• Anonym (blondinen)

    Jag är en svensk tjej som bor i ett av Stockholms utsatta områden

    Polisen har ju identifierat två grupper av områden som i folkmun kallas för no-go-zoner. Den ena gruppen kallas för särskilt utsatta områden och där ingår områden som Fittja i Stockholm, Ronna i Södertälje och Gårdsten i Göteborg. Den andra gruppen kallas bara för Utsatta områden och där ingår bland annat Brandbergen i Haninge, Rissne/Hallonbergen i Sundyberg och Hagsätra/Rågsved i Stockholm. Jag bor i ett område som av Polisen kategorierats till Utsatt område. Jag är ung blond och helsvensk.

    Undrar ni något?

  • Svar på tråden Jag är en svensk tjej som bor i ett av Stockholms utsatta områden
  • Godisbuske
    Finns säkert många som undrar. Men du kan ju skriva själv hur du upplever att bo och vistas där. Som svensk ung tjej och blond.
  • Anonym (G)
    Anonym (blondinen) skrev 2018-09-07 16:37:22 följande:

    Ingen?


    Du skrev Fråga vad du vill! Jag frågade.
  • Glinda från Oz

    Jag har själv bott i ett utsatt område och jag blev inte utsatt för något speciellt men den misär och brottslighet man såg var hemsk. Jag kände mig aldrig otrygg där, tvärtom, jag fick känslan av att det fanns en tyst överenskommelse att man inte gav sig på random tjejer.

  • Glinda från Oz

    Jag har själv bott i ett utsatt område och jag blev inte utsatt för något speciellt men den misär och brottslighet man såg var hemsk. Jag kände mig aldrig otrygg där, tvärtom, jag fick känslan av att det fanns en tyst överenskommelse att man inte gav sig på random tjejer.

  • Anonym (Uppvuxen i "ghetto")
    Glinda från Oz skrev 2018-09-07 20:26:19 följande:

    Jag har själv bott i ett utsatt område och jag blev inte utsatt för något speciellt men den misär och brottslighet man såg var hemsk. Jag kände mig aldrig otrygg där, tvärtom, jag fick känslan av att det fanns en tyst överenskommelse att man inte gav sig på random tjejer.


    Där jag växte upp var det invandrarkillarna man sökte sig till för att gå säker hem på kvällarna. Onyktra svenskar och finnar var mycket mer skrämmande (jag är själv svensk) då de ansåg sig ha rätt att "ta för sig" om de hade lust. Mer än en gång blev jag eskorterad hem av grupper av invandrarkillar som skyddade mig mot svenskar som skrek om att de skulle våldta.
  • qfnafnjf

    Varför skulle man vara intresserad av no-go-zonerna? Det handlar ju bara om ett socialt experiment hur väl ett samhälle inuti samhället kan klara sig som jag har förstått det.

  • Anonym (Dagens Fel)
    Anonym (G) skrev 2018-09-07 16:18:35 följande:

    Känner du din rumpa dallra när du går?


    Cl4udio skrev 2018-09-07 20:14:21 följande:

    ttcker du om analsex??


    Först och främst är jag fascinerad över varför man ställer den här typen av idiotiska och ovidkommande frågor. 

  • Anonym (Bor)
    Anonym (blondinen) skrev 2018-09-07 16:14:20 följande:

    Undrar ni något?


    Trivs du bra där du bor. 
  • Anonym (Inte dagens fel)
    Anonym (Dagens Fel) skrev 2018-09-08 09:53:42 följande:
    Cl4udio skrev 2018-09-07 20:14:21 följande:

    ttcker du om analsex??


    Först och främst är jag fascinerad över varför man ställer den här typen av idiotiska och ovidkommande frågor. 

    Vadå ovidkommande?

    Forumet heter "Fråga mig vad du vill". Och TS avslutar med "undrar ni något?"

    Det framgår ingenting om eventuella begränsningar. Så alla frågor är därmed möjliga. 
  • Anonym (jag också)

    Jag bor i ett av områdena du nämner och är helsvensk tjej. Jag förstår inte riktigt varför folk målar upp det som otryggt och tror att bara man besöker en sådan stadsdel så kommer man bli rånad, få bilen uppbränd, bli våldtagen och misshandlad. 

