• Äldre 8 Sep 15:13
    2558 visningar
    6 svar
    6
    2558

    skydda SGI, halvtid, heltid,hur?

    Bakgrund:

    Jag jobbar 95% på ett vik som kommer ta slut i mars men har alltså SGI. Samma månad skall vår lilla baby börja förskola, hen är då mer än 1 år gammal.

    Min sambo skall börja söka jobb då också. Hen är nu föräldraledig 100%, hon har ingen SGI, har inget jobb

    Vad blir bäst ekonomiskt för oss?

    Kommer jag kunna vara föräldraledig och behålla min SGI trots att jag blir av med mitt vik då?

  • Svar på tråden skydda SGI, halvtid, heltid,hur?
  • Äldre 21 Sep 08:04
    #1

    Varför ringer du inte bara till försäkringskassan? De kan berätta jättemycket

  • Äldre 21 Sep 08:06
    #2

    Sgi gällande föräldrapenning är låst tills ditt barn fyller 2 år oavset om du är arbetslös eller liknande.. men ring till försäkringskassan

  • Äldre 21 Sep 09:27
    #3
    Lillamusen88 skrev 2018-09-21 08:06:01 följande:
    Sgi gällande föräldrapenning är låst tills ditt barn fyller 2 år oavset om du är arbetslös eller liknande.. men ring till försäkringskassan
    Nej,nej, du ska inte uttala dig om saker du inte vet!

    Föräldrapenningen är densamma ja, men absolut inte SGI:n. Den måste man skydda från barnets ettårsdag!
  • Äldre 21 Sep 09:29
    #4

    TS, du skyddar din SGI om du tar ut föräldrapenning fem dagar per vecka. Oerhört viktigt att ha koll på SGI-skyddsreglerna i din situation. Kontakta FK och få ordentliga svar.

    Men jag förstår inte riktigt din fråga, vadå vad som blir bäst ekonomiskt för er? Självklart ska du vara föräldraledig och din sambo söka jobb. Så fort hon får jobb så har hon ju en inkomst. Hon borde ju dock börja söka jobb innan dess, kanske redan runt jul, så hinner hon få ett jobb till mars.

  • Äldre 21 Sep 09:34
    #5

    Sgi gällande föräldrapenning var vad jag skrev, ingenting annat. Och jo jag vet visst vad jag pratar om. Denna är låst tills barnet fyller 2 år.

    Sgi gällande egen sjukskrivning är en annan sak men det var inte vad som efterfrågades.

  • Äldre 21 Sep 09:58
    #6
    Lillamusen88 skrev 2018-09-21 09:34:11 följande:
    Sgi gällande föräldrapenning var vad jag skrev, ingenting annat. Och jo jag vet visst vad jag pratar om. Denna är låst tills barnet fyller 2 år.

    Sgi gällande egen sjukskrivning är en annan sak men det var inte vad som efterfrågades.
    Fast nej, det är inte SGIn som är skyddad, regeln du skriver om handlar om att föräldrapenningen är skyddad, oavsett din SGI. Och det är oerhört lätt att du blir missförstådd av någon som inte förstår skillnaden.

    SGIn påverkas efter barnets ettårsdag och det styr både sjukpenning, vab och på sikt även föräldrapenning.
Svar på tråden skydda SGI, halvtid, heltid,hur?