• Qwalite

    Borde jag göra abort

    Har ett barn sen tidigare som jag är ensam med. Nu är jag gravid igen (samma pappa), men tyvärr höll det inte med pappan av olika orsaker.

    Jag har alltid velat ge mitt barn ett syskon. Men frågan är om jag fixar det här helt själv? Eller om jag borde göra abort, kommer jag kanske ångra mig?

  • Svar på tråden Borde jag göra abort
  • Sivs

    Nej. Man klarar mer ensam än man tror. Annars tar du ju bort ditt barns syskon. Och den tiden kommer när barnet frågar efter ett syskon och så knager ditt samvete för du tog bort det.

  • Ebo88

    Samma sak var mellan mamma och pappa. Dom gick ifrån varandra innan jag föddes. När jag var 2 år så föddes lillebror efter mamma och pappa haft en gemensam natt. Tanken var inte att dom skulle bli gravida alls men sånt händer.

    Mamma var ensamstående då pappa bor på annan ort en timme härifrån. Visst var det jobbigt för henne under de första åren då vi var små men som tidigare har svarat - man är starkare än vad man tror.

    Pappa hjälpte till ingen mån han kunde, han kom på helger och hjälpte till tills vi blev så stora så vi kunde pla tåg själva till honom på helger och på lov.

    Med god kommunikation mellan föräldrar och en beslutsamhet så klarar man det mesta.

    Men du ska såklart tänka igenom ditt beslut och vad som är rätt för dig.

  • Qwalite

    Även om pappan är mer av ett svin?

    Jag vet att det här är enda chansen till ett helsyskon, eller kanske ett syskon överhuvudtaget. Kan ju träffa en ny man, men den processen och barnbiten kan man ju aldrig veta med. Man är ju inte purung längre heller.

    :(

  • LittleSunshine84

    För mig hade det betytt mkt med ett helsyskon! Hur ser det ut ekonomiskt? Har du ngt nätverk? Jag tror också att man klarar mkt mer än vad man själv tror :)

    Vill du ha fler barn? Vill du ha det här barnet? Hur ser förutsättningarna ut just nu? Om pappan är ett svin så var han väl redan det med första barnet, du verkar ha klarat det bra?

  • LittleSunshine84

    För mig hade det betytt mkt med ett helsyskon! Hur ser det ut ekonomiskt? Har du ngt nätverk? Jag tror också att man klarar mkt mer än vad man själv tror :)

    Vill du ha fler barn? Vill du ha det här barnet? Hur ser förutsättningarna ut just nu? Om pappan är ett svin så var han väl redan det med första barnet, du verkar ha klarat det bra?

  • Barajaggg
    Sivs skrev 2018-09-09 14:58:43 följande:

    Nej. Man klarar mer ensam än man tror. Annars tar du ju bort ditt barns syskon. Och den tiden kommer när barnet frågar efter ett syskon och så knager ditt samvete för du tog bort det.


  • LittleSunshine84
    Qwalite skrev 2018-09-13 17:39:28 följande:

    Hade bestämt mig för att behålla, men verkar ha ett pågående missfall :(


    Usch, vad har du för symtom? Beklagar!
Svar på tråden Borde jag göra abort