    Jag upplever mest min stadsdel som något sunkig, gamla 70-tals lägenheter, miljonprojekt, uråldrigt centrum med okända butiker/företag, dåligt planerat, för mycket hyresrätter. 

    De som bor här är till störst del invandrare, många stora familjer som tränger ihop sig i 2:or med både farmor och gammelfarmor boende där också. Ungdomarna hänger i centrum. De stora problemen här är:


    För många hyresrätter, det leder till att folk inte riktigt bryr sig om varken sin lägenhet, sina grannar, innergården och den allmänna trivseln. Folk kastar fimpar överallt, städar inte efter sig i tvättstugan, ställer soffor, bord och sängar vid sopåtervinningen. Detta bidrar till att stadsdelen känns sunkig och fattig.
    Man satsar inte på att bygga nytt eller att rusta upp det befintliga. Man överger mer eller mindre det allmänna utrymmet och då ser det sunkigt och otrevligt ut och endast det lägsta skiktet vill hänga där, vilket i sin tur ger ett dåligt intryck på stadsdelen.
    Folk har fördomar mot områden med mycket invandrare. Problemet här ligger inte hos invandrarna. Stora barnfamiljer och unga söker sig till områden de kan få bostad i, oftast är det ställen som har lite dåligt rykte som väljs bort hos de som har valmöjligheter. Detta leder till att det är lättare att få bostad i dessa områden. Att svenskar då väljer bort dessa områden kommer direkt leda till att den procentuella andelen invandrare blir hög. Var stället sunkigt från början kommer inte invandrarna göra särskilt stor negativ påverkan på den punkten.

    Personligen har jag aldrig sett någon kriminalitet här och jag upplever att det bor mest barnfamiljer här. Det jag stör mig mest på är rökare som röker nära portarna eller precis utanför ingångarna i centrum. Hade jag fått bestämma hade man bara fått röka i rökrutor 100m från närmsta ingång, byggnad, t-bana station och busshållplats. 
  • Anonym (Dagens Fel)
    Anonym (Inte dagens fel) skrev 2018-10-04 14:06:31 följande:
    Vadå ovidkommande?

    Forumet heter "Fråga mig vad du vill". Och TS avslutar med "undrar ni något?"

    Det framgår ingenting om eventuella begränsningar. Så alla frågor är därmed möjliga. 
    Ja, har man ett begränsat förstånd och ett gränslöst sätt är väl allt möjligt antar jag. Tycker du inte det?
  • Anonym (fb)
    Anonym (jag också) skrev 2018-10-04 19:26:16 följande:

    Jag bor i ett av områdena du nämner och är helsvensk tjej. Jag förstår inte riktigt varför folk målar upp det som otryggt och tror att bara man besöker en sådan stadsdel så kommer man bli rånad, få bilen uppbränd, bli våldtagen och misshandlad. 
     


    Jag jobbar vid ett sådant område. Många av mina kollegor har fått sina bilar sönderslagna. Vid affären kan folk inte låsa sina bilar p.g.a av kriminella störsändare. Folk blir väckte mitt i natten och rånade på sina bilar. Det skjuts rakt in i restauranger. På lokala gymet kommer plötsligt en kille springande med en kniv rakt genom överarmen efter en uppgörelse utanför.


  • Anonym (Inte dagens fel)
    Anonym (Dagens Fel) skrev 2018-10-04 21:39:40 följande:
    Ja, har man ett begränsat förstånd och ett gränslöst sätt är väl allt möjligt antar jag. Tycker du inte det?
    Nej. Tvärtom. Har man ett begränsat förstånd och ett gränslöst sätt så reagerar man när folk ställer frågor utifrån givet format och givna ramar.
  • Anonym (Dagens Fel)
    Anonym (Inte dagens fel) skrev 2018-10-05 12:14:27 följande:

    Nej. Tvärtom. Har man ett begränsat förstånd och ett gränslöst sätt så reagerar man när folk ställer frågor utifrån givet format och givna ramar.


    Lite som du reagerade på mina frågor då?
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som bor i ett av Stockholms utsatta områden