• Äldre 8 Sep 12:28
    999 visningar
    0 svar
    0
    999

    Sjuksköterska vill arbeta med att förebygga ohälsa. Skolsköterska?

    Jag är utbildad sjuksköterska sedan 2,5 år tillbaka. Jag trivs med mitt jobb, men såhär i efterhand kan jag ångra att jag inte riktade in mig mer åt att jobba med förebyggande vård, dvs förebygga ohälsa. Det är ett brinnande intresse! Men har alltid fått höra av personer i min omgivning att sjuksköterska är ett bra jobb - vi kommer alltid behövas i samhället osv osv. Tror alltså i grund å botten att jag har blivit väldigt påverkad av min omgivning! 

    Jobbar på en neonatalavdelning idag och funderar på att läsa till barnsjuksköterska nästa höst efter mammaledigheten (får utbildningen betald). MEN vet inte om det är rätt väg att gå. 

    Tycker mitt jobb är roligt, utmanande och lärorikt- samtidigt som läkemedelsbiten inte intresserar mig. Känner en enorm respekt för läkemedel och dess biverkningar och trivs inte med att inte ha full kontroll på en situation. Har på praktikplatser och på mitt jobb idag alltid fått höra att jag är en fantastisk sjuksköterska, på två praktikplatser fick jag höra att dom aldrig haft någon så bra sskstudent tidigare. Har nog levt på dessa omdömen och tänkt att det är mitt "meant to be". 

    Ska jag vara tacksam över att jag har ett "bra" jobb och vidareutbilda mig till barnsjuksköterska- vilket ger möjligheter som att t ex jobba som skolsköterska - och kanske möjligheter att jobba med förebyggande hälsa med skolbarn? Tycker om att jobba självständigt, och ser fram emot att ev plugga nästa höst.

    Vet inte riktigt vad jag ville få ut med den här tråden. 

    Finns det någon skolsköterska som kan jobba förebyggande med barnen? 

    Jag är driven och målinriktad! Så brukar lyckas med det jag tar mig an. Men som sagt- känns som jag hittills valt den "lätta" vägen rent yrkesmässigt. Det finns ju mycket jobb för oss sjuksköterskor

Svar på tråden Sjuksköterska vill arbeta med att förebygga ohälsa. Skolsköterska?