroppen så att armar och händer skakade. Men hon gjorde det med vilje och ville vara ?rolig?.

  • Jossan­.augus­ti2017
    Äldre 7 Sep 14:12
    #3

    Hon gör det även när hon tror att vi inte ser. Om vi avbryter henne tex med att ge henne något så tar hon saken och slutar för stunden. Men vi kan vara ute på en promenad och hon sitter i vagnen och gör så i stort sett hela tiden! Väldigt oroande. Synd att man brukar få vänta så länge på en remiss, jag hoppas att det kan gå relativt snabbt.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 16 Sep 20:23
    #4

    Så som spädbarn gör? Elker är det annorlunda?

    Jag tänker iallafall spontant att kanske är det något problem med balansen/öronen, att hon upplever det som att hon tappar den, eller faller eller att det bara snurrar runt? En tanke bara

  • Jossan­.augus­ti2017
    Äldre 17 Sep 11:32
    #5

    Ja lite liknande fast inte lika ryckigt utan mer som att hon spänner sig och tar i med hela kroppen. Hon kan sitta stadigt, gå en bra bit själv oså kan man ändå ha dålig balans?

  • Anonym (Hm)
    Äldre 17 Sep 15:36
    #6

    Ja alltså man kan ju få problem med balanssinnet (som sitter i örat), tex öronkristallerna, av olika anledningar.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 17 Sep 15:40
    #7

    Ett exempel bara:

    Jag är ju vuxen med bra balans osv.

    En morgon när jag vaknade hade jag fått problem med kriatallerna i öronen. Kallad kristallsjukan och karusellsjukan. När jag vände mig om i sängen på natten så vaknade jag i panik och trodde att jag ramlade ur en hög våningssäng. Man kan alltså tappa balansen även fast man ligger ner osv

Svar på tråden 1 åring som spänner sig och flaxar och spänner armar och händer