• Anonym (Maja)

    Ni ger mig ångest inför aborten

    Det är så hemskt att läsa om hur de aborterade bebisarna andas, lämnas att dö. Vem ska man tro på? Är allt politisk propaganda, åt bägge håll eller det ena?

    Jag mår så sjukt dåligt inför min stundande abort. Ska min bebis vara rädd, kall, ensam...

  • Svar på tråden Ni ger mig ångest inför aborten
  • Anonym (C)

    Varför läser du om sådant då? Du ska tro på faktan, inte propagandan som förvränger. Vilken vecka är du i? Plus det är ett embryo/foster, inte en bebis.

  • Anonym (Vilken vecka)

    Vilken vecka kommer du utföra aborten?

    Innan vecka tio räknas barnet inte ens som foster, utan kallas för embryo. Jag har svårt att tänka mig att den ligger och andas i ett sådant tidigt stadie.

    Aborterna som man läser om i tidningar har jag för mig handlar om aborter som utför av särskilda skäl, dvs mellan vecka 18-22. Och i vecka 22 finns det barn som kan överleva med hjälp. Innan vecka 18 vet jag inte hur fostret är när den aborteras. Nu är jag ingen expert och andra får gärna rätta mig om jag har fel.

    Hur du känner inför en abort är det du själv som får ta ställning till. Det är ingen enkel sak att gå igenom. Men absolut en rättighet som kvinnor ska ha.

  • Anonym (X)

    Om du mår dåligt och har ångest inför aborten, kanske det är bättre att inte göra den? Men det är ditt val förstås. Vilken vecka är du i?

  • Anonym (Maja)

    Jag kommer göra den precis innan vecka 18.

    Det må vara ett foster, men när man ändå burit den så länge känns det som en bebis, det den skulle fötts till.

  • Anonym (Maja)

    Det var det tidigaste som gick efter alla tester för att utreda vad som var fel.

  • Anonym (Hemskt)
    Anonym (Maja) skrev 2018-09-09 13:57:21 följande:

    Det var det tidigaste som gick efter alla tester för att utreda vad som var fel.


    Jättetråkigt att du ska behöva göra abort så sent, beklagar verkligen. Och det måste vara jättehemskt att läsa om allt men du bör ställa dig in på att aborten kommer bli psykiskt jobbig. Jag har själv fött en änglaflicka i v.25 som somnade i magen.

    Mitt råd till dig är att be om samtal med kurator/psykolog.

    Önskar dig allt väl och beklagar
  • Anonym (..)
    Anonym (Maja) skrev 2018-09-09 13:05:08 följande:

    Det är så hemskt att läsa om hur de aborterade bebisarna andas, lämnas att dö. Vem ska man tro på? Är allt politisk propaganda, åt bägge håll eller det ena?

    Jag mår så sjukt dåligt inför min stundande abort. Ska min bebis vara rädd, kall, ensam...


    Det är så i vissa fall när man gör sena aborter. I sverige kan man göra laglig abort ända fram till vecka 22 och i samma vecka tillhör man förlossningen och ca 10 % av för tidigt födda barn överlever i vecka 22. Vid en abort får inte läkare försöka rädda foster så i dessa fsll handlar det om aborter utförda runt vecka 22
  • Anonym (???)
    Anonym (anonym) skrev 2018-09-09 13:54:42 följande:
    Fast resten av Europa har en massa undantag där abort är tillåten betydligt senare i Finland är gränsen 20 veckor om kvinnan är under 17 år eller äldre än 40 år, andra länder har högre gräns om kvinnan riskerar psykisk eller fysisk ohälsa av att fortsätta graviditeten
    Absolut. Jag bor i Finland, och vår abortlag fungerar absolut utmärkt. Självklart måste det finnas utrymme för special fall, tex hot mot mammans liv, foster som är svårt sjukt och inte kan överleva utanför livmodern.

    Men rent generellt så ska du ha utfört aborten innan v 12. Du kan inte stå och skylla på att du upptäckte det för sent, eller kom på att du inte ville bli mamma i v 15. Det ska verkligen vara speciella skäl för att en abort efter v 12 ska beviljas.
  • Anonym (???)
    Anonym (..) skrev 2018-09-09 14:10:45 följande:
    Det är så i vissa fall när man gör sena aborter. I sverige kan man göra laglig abort ända fram till vecka 22 och i samma vecka tillhör man förlossningen och ca 10 % av för tidigt födda barn överlever i vecka 22. Vid en abort får inte läkare försöka rädda foster så i dessa fsll handlar det om aborter utförda runt vecka 22
    21+6 är abort gränsen. För 22+0 så har barnet redan rätt till sjukvård. Och här blir det ju ett dilemma, och jag förstår en läkare som kommer föröka rädda ett liv som föds efter 22+0, för enligt lagen har det rätt till sjukvård. Och enligt lagen så hade den rätt att dö när abort beslutet gjordes. Vad följer man? Skulle du som läkare stå och titta på när den står och kämpar för att andas? För att det är bestämt av någon som inte befinner sig i rummet? Jag tror det skulle vara svårt att inte göra något i den situationen.

    Men att vänta så sent är en obehaglig upplevelse för alla involverade, och det måste ses till så detta inte kan ske.

    Tycker jag läst igenom hela tråden och kan inte finna någon info om att TS bebis är sjuk. Men jag kan ha missat det, i så fall så är ju läget ett helt annat. Det är ju inget man kan göra åt saken, oavsett hur fostret ser ut när det föds fram. En hemsk situation, och jag beklagar. Livet är verkligen inte alltid rättvist.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (???) skrev 2018-09-09 14:27:23 följande:
    21+6 är abort gränsen. För 22+0 så har barnet redan rätt till sjukvård. Och här blir det ju ett dilemma, och jag förstår en läkare som kommer föröka rädda ett liv som föds efter 22+0, för enligt lagen har det rätt till sjukvård. Och enligt lagen så hade den rätt att dö när abort beslutet gjordes. Vad följer man? Skulle du som läkare stå och titta på när den står och kämpar för att andas? För att det är bestämt av någon som inte befinner sig i rummet? Jag tror det skulle vara svårt att inte göra något i den situationen.

    Men att vänta så sent är en obehaglig upplevelse för alla involverade, och det måste ses till så detta inte kan ske.

    Tycker jag läst igenom hela tråden och kan inte finna någon info om att TS bebis är sjuk. Men jag kan ha missat det, i så fall så är ju läget ett helt annat. Det är ju inget man kan göra åt saken, oavsett hur fostret ser ut när det föds fram. En hemsk situation, och jag beklagar. Livet är verkligen inte alltid rättvist.
    Står ju att det gjorts tester och hittats vad som var felet, så nog är det något som inte står rätt till
Svar på tråden Ni ger mig ångest inför aborten