• Anonym (Ro)

    Man tjänar mer på bidrag än att jobba

    I detta land tjänar man ju mer på att gå på bidrag än att ta ett vanligt knegarjobb. Varför ska jag då jobba när jag tjänar mer på alla bidrag jag kan hiva in?

  • Svar på tråden Man tjänar mer på bidrag än att jobba
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Ro) skrev 2018-09-10 08:02:19 följande:

    I detta land tjänar man ju mer på att gå på bidrag än att ta ett vanligt knegarjobb. Varför ska jag då jobba när jag tjänar mer på alla bidrag jag kan hiva in?


    Spännande! Jag har aldrig kunnat få mer i bidrag är på ett jobb. Men du kanske bara jobbar 2 timmar per dag? 

    Vilka bidrag är det du "hivar in" ?
  • SWO

    Om TS inte utvecklar med beräkningar samt lite länkar så känns detta otroligt tramsigt.

    Har för mig att lägsta lönen i Sverige (vitt) är runt 15-16k (restaurang bl.a.). Blir svårt att toppa det med bidrag.

    Däremot kanske det känns som man "tjänar" på det då TS vill vara hemma och pilla navel och leva på andras blod, svett och tårar.

    SWO

  • Anonym (Myt)

    Det där är en borgerlig myt. 

    Det går inte att tjäna mer på bidrag jämfört med att jobba. 

  • Anonym (Myt)
    Anonym (Ro) skrev 2018-09-10 10:06:12 följande:

    www.expressen.se/debatt/bidragen-gor-att-vissa-hellre-ar-arbetslosa/ här har ni


    Woohoo, en debattartikel skriven av en moderat....

    Förtroendeingivande!

    Hela debattartikeln är horribelt uppbyggd för att göra en poäng.

    1. Det står att en ensamstående mamma har totalt 21 500 kr i månaden i bidrag. Skattefritt. Vilka bidrag är ens detta? Framgår inte.

    2. Det står att skillnaden mellan att leva på A-kassa och att jobba som lokalvårdare är 26 kr/h. 26 kr i timmen, 40 timmar i veckan, 4 veckor ger alltså ett tapp på 4160 kr i timmen om man går på A-kassa. Dessutom beskattas inkomst från a-kassan högre eftersom du inte får jobbskatteavdrag. Skillnaderna blir ännu större alltså.

    Att man kan få lika mycket eller ungefär lika mycket i bidrag som om man jobbar är helt fel. Men det är typiskt borgerligt att söka syndabockar och sparka på de som redan ligger ner. Ensamstående mammor till exempel. Som om de inte redan hade det tufft så ska de bli borgerliga slagpåsar också
  • SWO
    Anonym (Ro) skrev 2018-09-10 10:06:12 följande:

    www.expressen.se/debatt/bidragen-gor-att-vissa-hellre-ar-arbetslosa/ här har ni


    Analys:

    författaren är moderat

    De 26 kr/h är de 80 % man har för akassa (alla har detta). Akassa är inget bidrag heller.

    Han redovisar inte vilka bidrag som den ensamma mamman med sina två barn får (barnbidrag: 2500, bostad: 4000?, försörjningsstöd ca 9000) = 15500kr

    www.halmstad.se/omsorgstod/ekonomiochbostad/ekonomisktbistand/bistandetsbelopp.743.html

    Detta verkar mycket, men man får tänka på att försörjningsstöd BARA får sökas som sista utväg ur svår ekonomi, samt inte ska vara permanent (annars får man lösa det själv, inga sparade medel - t.o.m. låna från släkt)

    www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/ekonomisktbistandpasvenska

    Det fungerar fortfarande inte.

    SWO
  • Anonym (Nej)
    SWO skrev 2018-09-10 10:25:32 följande:

    Analys:

    författaren är moderat

    De 26 kr/h är de 80 % man har för akassa (alla har detta). Akassa är inget bidrag heller.

    Han redovisar inte vilka bidrag som den ensamma mamman med sina två barn får (barnbidrag: 2500, bostad: 4000?, försörjningsstöd ca 9000) = 15500kr

    www.halmstad.se/omsorgstod/ekonomiochbostad/ekonomisktbistand/bistandetsbelopp.743.html

    Detta verkar mycket, men man får tänka på att försörjningsstöd BARA får sökas som sista utväg ur svår ekonomi, samt inte ska vara permanent (annars får man lösa det själv, inga sparade medel - t.o.m. låna från släkt)

    www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/ekonomisktbistandpasvenska

    Det fungerar fortfarande inte.

    SWO


    Sen ska givetvis hyran dras av, förakoleavgift, el, vatten försäkring osv. Sen ska man komma ihåg att man får ca 2000 per barn och månad för små barn i försörjningsstöd. Men ett viktigt men, det räknas av från försörjningsstödet! Och även eventuellt underhållsbidrag dras av från barnens försörjningsstöd. Så de allra flesta får inget från försörjningsstödet till barnens försörjning.
  • Anonym (Inte alls)
    Anonym (Ro) skrev 2018-09-10 08:02:19 följande:

    I detta land tjänar man ju mer på att gå på bidrag än att ta ett vanligt knegarjobb. Varför ska jag då jobba när jag tjänar mer på alla bidrag jag kan hiva in?


    Nej man tjänar inte mer på att få bidrag. Sjuka och arbetslösa har fått det rejält sämre de senaste åren. Det är troligen en av orsakerna till att SD växt. Maskorna i skyddsnätet blir bara större och större.

    www.dagensarena.se/redaktionen/veckans-graf-sa-okar-andelen-fattiga-bland-sjuka-och-arbetslosa/
Svar på tråden Man tjänar mer på bidrag än att jobba