• Äldre 9 Sep 10:20
    15409 visningar
    71 svar
    71
    15409

    10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?

    Läser att många här tycker att man inte kan använda en bilbarnstol som är mer än 10 år gammal. Ställer mig ganska tveksam till det.

    Maria Krafft, en av Sveriges mest framstående trafiksäkerhetsforskare, säger att det inte finns någon anledning att inte använda en 10 år gammal stol. Hon säger också att stolarna inte blir säkrare för att de är av en nyare modell.

    trafiksakerhet.folksamblogg.se/2009/09/25/kop-garna-begagnad-bilbarnstol/

    Jag vet att NTF säger 10 år. Men då får man komma ihåg att just NTF är en lobbyorganisation med medlemmar som har intresse i att sälja nya stolar. Tillverkarnas "råd" ska vi inte tala om..

    Jag skulle aldrig dra mig för att använda en stol så länge den är hel.

    Hur resonerar ni?

  • Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?
  • Äldre 9 Sep 10:38
    #1

    Om vi pratade om en enkel bilkudde hade jag varit böjd att hålla med till viss del. Men plast blir spröd med tiden och i en bil utsätts den för extrema värmeväxlingar. Den typ av stolar jag har till mins barn, med sidokrockskydd etc fanns inte ens för 10 år sedan. Och jag skulle heller aldrig chansa när det gäller säkerhet i bilen. Alltså, inga gamla stolar till mina barn i alla fall!

  • Äldre 9 Sep 10:52
    #2
    +1

    Mina barn är värd mer än att chansa.

  • Äldre 9 Sep 15:18
    #3
    +1
    Trippelmamma76 skrev 2018-09-09 10:38:59 följande:

    Om vi pratade om en enkel bilkudde hade jag varit böjd att hålla med till viss del. Men plast blir spröd med tiden och i en bil utsätts den för extrema värmeväxlingar. Den typ av stolar jag har till mins barn, med sidokrockskydd etc fanns inte ens för 10 år sedan. Och jag skulle heller aldrig chansa när det gäller säkerhet i bilen. Alltså, inga gamla stolar till mina barn i alla fall!


    Det är ju bara det att hela bilen är full av plast. I så fall skulle man ju behöva kassera en 10 år gammal bil också. Inte för att jag kör runt i så gamla bilar, men många här gör det.

    Maria Krafft säger ju att det sker väldigt lite utveckling när det gäller bilbarnstolar och säkerhet. Att en tillverkare säljer en stol med "sidokrockskydd" är inte synonymt med att den har bättre sidokrockskydd än en stol som tillverkaren inte marknadsför på det sättet. Det kan lika gärna vara ett sätt att få folk att köpa nya stolar.
  • Äldre 9 Sep 15:22
    #4
    Salmiakk skrev 2018-09-09 10:52:28 följande:

    Mina barn är värd mer än att chansa.


    Vad är att chansa då? Det är ju inte så att stolarna blir oanvändbara exakt på dagen 10 år efter produktionsdatum. Om nu plasten skulle bli svagare så sker det gradvis.

    Borde man inte byta stol betydligt oftare i så fall? Kanske varje år?
  • Äldre 9 Sep 16:22
    #5

    Jag har en stol som är precis tio år. Köpte den billigt i andrahand. Synat den mkt noga på sprickor och skador och använder den med gott samvete.

  • Äldre 9 Sep 16:34
    #6
    Magnefico skrev 2018-09-09 15:18:27 följande:

    Det är ju bara det att hela bilen är full av plast. I så fall skulle man ju behöva kassera en 10 år gammal bil också. Inte för att jag kör runt i så gamla bilar, men många här gör det.

    Maria Krafft säger ju att det sker väldigt lite utveckling när det gäller bilbarnstolar och säkerhet. Att en tillverkare säljer en stol med "sidokrockskydd" är inte synonymt med att den har bättre sidokrockskydd än en stol som tillverkaren inte marknadsför på det sättet. Det kan lika gärna vara ett sätt att få folk att köpa nya stolar.


    Jämför gärna en framåtvänd briostol med tex en Besafe. Där ser du skillnaden på säkerhet.
  • Äldre 9 Sep 16:51
    #7
    Salmiakk skrev 2018-09-09 10:52:28 följande:

    Mina barn är värd mer än att chansa.


    Huvudet på spiken,

    Det gäller att värdera olika saker och i detta fallet värdet på ett oskadat barn i förhållande till några tusenlappar i inköp av barnbilstol, för mig är valet självklart men jag respekterar att andra kanske har andra värderingar.

    Jag tycker att när det gäller vissa saker är det bättre att ta det säkra före det osäkra, och när det gäller sådant som kanske inte går att reparera är detta extra viktigt.
  • Äldre 10 Sep 12:25
    #8
    MeandHim skrev 2018-09-09 16:34:17 följande:

    Jämför gärna en framåtvänd briostol med tex en Besafe. Där ser du skillnaden på säkerhet.


    Hur ser man skillnaden? En Besafe kanske är större, men det är inte samma sak som att den är säkrare.
  • Äldre 10 Sep 12:29
    #9
    sysop skrev 2018-09-09 16:51:45 följande:

    Huvudet på spiken,

    Det gäller att värdera olika saker och i detta fallet värdet på ett oskadat barn i förhållande till några tusenlappar i inköp av barnbilstol, för mig är valet självklart men jag respekterar att andra kanske har andra värderingar.

    Jag tycker att när det gäller vissa saker är det bättre att ta det säkra före det osäkra, och när det gäller sådant som kanske inte går att reparera är detta extra viktigt.


    Det finns ingen vettig människa som medvetet vill sätta sitt barn i en osäker stol. Det är bara det att indikationerna på att stolar skulle bli dåliga efter 10 år väldigt svaga. Snudd på obefintliga skulle jag vilja påstå.

    Det är nog viktigare att ha en modern bil om man är mån om säkerheten.

    I bildtråden på barn i bilar dominerar gamla Volvos totalt. Att fundera på om man har en 10 eller 11 år gammal stol gör nog varken till eller från i det läget.
  • Äldre 10 Sep 12:53
    #10
    Magnefico skrev 2018-09-10 12:29:32 följande:
    Det finns ingen vettig människa som medvetet vill sätta sitt barn i en osäker stol. Det är bara det att indikationerna på att stolar skulle bli dåliga efter 10 år väldigt svaga. Snudd på obefintliga skulle jag vilja påstå.

    Det är nog viktigare att ha en modern bil om man är mån om säkerheten.

    I bildtråden på barn i bilar dominerar gamla Volvos totalt. Att fundera på om man har en 10 eller 11 år gammal stol gör nog varken till eller från i det läget.
    Det är upp till var och en att göra en lämplig bedömning utifrån dennes förutsättningar, själv så har jag en modern stor Volvo med nya barnstolar.
Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?