• Äldre 9 Sep 13:06
    2662 visningar
    11 svar
    11
    2662

    Erfarenheter av abort

    Hej!

    Först och främst - en STOR KRAM till dig.

    Jag genomgick en medicinsk abort i v.5-6 för några år sedan. Relationen mellan mig och pappan var då inte alls bra och vi var påväg isär. Jag var enligt mig inte riktigt redo för barn och absolut inte tillsammans med honom, ännu mindre själv.

    Jag grubblade i ett par dagar på beslutet men när jag bestämde mig så stålsatte jag mig och läkarna var väldigt bra med mig och sa som det var att ?barnet? bara är en blodklump. Jag tog tabletterna och fick sedan grov mensvärk och därefter riklig mens. Såg eller kände aldrig ?klumpen? komma ut. Grät lite utan anledning och fick förklarat att det var hormonerna. Allt var över på 2-3 dagar, smärtan och så vidare. Förhållandet tog slut (inte pga aborten) och jag har aldrig ångrat mitt beslut efteråt utan snarare tackat mig själv för att ja inte satte ett liv till världen som jag inte skulle kunna erbjuda en ?kärnfamilj? ens från början och dessutom värdelöst ekonomiskt utgångsläge. Det var helt enkelt inte alls rätt läge då och jag är tacksam över att jag trots gravidhormoner kunde inse det.

    Vet din kille om graviditeten?

  • Äldre 9 Sep 14:11
    #3
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2018-09-09 13:22:01 följande:

    Tack snälla du för din kommentar! Vad skönt att läsa om dina tankar kring det. Jag kommer också vara i sex (5+nånting) troligtvis. Har inte fått fastslaget hur långt gånget men med tanke på min senaste mens borde det vara så. Nog är det mycket hormoner också och det gör nog inte allt lättare.

    Killen vet och han tycker också det känns för tidigt och att det inte är rätt omständigheter. Dock var han tydlig med (efter chocken) att det är mitt val. Han tycker nog också det är jobbigt fast på ett annat vis.

    Tänker du på det mycket idag? Hur fort kom mensen tillbaka? Du fick inga komplikationer eller så?

    KRAM!


    Jag tänker faktiskt inte alls på det idag och det faktiskt trots att jag idag försöker bli gravid med första barnet med nuvarande sambo som båda längtar, är dödskära i varandra och har mycket bra förutsättningar ekonomisk, med boende osv. DET ÄR SÅHÄR DET SKA KÄNNAS! :D (fått som en uppenbarelse liksom vilket gör att mitt val till aborten känns ännu mer rätt) Jag vill längta och glädjas över ett barn, inte känna ångest och behöva vrida och vända ut och in på sig själv.

    Nej, jag fick heller inga komplikationer. Som sagt så hade jag lite kraftigare mens än vanligt och lite bölig, men blev normal på 2-3 dagar. Min mens varade lite längre än vanligtvis (kanske 7 dagar ist för 5) och när det var slut hoppade min cykel raka vägen tillbaka till det normala med ÄL två veckor senare och mens precis som vanligt. Jag tror att gör man en medicinsk abort så blir det nog enklare än när man måste skrapa då fostret är större osv. Om du har tankar som ?jag dödar ett barn? - släpp det för det är inte det minsta sant.
Svar på tråden Erfarenheter av abort