• Sökaren

    Delgivning när personen stuckit? Vad händer då?

    Lång historia kort.

    Morsan bodde ihop med en snubbe. Snubben var inge bra. Slarvig med ekonomin, samlade på sig skulder och kravbrev och andra jobbiga lappar.

    Snubben har stuckit sen en tid tillbaka. Utomlands någonstans. Han är fortfarande folkbokförd på morsans adress. Det är hennes bostad och hon och snubben delar inget ekonomiskt.

    Det har kommit post till honom från kronofogden, inkassobolag osv hem till morsan. Hon har förklarat att snubben bara är skriven där men har ingen kontakt eller känd hemvist, i alla fall så vitt morsan vet.

    Nu har de sökt snubben för delgivning, och morsan är orolig. Hon sköter sin ekonomi bra, och vill inte "smutsas ner" av snubbens slarv.

    Om delgivningsmannen knackar på igen, och morsan öppnar, måste hon skriva under delgivningen då? Det är ju inte henne de söker. Kan något ansvar läggas över på henne om hon öppnar för delgivningsmannen?

    Jag har kollat skatteverkets hemsida men jag talar inte flytande juridiska. Vill någon kunnig person förklara lite på dagisnivå vad min morsa kan eller inte kan blandas in i?

  • Svar på tråden Delgivning när personen stuckit? Vad händer då?
  • Aumeå
    Sökaren skrev 2018-09-07 17:23:14 följande:

    Lång historia kort.

    Morsan bodde ihop med en snubbe. Snubben var inge bra. Slarvig med ekonomin, samlade på sig skulder och kravbrev och andra jobbiga lappar.

    Snubben har stuckit sen en tid tillbaka. Utomlands någonstans. Han är fortfarande folkbokförd på morsans adress. Det är hennes bostad och hon och snubben delar inget ekonomiskt.

    Det har kommit post till honom från kronofogden, inkassobolag osv hem till morsan. Hon har förklarat att snubben bara är skriven där men har ingen kontakt eller känd hemvist, i alla fall så vitt morsan vet.

    Nu har de sökt snubben för delgivning, och morsan är orolig. Hon sköter sin ekonomi bra, och vill inte "smutsas ner" av snubbens slarv.

    Om delgivningsmannen knackar på igen, och morsan öppnar, måste hon skriva under delgivningen då? Det är ju inte henne de söker. Kan något ansvar läggas över på henne om hon öppnar för delgivningsmannen?

    Jag har kollat skatteverkets hemsida men jag talar inte flytande juridiska. Vill någon kunnig person förklara lite på dagisnivå vad min morsa kan eller inte kan blandas in i?


    Det händer ingenting, hon kan inte skriva på en annans persons delgivning, därför är det en delgivnings man som säker ställer att rätt person skriver på.
    Så morsan kan vara lugn o öppna dörren som vanligt, be henne samla all hans  post i en påse, ge till delgivnings mannen, när du hittar han , passa på o ge han sin post.
  • Trent

    Kolla Kronofogdens hemsida för info. Det finns något som heter surrogatdelgivning t.ex. men det är nog inte aktuellt här.

  • Jamesdio

    Returnera all post med "Adressaten avflyttad. Ny adress okänd."

    Och se till att få han utskriven från lägenheten (skatteverket). Meddela gärna kronofogden också. Skriv inte på någon delgivning.

    Att han står skriven där kan påverka din mors rätt till bostadsbidrag och försörjningsstöd och möjlighet att ta lån.

Svar på tråden Delgivning när personen stuckit? Vad händer då?